بایستههای اخلاقی در آموزش پزشکی
مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 3 شماره 8 (1390),
22 February 2014
,
صفحه 11-36
https://doi.org/10.22037/mhj.v3i8.5770
چکیده
در کشور ما تا کنون کدهای اخلاقی مشخصی در حیطه آموزش و خصوصاً آموزش پزشکی تعریف نشده است و حتی نکات اخلاقی مورد توجه در امر آموزش پزشکی نیز به صورت مدون در منابع اخلاقی و آموزشی و حتی کتب پزشکی به چشم نمیخورد. در این مطالعه هدف آن بوده است که با بررسی مقالات و منابع اخلاق پزشکی، آموزش پزشکی، حقوقی و فقهی موجود در زمینه اخلاق در آموزش خصوصاً در حیطه علوم پزشکی راهکارهای عملی و کاربردی مناسب در این عرصه ارائه گردد.
سه عرصه مهم در زمینه اخلاق در آموزش پزشکی شامل: 1- ارتباط دانشجویان با بیماران 2- ارتباط اساتید با دانشجویان 3- ارتباط دانشجویان با اساتید، همکاران و کارکنان بخشهای آموزشی. در این تقسیم بندی منظور از دانشجوی پزشکی دانشجویان دورههای گوناگون آموزشی شامل دورههای کارآموزی، کارورزی و دستیاری تخصصی و فوق تخصصی است البته موارد کلی آن قابل بسط به دانشجویان سایر رشتهها نیز میباشد. رعایت نکات اخلاق در آموزش نه تنها به تربیت پزشکانی که موازین اخلاقی را رعایت میکنند منجر میگردد بلکه به گونهای مؤثر باعث حفظ حقوق بیماران و مراعات اصول اخلاقی در هنگام ارتباط با آنان میشود. در این مقاله در هر یک از 3 عنوان اصلی قید شده، موارد شاخص اساسی و کاربردی که بایستههای رعایت موازین اخلاقی در آموزش هستند استخراج و ارائه گردیدهاند.
- اخلاق در آموزش؛ آموزش پزشکی؛ ارتباط متقابل استاد و دانشجو
ارجاع به مقاله
مراجع
آراسته، حمید رضا. مطلبی فرد، علیرضا.(1390ش.). بررسی تحلیلی و تئوریک اصول و مؤلفههای اخلاقی تدریس در آموزش عالی با تأکید بر دیدگاه مورای و همکاران- مجموعه مقالات اولین همایش بین المللی مدیریت، آیندهنگری، کارآفرینی و صنعت در آموزش عالی، دانشگاه سنندج.
جوادی، مصطفی.(1392ش.). پدیدارشناسی حقوق دانشجو: ارائه پیش نویس منشور حقوق دانشجو در آموزش پرستاری ایران.(پایان نامه دانشجویی).
خاقانيزاده، مرتضي. عباسي، محمود. ملكي، حسن.(1392ش.). الگوي برنامه درسي اخلاق پزشكي با رويكرد اسلامي، مؤسسه فرهنگي حقوقي سينا، پاييز.
زالی، محمد رضا.(1387ش.). مبانی نوین ارتباط پزشک و بیمار، انتشارات حقوقی، بهار.
زالی، علیرضا.(1386ش.). سیر تحول آموزش پزشکی، فصلنامه اخلاق پزشکی، سال اول، شماره اول، پاییز.
سرمدی، محمدرضا. شالباف، عذرا.(1386). اخلاق حرفهای در مدیریت کیفیت فراگیر، اخلاق در علوم و فناوری، شماره 3و4.
سمیعی شیر دره، رحمت الله. فلسفه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش قابل مشاهده در sameyh.blogfa.com
علیپور، احمد. شالباف، عذرا.(1387ش.). اخلاق آموزش مجازی، فصلنامه اخلاق در علوم و فن آوری، سال سوم، شماره های 1و2.
قراملکی احد. فرامرز و همکاران.(1386ش.). اخلاق حرفهای در تمدن ایران و اسلام، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
Brown RD, Krager L, (1985) Ethical issues in graduate education: Faculty and student responsibilities. Journal of Higher Education. 56
Callahan, D. (1982) .Should there be an academic code of ethics? Journal of Higher Education
Danis Marion, Largent Emily, Wendler David. Research ethics consultation, Oxford, 2012, p.g: 78-87
Robert Vaux, Code of ethics for the teaching profession, Association of American Educators, April 2010
Fye W. Bruce. Medical authorship: traditions, trends, and tribulations. Annals of internal medicine, 1990
Hicks LK, Lin Y, Robinson DL, Understanding the ethical dilemmas that students’ ethical development: Questionnaire survey and focus group study.BMJ2000, 322:709-10
Hope Tony, Lockwood Michael. An ethical debate: should older women be offered in vitro fertilization? BMJ 1995
Reshma Jagsi, Lisa Soleymani Lehmann, The ethics of medical education, BMJ, 2004, available on: www.bmj.com
Wilson Reachelle, Ethical code of conduct in teachers, July 2010
www.fldoe.org/GR/Bill
- چکیده مشاهده شده: 498 بار
- PDF (English) دانلود شده: 254 بار