ادغام تاریخ پزشکی در برنامه درسی آموزش پزشکی ایران: تحلیل میانرشتهای ضرورتها، چالشها و راهکارهای اجرایی
مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 17 (1404),
6 مهٔ 2025
,
صفحه 1-13
https://doi.org/10.22037/mhj.v17i.49001
چکیده
زمینه و هدف: تاریخ علوم پزشکی به عنوان حوزهای میانرشتهای، علیرغم جایگاه تثبیتشده در نظامهای آموزشی پیشرفته، نتوانسته است در برنامههای درسی رشتههای علوم پزشکی ایران موقعیت مناسبی کسب کند. این پژوهش با هدف واکاوی ضرورتها، چالشها و راهکارهای اجرایی ادغام تاریخ پزشکی در برنامه درسی آموزش پزشکی ایران و همچنین مقایسه تطبیقی با تجارب جهانی انجام شده است.
روش: مطالعه کیفی حاضر با روش اسنادی ـ کتابخانهای و رویکرد توصیفی ـ تحلیلی انجام شد. دادهها از طریق بررسی منابع مختلف علمی شامل مقالات، کتب تخصصی و اسناد رسمی، در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و بینالمللی گردآوری و واکاوی شدند.
ملاحظات اخلاقی: اصول اخلاق پژوهش شامل رعایت اصالت متون، صداقت علمی و امانتداری در استنادها به دقت رعایت شد. تمامی مستندات با ذکر دقیق مراجع و رعایت حقوق مؤلفان ارائه گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش تاریخ پزشکی در ایران با چالشهای ساختاری، محتوایی و نگرشی مواجه است. مهمترین موانع عبارتند از: غلبه نگاه زیستپزشکی، کمبود نیروی انسانی متخصص، مقاومت در برابر تغییرات برنامه درسی و نبود انگیزه در دانشجویان. در مقابل، تجارب موفق کشورهایی مانند آمریکا (با ارائه دروس اجباریِ تاریخ پزشکی و یا پیادهکردن مدل ادغام طولی در دوره کارآموزی) و کره جنوبی (با 80 سال سابقه آموزش این درس)، نشاندهنده تأثیر مثبت آن بر توسعه مهارتهای حرفهای پزشکان است. در ایران نیز اگرچه از سال 1392 رشته تاریخ علوم پزشکی تأسیس شده، اما ادغام آن در برنامههای درسی عمومی علوم پزشکی هنوز به صورت محدود است.
نتیجهگیری: نهادینهسازی تاریخ پزشکی در ایران مستلزم اجرای راهکارهای چندسطحی شامل: 1ـ بازنگری سیاستهای آموزشی؛ 2ـ تربیت مدرسان متخصص؛ 3ـ طراحی برنامههای درسی تلفیقی؛ 4ـ توسعه منابع یادگیری بومی است. مطالعه پیشنهاد میکند با الگوبرداری از تجارب موفق جهانی و توجه به مبانی حکمت ایرانی ـ اسلامی، گامهای عملی برای ادغام این آموزشها برداشته شود.
- تاریخ پزشکی؛
- آموزش پزشکی
- برنامهریزی درسی
- بومیسازی آموزش
ارجاع به مقاله
مراجع
Caramiciu J, Arcella D, Desai MS. History of medicine in US medical school curricula. Journal of Anesthesia History. 2015; 1(4): 111-114.
Ludmerer KM. The history of medicine in medical education. Journal of the history of medicine and allied sciences. 2015; 70(4): 656-660.
Biryukova N, Litvinova T, Nesterova N, Ognev Y, Galuzina I. Transdisciplinary integration through the study of the history of medicine. Journal of Advanced Pharmacy Education and Research. 2021; 11(3): 15-19.
Jones DS, Greene JA, Duffin J, Harley Warner J. Making the case for history in medical education. Journal of the History of Medicine and Allied Sciences. 2015; 70(4): 623-652.
Kent L, Ward PJ. Investigating the Presence of the History of Medicine in North American Medical Education: Can One of the Medical Humanities Concisely Integrate with Biomedical and Clinical Content with Reference to Clinical Competencies? Medical Science Educator. 2020; 30: 1531-1539.
Sheard S. Developing history of medicine in the University of Liverpool medical curriculum 1995-2005. Medical Education. 2006; 40(10): 1045-1052.
Lee ST, Youn BI. Education of History of Medicine for 80 Years: History and Current Status in Republic of Korea. Korean Journal of Medical History. 2023; 32(1): 147-174.
