• ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • تیم سردبیری
    • نمایه نامه ها
  • موارد ضروری
    • فرم تعهد نامه
    • فرمت مقالات
    • دریافت کد ارکید
  • ارزیابی مقالات
  • کمیته بین‌المللی اخلاق نشر
    • اقدامات کمیته بین المللی اخلاق نشر COPE
  • ارسال مقاله/ راهنمای نویسندگان
  • بیانیه حق نشر
  • شماره جاری
  • بایگانی‌ها
  • اطلاعات تماس
  • اطلاعیه‌ها
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 3 شماره 8 (1390): فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ پزشکی، پاییز 1390
  4. مقاله مروری

دوره 3 شماره 8 (1390)

اسفند 2014

بررسی تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا (یک مقاله مروری)

  • سلیمه خلیلی
  • لیلا افشار
  • محمود عباسی

مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی, دوره 3 شماره 8 (1390), 22 اسفند 2014 , صفحه 141-172
https://doi.org/10.22037/mhj.v3i8.5785 چاپ شده: 2014-02-19

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

تعلیم و تربیت امری پیچیده، پردامنه و وقت‌گیر است. برای اقدام به این کار خطیر اولین گام، تعیین اهدافی است که قصد داریم به آن‌ها برسیم و رسیدن به این اهداف مستلزم استفاده از روش‌ها است. آگاهی از روش‌ها و اهداف تعلیم و تربیت به خصوص تربیت اخلاقی مستلزم شناخت آراء مربیان و فیلسوفان بزرگ، به ویژه اسلامی است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا می‌باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوا است. منابع تحقیق شامل کتاب‌ها، پایان نامه‌ها، مجلات، مقالات و پژوهش‌ها و تحقیقات مرتبط با موضوع می‌باشد. ابن سینا مهمترین و اصلی‌ترین هدف تعلیم و تربیت را رسیدن فرد و جامعه به سعادت و کمال می‌داند. کسب اعتدال و میانه‌روی و کسب فضائل اخلاقی نیز از مهمترین اهداف تربیت اخلاقی این فیلسوف بزرگ است. در این پژوهش تلاش شده است تا با تحقیق در اندیشه‌های این اندیشمند گرانمایه، به اهمیت اخلاق و تربیت اخلاقی از نظر وی پرداخته و روش‌های تربیت اخلاقی، مراحل تعلیم و تربیت، متون و مواد آموزشی، ویژگی‌های یک معلم خوب و شیوه‌های تعلیم و تربیت و.... از منظر ایشان بیان شود و در آخر نیز به یک جمع بندی اجمالی خواهیم پرداخت.

کلمات کلیدی:
  • تعلیم و تربیت؛ اخلاق؛ ابن سینا
  • PDF (English)

ارجاع به مقاله

خلیلی س., افشار ل., & عباسی م. (2014). بررسی تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا (یک مقاله مروری). مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی, 3(8), 141–172. https://doi.org/10.22037/mhj.v3i8.5785
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

آریا، امیر.(1384ش.). معرفی آراء روانشناسی و تربیتی ابوعلی سینا با مختصر افکارش، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

ادیانی، سید یونس.(1384ش.). بازشناسی فلسفه ابن سینا، تهران: انتشارات نقش جهان.

الماسی، علی محمد.(1378ش.). تاریخ مختصر تحول تعلیم و تربیت در اسلام و ایران، تهران: رشد.

النقیب، عبدالرحمان.(1382ش.). اندیشه‌های تربیتی ابن سینا، ترجمه علی فروغی، نشریه اسوه، شماره 78.

اعرافی، علیرضا و دیگران.(1377ش.). آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، تهران: انتشارات سمت.

ابن سینا، ابوعلی.(1370ش.). الهیات نجات، ترجمه سید یحیی یثربی، تهران: انتشارات فکر روز.

ابن سینا، ابوعلی.(1366ش.). قانون در طب، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، تهران: سروش.

ابن سینا، ابوعلی.(1390ش.). ابن سینا و تدبیر منزل، ترجمه محمد نجمی زنجانی، تهران.

