• ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • تیم سردبیری
    • نمایه نامه ها
  • موارد ضروری
    • فرم تعهد نامه
    • فرمت مقالات
    • دریافت کد ارکید
  • ارزیابی مقالات
  • کمیته بین‌المللی اخلاق نشر
    • اقدامات کمیته بین المللی اخلاق نشر COPE
  • ارسال مقاله/ راهنمای نویسندگان
  • بیانیه حق نشر
  • شماره جاری
  • بایگانی‌ها
  • اطلاعات تماس
  • اطلاعیه‌ها
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 3 شماره 8 (1390): فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ پزشکی، پاییز 1390
  4. مقاله مروری

دوره 3 شماره 8 (1390)

اسفند 2014

مروری بر روش‌های ارزشیابی حرفه‌ای‌گری پزشکی

  • سمیه اکبری فارمد

مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی, دوره 3 شماره 8 (1390), 22 اسفند 2014 , صفحه 119-139
https://doi.org/10.22037/mhj.v3i8.5784 چاپ شده: 2014-02-19

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

دانشگاه‌های علوم پزشکی مسؤولیت تعلیم و تربیت پزشکانی را به عهده دارند که پس از دانش آموختگی بتوانند با انجام وظایف حرفه‌ای خود و پایبندی به اصول مشخصی که این حرفه ایجاب می‌نماید، در راه ارتقای سلامت جامعه تلاش نمایند.

پزشک فارغ التحصیل باید توانمندی‌هایی را کسب نموده باشد تا بتواند به جامعه خدماتی را ارائه دهد و یکی از این توانمندی‌ها، حرفه‌ای‌گری می‌باشد که یکی از مشکل‌ترین حیطه‌‌ها از نظر ارزشیابی و سنجش می‌باشد و با توجه به اینکه وابسته به زمینه می‌باشد، آنقدر پیچیده است که نمی‌توان با یک ابزار ساده به راحتی آن را مورد سنجش قرار داد.

علی‌رغم اینکه در 20 سال گذشته توجه شایانی به ارزشیابی حرفه‌ای‌گری معطوف گردیده است و پژوهش‌های تجربی فراوانی در زمینه ارزشیابی آن در محیط‌های بالینی انجام شده است، متأسفانه هنوز مسأله ارزشیابی آن به صورت یک موضوع بغرنج مطرح است و گرچه رويكردهاي زيادي براي ارزشيابي حرفه‌اي‌گری در درست بررسي است، هنوز هيچ اندازه‌گيري معتبر و پايايي براي اندازه‌گيري آن وجود ندارد و با وجود اینکه توافق کلی بر ارزشیابی حرفه‌ای‌گری وجود دارد اما در مورد اینکه چگونه مورد ارزشیابی قرار گیرد هنوز توافق نظر کلی وجود ندارد. با اين حال بايد گفت اطلاعات مفيدي در اثر مشاهده در طول زمان مي‌توان به دست آورد.

این مقاله سعی دارد روش‌های ارزشیابی که تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است را در اختیار علاقمندان قرار دهد تا شاید بتواند در جهت تدوین ابزاری مناسب جهت ارزشیابی حرفه‌‌ای‌گری، گامی برداشته تا ان شاءا... دیگر شاهد تضییع آشکار و بدون قبح حقوق بیماران نباشیم.

کلمات کلیدی:
  • حرفه‌ای‌گری؛ ارزشیابی حرفه‌ای‌گری
  • PDF (English)

ارجاع به مقاله

اکبری فارمد س. (2014). مروری بر روش‌های ارزشیابی حرفه‌ای‌گری پزشکی. مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی, 3(8), 119–139. https://doi.org/10.22037/mhj.v3i8.5784
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

اکبري فارمد، س.(1390 ش.). نگرش دستياران دانشگاه علوم پزشکي مشهد در مورد معیارهاي سنجش رفتار حرفه‌اي. ویژه نامه خلاصه مقالات دوازدهمین همایش آموزش پزشکی مشهد.

عسگری، ف.(1388 ش.) نقد و بررسی استاد و موازین اخلاق حرفه‌ای، چالش‌ها و راهکارها. فصلنامه تخصصی آموزش در علوم پزشکی. شماره 6.

نوحی ف.(1371 ش.). اخلاق پزشکی. مجموعه مقالات سمینار دیدگاه‌های اسلام در پزشکی:‌ 28-9.

کنزالعمال.10:3.

Papadakis, M. Tehrani, A.(2005). Disciplinary action by medical school and prior behavior in medical school New England Journal of Medicin.353:2711.

