بررسی سیر تحولات پرستاری در ایران: مروری روایتی
مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 36 (1397),
27 آذر 2019
,
صفحه 89-104
https://doi.org/10.22037/mhj.v10i36.23826
چکیده
زمینه و هدف: گروه پرستاری یکی از گروههای عمده در تیم بهداشتی، درمانی میباشد که خدمات آنان بسیار تعیینکننده و تأثیرگذار است. حرفه پرستاری حرفهای جدید نبوده، بلکه ریشه در قرون گذشته دارد. میخواهیم دوباره به آغاز برگردیم و با مرور کلی تاریخ پرستاری در ایران و با استفاده از واقعیتهای تاریخی، آموزههایی را برای ارتقای پرستاری معاصر در اختیار گیریم.
مواد و روشها: این مطالعه یک مطالعه مروری ـ روایتی میباشد که با استفاده از کتب و مقالات چاپشده در زمینه تاریخ پرستاری ایران با جستجو در پایگاههای علمی انجام شده است. برای بررسی تحولات پرستاری، از الگو Bryant-Lukosius استفاده شده است که الگویی برای بررسی متون در سیستمهای بهداشتی میباشد. در این مطالعه ابتدا هر دوره تاریخی، معرفی و موارد تاریخی مهم در هر دوره توضیح داده شدند و در نهایت تأثیراتی که این دوره بر مسائل اخیر پرستاری ایران بر جای گذاشته است، مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است.
یافتهها: بنا به مقتضیات، پرستاری در ایران فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر نهاده است. پرستاری تجربی در ایران با تأثیر از آموزش پرستاری ایالات متحده امریکا و انگلستان به پرستاری آکادمی تبدیل شد. با شروع انقلاب اسلامی و جنگ و افزایش نیاز، فلسفه و مدلهای آموزشی پرستاری دچار تغییراتی شد. با اتمام جنگ و تأسیس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پرستاری و هیأت برد پرستاری زمینههای رشد حرفهایشدن پرستاری در ایران پایهریزی شد، ولی همچنان مسائل مهمی در پرستاری ایران وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به مسائل مطرحی که هماکنون در پرستاری در جریان میباشد، باید از تجارب گذشته در جهت پیشرفت و ارتقای کیفیت پرستاری و حرفهایشدن پرستاری در ایران استفاده نمود.
- پرستاری؛ تحولات تاریخی؛ ایران
ارجاع به مقاله
مراجع
Saberian M. Nursing history from yesterday to today. 1st ed. Tehran: Boshra Publisher; 2002. p.102-109. [Persian]
Hosseini MM. History of developments and ethics of nursing. 1st ed. Tehran: Boshra Publications; 2006. [Persian]
Heydari SA. Developments and history of nursing and midwifery of Iran and the world. Edited by Bahraini T. 1st ed. Tehran: Mirsheida Publisher; 2005. p.27-129. [Persian]
Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative Research in Nursing. 5th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health| Lippincott Williams & Wilkins; 2017.
Preshaw DHL, Brazil K, Mclaughlin D, Frolic A. Ethical issues experienced by healthcare workers in nursing homes : Literature review. Nurs Ethics 2016; 23(5): 490-506.
Bryant-Lukosius D, Spichiger E, Martin J, Stoll H, Kellerhals SD, Fliedner M, et al. Framework for Evaluating the Impact of Advanced Practice Nursing Roles. J Nurs Scholarsh 2016; 48(2): 201-219.
Maryam Hazrati, G. Mirzabeigy AN. The History of Nursing in the Islamic Republic of Iran. Nurs Hist Rev 2011; 19(1): 171-174.
Tabari Khomeiran R, Deans C. Nursing education in Iran: Past, present, and future. Nurse Educ Today 2007; 27(7): 708-714.
Habibzadeh H. Nursing Professionalization Process: Professional Development Pattern Design. [PhD Thesis]. Tehran: Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University; 2010. [Persian]
Heydari A, Fatem SNL. Nursing developments in Iran during World Wars I & II: A historical study. J Nurs Midwifery Sci 2015; 2(1): 1-8.
Torab TA. History and developments of nursing in Iran and the world. 1st ed. Tehran: Publishers of Shahid Beheshti Faculty of Nursing and Midwifery Publishers; 1994. p.127-199. [Persian]
Curriculum of Master’s degree for pediatric nursing in Iran, Approved by the fiftieth session of the Supreme Council for Medical Planning in 2013. Available at: http://dme.behdasht.gov.ir/. Updated 2018. Accessed October 1, 2018. [Persian]
Firouzkouhi MR. The Effects of Imposed War on Iran’s Nursing: A Historical Research. J Mil Med 2015; 17(3): 127-136.
Nasrabadi AN, Lipson JG, Emami A. Professional nursing in Iran: An overview of its historical and sociocultural framework. J Prof Nurs 2004; 20(6): 396-402.
Sadooghiasl A, Salsali M. Nursing knowledge development in the age of postmodernism. Nurs Res 2014; 9(2): 38-45. [Persian]
Peyrovi H, Yadavar-Nikravesh M, Oskouie S, Bertero C. Iranian student nurses’ experiences of clinical placement. Int Nurs Rev 2005; 52(2): 134-141.