اسماعیلی، علی و دیگران.(1384ش.). مکتب‌ها و گرایش‌های تربیتی در تمدن اسلامی، تهران: انتشارات سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

ابن سینا، ابوعلی.(1367ش.). اشارت و تنبیهات، جلد دوم؛ منطق، ترجمه حسن ملکشاهی، تهران: سروش.

باقرالقریشی.(1364ش.). نظام تربیتی اسلام.

باقری، خسرو.(1386ش.). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه.

بلاغت، سید رضا.(1386ش.). بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن سینا، نشریه رشد معلم، شماره 209.

بیرونی کاشانی، راضیه و دیگران.(1391ش.). تبیین عناصر فلسفه اخلاقی و اجتماعی ابن سینا و دلالت‌های آن در تربیت اخلاقی، پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، سال دوم شماره 2.

بیهقی، ظهیرالدین.(1351ش.). تتمه صوان الحکمه، به کوشش محمد شفیع، لاهور.

حجتی، سید محمد باقر.(1367ش.). ترجمه منیه المرید.

خارستانی، اسماعیل و دیگران.(1391ش.). بررسی تطبیقی تربیت اخلاقی از دیدگاه ارسطو و ابن سینا، عرضه شده به همایش اخلاق سهروردی، زنجان.

خوانساری، محمد.(1359ش.). مجموعه مقالات و سخنرانی‌های هزاره ابن سینا در ایران، تهران: انتشارات کمیسیون ملی یونسکو.

زیبا کلام مفرد، فاطمه.(1384ش.). مکتب فلسفی لیبرالیسم آموزشی و اسلام، تفرش: انتشارات دانشگاه تفرش.

زیبا کلام مفرد، فاطمه.(1380ش.). تعلیم و تربیت در فلسفه ابن سینا و مقایسه آن با فلسفه اثبات گرایی و عملگرایی، پگاه حوزه.

شارع پور، محمود.(1385ش.). جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران: انتشارات سمت.

شریعتمداری، علی.(1379ش.). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات امیرکبیر.

صدیق، عیسی.(1332ش.). سیر فرهنگ در ایران و مغرب زمین، تهران: دانشگاه تهران.

عطاران، محمد.(1371ش.).‌ آراء مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، تهران: انتشارات مدرسه.

عطاران، محمد.(1382ش.).‌ مقایسه دو رویکرد در تربیت دینی با تأکید بر عنصر اخلاق، مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش.

کاردان، علی محمد.(1381ش.). سیر آراء تربیتی در غرب، تهران: انتشارات یسطرون.

همو.(1911م.). السیاسه. به کوشش لوئیس معلوف، ‌بیروت.

همو.(1334ش.). نظریات ابن سینا در باب تعلیم و تربیت در مقایسه اجمالی با نظریات افلاطون و ارسطو،‌ جشن نامه ابن سینا.

ثقه الاسلامی، فاطمه.(1391ش.). تعلیم و تربیت در دیدگاه فلاسفه- ابن سینا، فصلنامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 87، زمستان.

کوشنده، لیلا.(1383ش.). اصول تعلیم و تربیت: از منظر ابونصر فارابی، ابن مسکویه، بوعلی سینا، تبریز.

اسماعیل علی، سعید. جواد رضا، محمد.(۱۳۸۴ش.). مکتب‌ها و گرایش‌های تربیتی در تمدن اسلامی. تهران: انتشارات سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

فرامرز قراملکی، احد. (۱۳۸۵ش.). روش شناسی مطالعات دینی. مشهد: انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی.

Good man, L.E (1992). Avicenna. First addition, London

Routledge Fakhry M(1997). The contemplative idea in Islamic Philosophy. Aristotle and Avicenna. JHP:14

Zibakalam mifrad, F. (1999). IBN sina’s philosophy of education and its application to modern moslem education systems.

  • چکیده مشاهده شده: 6442 بار
  • PDF (English) دانلود شده: 7374 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

زبان

  • فارسی
  • English
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

مجله تاریخ پزشکی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (http://journalportal.research.ac.ir/)، وابسته به مرکز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بوده و به صورت پیوسته منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (open access) چاپ می شود.

قدرت یافته از OJSPlus