Lee, GA. Hilary, A. Beaver, H. Boldt, C. Olson, R A T et al.(2007). Teaching and Assessing Professionalism in Ophthalmology Residency Training Programs. Survey of ophthalmology MAY –JUNE;52(3).

Tromp, F. Vernooij, M. Karmer, A. Grol Bottema, B.(2010). Behavioral elements of professionalism : Assessment of fundamental concept in medical care. Medical Teacher.;32:e161-e9.

Whitcomb, M.(2005) Medical professionalism: can it be taught? Acad Med;80(10):40-883.

Lynne, M. Kirk.(2007). Professionalism in medicine: definitions and consideration for teaching Baylor University Medical Center Proceeding.;20(1):6-13.

Cottrell, S. Diaz, S. Cather, A. Shumway, J.(2006). Assessing medical students professionalism: an analysis of a peer assessment. Medical Education Online.;11(Available from: http://www.med-ed-online. Org.(

Swick, HM.(2000). Toward a Normative Definition of Medical Professionalism. Academic Medicin. 6-75:612.

Yamani, N.Liaghatdar, M. Adibi, P. Changiz, T.(2009). Professional behavior among Internal and Surgery Interns: A professionalism Assessment. Journal of medical Education. summer;13(3): 8-63.

Cruess, SR. Mcllroy, JH. Cruess, S. Ginsburg, S. Steinert, Y.(2006) The professionalism mini-evaluation exercise: Apreliminary investigation. Academic Medicin. 8-81:74.

Rowely, B. Baldwin, D. Bay, R.(2000). Can professionalism value be taught? A look at residency training. clin orthop Relat Res. 4-11.

Wagner, P. Hendrich, J. Moseley, H. Hudson, V.(2007) Defining medical professionalism: a qualitative study Med Educ; 41(3): 94-288.

Cohen JJ.(2006). Professionalism in medical education, an American perspective: from evidence to accountability. Medical Education.17-40: 607.

Camp, VD. KV-D, Grol,R M. Bottema, B.(2006). Professionalism in general practice: development of an instrument to assess professional behavior in general practitioner trainees. Medical Education. 50-40:43.

Lynch, DC. Surdyk, PM. Eiser, AR.(2004). Assessing professionalism a review of the literature. Medical teacher;73-26:366.

Pauline Alakijia and Jocelyn Lockyer. (2011) Peer and self assessment of professionalism in undergraduate medical students at the university of Calgary. Canadian medical education journal,2(2). e65-e72.

Morrison, J. Dowie, A. Cotton, P.Goldie, J. (2009).A medical education view on sociological perspective on professionalism. Medical Education. 5-43:824.

Veloski, JJ. Fields, SK. Boex, JR. Blank, LL.(2005). Measuring professionalism: Areview of studies with instruments reported in the literature between 1982 and 2002. Academic Medicine. 80:366.

Chivan, TT. Chy-her, L. Peter, H. Harasym, Violato, C.(2007). Student, perception on medical professionalism: The psychometric perspective Medical Teacher.34-29:128.

Bryan, RE. Krych, AJ. Carmichael, S. Viggiano, TR. Pawlina, W.(2005). Assessing professionalism in early medical education: Experience with peer evaluation and self-evaluation in the gross anatomy course. Annals of Academic Medicine Singapore. 34(8):91-486.

Nofziger, A.Naumburg, C. Elizabeth, H. Davis, Barbara, J. Mooney, et al.(2008). Impact of peer Assessment on the professional development of Medical Student : A Qualitative study. J Gen Intern Med. Jul;23(7):72-969.

Purwono, U. Carline, M. Barrett, S. Alper, J. Gammon, W. Pngnaire, M.(2003). Assessing professionalism using the objective structured clinical Exam. Division of research & evaluation.;Paper 13(http://escholarship.umassed.edu/res_eval/13.)

Andrew, G et all.(2007). Teaching and assessing professionalism in ophthalmology residency training programs. Suvey of ophthalmology.vol 52(3).

Cruess, R.L, Cruess, S.R. steinert, Y .Teaching medical professionalism

Passi, V et all.( 2010). Developing medical professionalism in future doctots: A systematic review. International journal of medical education. 1:19-29.

Walter, N.K.A.VAN MOOK et al. (2009).Approaches to professional behavior assessment: tools in professionalism toolbox. European journal of internal medicin.20. E153-e157.

  • چکیده مشاهده شده: 479 بار
  • PDF (English) دانلود شده: 1298 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

زبان

  • فارسی
  • English
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

مجله تاریخ پزشکی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (http://journalportal.research.ac.ir/)، وابسته به مرکز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بوده و به صورت پیوسته منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (open access) چاپ می شود.

قدرت یافته از OJSPlus