Nursing Assistant, Ministry of Health and Medical Education. Available at: http://www.behdasht.gov.ir/. Updated 2018. Accessed October 1, 2018. [Persian]
Farsi Z, Dehghan-Nayeri N, Negarandeh R, Broomand S. Nursing profession in Iran: An overview of opportunities and challenges. Japan J Nurs Sci 2010; 7(1): 9-18.
Maranon AA, Pera MPI. Theory and practice in the construction of professional identity in nursing students : A qualitative study. Nurse Educ Today 2015 ;35(7): 859-863.
Nikbakht Nasrabadi A, Emami A. Perceptions of nursing practice in Iran. Nurs Outlook 2006; 54(6): 320-327.
Nasrabadi AN, Emami A, Yekta ZP. Nursing experience in Iran. Int J Nurs Pract 2003; 9(2): 78-85.
Esmat Saatlou M, Hossaini F-SZ. Assessment of Elder Abuse in adult Day Care centers. Q Nurs Elder 2015; 2(1): 91-103. [Persian]
Parsa P, Rezapur-Shahkolai F, Araghchian M, Afshari M-AM. Medical Procedure Problems From the Viewpoint of Elderly Referrals to Healthcare Centers of Hamedan: A Qualitative Study. Iran J Ageing 2017; 12(2): 146-155.
Adams VW. The challenges of USA nursing education to meet local, regional and global need. Rev Bras Enferm 2016; 69(3): 392-394.
Young S, Guo KL. Cultural diversity training: The necessity of cultural competence for health care providers and in nursing practice. Health Care Manag 2016; 35(2): 94-102.
Mckenna H, Keeney S, Kim MJ, Park CG. Quality of doctoral nursing education in the United Kingdom: Exploring the views of doctoral students and staff based on a cross-sectional questionnaire survey. J Adv Nurs 2014; 70(7): 1639-1652.
Ph.D. nursing curriculum, the sixty-fifth session of the Supreme Council for Planning of Medical Sciences in 2017. Available at: http://dme.behdasht.gov.ir/. Updated 2018. Accessed October 1, 2018. [Persian]
Monaghan T. A critical analysis of the literature and theoretical perspectives on theory - practice gap amongst newly quali fi ed nurses within the United Kingdom. Nurse Educ Today 2015; 35(8): e1-7.
Joolaee S, Nikbakht-Nasrabadi A, Parsa-Yekta Z, Tschudin V, Mansouri I. An Iranian perspective on patients’ rights. Nurs Ethics 2006; 13(5): 488-502.
Flott EA, Linden L. The clinical learning environment in nursing education: A concept analysis. J Adv Nurs 2016; 72(3): 501-513.
Tajvidi M, Ghiyasvandian S, Salsali M. Probing concept of critical thinking in nursing education in Iran: A concept analysis. Asian Nurs Res (Korean Soc Nurs Sci) 2014; 8(2): 158-164.
Hossein KM, Fatemeh D, Fatemeh OS, Katri VJ, Tahereh B. Teaching style in clinical nursing education: A qualitative study of Iranian nursing teachers’ experiences. Nurse Educ Pract 2010; 10(1): 8-12.
Abbaszadeh A, Eskandari M, Borhani F. Changing the care process: A new concept in iranian rural health care. Asian Nurs Res (Korean Soc Nurs Sci) 2013; 7(1): 38-43.
Mutegi JW. The inadequacies of "Science for All" and the necessity and nature of a socially transformative curriculum approach for African American science education. J Res Sci Teach 2011; 48(3): 301-316.
Caffrey RA, Neander W, Markle D, Stewart B. Improving the cultural competence of nursing students: Results of integrating cultural content in the curriculum and an international immersion experience. J Nurs Educ 2005; 44(5): 234-240.
Regulations of Register Nurse, Nursing Assistant, Ministry of Health and Medical Education, 2016. Available at: http://dn.behdasht.gov.ir/. Updated 2018. Accessed October 1, 2018. [Persian]
Wojnar DM, Whelan EM. Preparing nursing students for enhanced roles in primary care: The current state of prelicensure and RN-to-BSN education. Nurs Outlook 2017; 65(2): 222-232.
Bloomberg Faculty of Nursing, University of Toronto [Online]. Available at: https://www.bloomberg. nursing.utoronto.ca/. Updated 2018. Accessed October 1, 2018.
Gonondo J, Guiake M. Comparative Study of College Admission System Based on Baccalauréat in Cameroon and Gaokao in China. J Educ Pract 2017; 8(29): 30-40.
Salehi S, Rahimi M, Abedi HA, Bahrami M. Student Experiences of Continuing Curriculum in Nursing and Midwifery Faculty of Isfahan University of Medical Sciences. Res Med (Journal Res Sch Med Shahid Beheshti Univ Med Sci Heal Serv) 2003; 3(27): 217-223. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 635 بار
- PDF دانلود شده: 465 بار