Moeini M, Kolahdouzaneini A. The Role of Humanities Education in Medical Students’ Curriculum. Journal of Higher Education Curriculum Studies. 2024; 14(28): 125-141. [Persian]
Barr J, Ingold R, Baker JP. History of medicine in the clerkships: a novel model for integrating medicine and history. Journal of the History of Medicine and Allied Sciences. 2023; 78(1): 62-70.
Stahnisch FW. Making medical history relevant to medical students: The first fifty years of the Calgary history of medicine program and history of medicine days conferences. Journal of the History of Medicine and Allied Sciences. 2023; 78(1): 83-100.
Armocida E, Nicoli Aldini N, Bussolati O. How Do Students Approach the Study of the History of Medicine? Some Considerations after the Final Exams at the First Year and Fourth Year. Acta Biomed. 2021; 92(2): e2021167.
Hwang SI, Seo HG. On the education of the history of medicine in the Korean medical schools. Korean Journal of Medical History. 1995; 4(1): 85-98.
Park S. How to teach history of medicine at medical school: period, structure and teaching methods. Korean Journal of Medical History. 2023; 32(2): 595-621.
Browne E. The book Constitutionalism in Iran. Tehran: Kavir Publications; 1997. p.1266-127. [Persian]
World Health Organization. The promotion and development of traditional medicine. Geneva: WHO; 1978. Report No.622.
World Health Organization. WHO Traditional medicine strategy: 2002-2005. Geneva: WHO; 2002. p.1-3.
Ministry of Health and Medical Education. Approval of Traditional Medicine discipline [Internet]. Tehran: MOHME; 2006. Cited Jul 12, 2025. Available at: https://www.behdasht.gov.ir. [Persian]
Ministry of Health and Medical Education. Approval of History of Medical Sciences discipline [Internet]. Tehran: MOHME; 2013. Cited Jul 12, 2025. Available at: http://www.stm.iums.ac.ir. [Persian]
Tārīkh-i pizishkī [Internet]. Tehran: Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Cited Jul 12, 2025. Available at: https://www.journals.sbmu.ac.ir/mh. [Persian]
Journal of Research on History of Medicine [Internet]. Shiraz: Shiraz University of Medical Sciences. Cited Jul 12, 2025. Available at: http://www.rhm.sums.ac.ir. [Persian]
Smart University of Medical Sciences. Introduction to Iranian Traditional and Complementary Medicine Course [Internet]. 2023. Cited Jul 12, 2025. Available at: https://www.smums.ac.ir/%D9%85%D8%B9%D8 %B1%D9%81%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%B 3-%D8%B7%D8%A8-%D8%A7%DB%8C%D8%B1 %D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%85% DA%A9%D9%85%D9%84. [Persian]
Iran University of Medical Sciences. Introduction to Principles of Iranian Traditional and Complementary Medicine Course for Medical Students (June 2025) [Internet]. Tehran: IUMS; 2025. Cited Jul 12, 2025. Available at: https://www.stm.iums.ac.ir/%D8%A7% D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8 %A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7/%D8%AF%D8%B1% D8%B3-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB %8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8% A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B7%D8%A8-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%85%DA%A9%D9%85%D9% 84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A F%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B2%D 8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D 8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9 %85%D8%A7%D9%87-1404. [Persian]
Shok NP, Sergeeva MS. The history of medicine as an academic discipline: Traditions in clinical medical education and modern teaching methods. History of Medicine. 2016; 3(1): 37-54.
Komilov N. Contemporary approaches to teaching the history of medicine in higher medical education institutions and their evaluation. Modern Scientific Research International Scientific Journal. 2025; 1: 41-45.
Kushner HI. Medical historians and the history of medicine. The Lancet. 2008; 372(9640): 710-711.
Bryan CS, Longo LD. Perspective: teaching and mentoring the history of medicine: An Oslerian perspective. Academic Medicine. 2013; 88(1): 97-101.
Kwon I. The Value of Medical Humanities in Medical Education: Focusing on the History of Medicine. Ui Sahak. 2022; 31(3): 495-517.
Ruiz JG, Mintzer MJ, Leipzig RM. Blended learning in medical history education: Evidence-based principles and practices. Academic Medicine. 2021; 96(2): 243-251.
Knoeff R, van Zuylen W, Huisman F. Simulating medical history: A practical guide to using historical case studies in medical education. Medical History. 2020; 64(3): 345-362.
Guckian J, Utukuri M, Asif A, Burton O, Adeyoju J, Oumeziane A, et al. Social media in undergraduate medical education: A systematic review. Medical Education. 2021; 55(11): 1227-1241.
- چکیده مشاهده شده: 72 بار
- pdf (English) دانلود شده: 54 بار