رویکرد ادیان توحیدی در توسعه محصولات اصلاحشده ژنتیکی
مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 14 (1401),
31 شهریور 2022
,
صفحه 1-12
https://doi.org/10.22037/mhj.v14i.35423
چکیده
زمینه و هدف: پذیرش عمومی جامعه نسبت به محصولات اصلاحشده ژنتیکی تا حد زیادی ریشه در عقاید مذهبی دارد. با این وجود تاکنون رویکرد ادیان مختلف و اثرگذاری آن بر تصمیم مصرفکنندگان محصولات تراریخته مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است.
روش: این تحقیق از نوع نظری بوده، روش تحقیق به صورت توصیفی ـ تحلیلی میباشد و روش جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: در میان ادیان بیشترین مخالفت در بین مسیحیان مشاهده میشود، اما در دیدگاه یهودیان نظر مساعدتری پیرامون محصولات تراریخته وجود دارد. در عین حال اکثر فقیهان و صاحبنظران دنیای اسلام خصوصاً فقهای شیعه در برخورد و مواجهه با فناوریهای زیستی و مهندسی ژنتیک، رویکردی مبتنی بر جواز و اباحه را در پیش گرفتند.
نتیجهگیری: از بررسی رویکرد ادیان توحیدی در این خصوص میتوان مدعی شد که علیرغم مخالفت منتقدان تولید و عرضه محصولات تراریخته، در بسیاری از نقاط جهان، محققان و اندیشمندان دینی بسیاری به حمایت از بیوتکنولوژی برای اصلاح و تولید مواد غذایی پرداختهاند. تأثیر دیدگاههای مذهبی بر سیاستگذاری و قانونگذاری در زمینه محصولات اصلاحشده ژنتیکی منجر به توسعه تولید و عرضه اینگونه محصولات در کشورهایی شده است که اکثریت جمعیتی آنها متعلق به مکتب تشیع یا دین یهودیت است.
- محصولات اصلاحشده ژنتیکی؛ مشروعیت؛ یهودیت؛ مسیحیت؛ اسلام
ارجاع به مقاله
مراجع
The Church of England. Statement on Genetically Modified Organisms. 1999. Available At: http://www.a gbioworld.org/biotech-info/religion/churchengland.html.
Mohajer M, Safaei h. Mahdavi Damghani A. Ethical and legal considerations for application of transgenic products: A critical review of national Iranian biosafety law. Ethics in Science and Technology. 2011; 6(1): 35-42.
Powell KL. Functional Foods from Biotech. An Unappetizing Prospect?. Nature Biotechnology. 2007; 25(5): 525-531.
Morelli C. The Politics of Food: International Socialism. 2004. Available At: http://www.isj.org.uk/ the-politics-of-food/.
Varzakas T, Arvanitoyannis I, Baltas H. The Politics and Science behind GMO Acceptance. Critical Reviews in Food Science and Nutrition. 2007; 47(4): 335-361.
Lack G. Clinical Risk Assessment of GM Foods. Toxicol Lett. 2002; 127: 337-340.
Uzogara Stella G. The Impact of Genetic Modification of Human Foods in the 21st Century: A Review. Biotechnology Advances. 2000; 18(3): 179-206.
The European Commission. Food Safety: From the Farm to the Fork. Available at: https://www.food.ec. europa.eu/horizontal-topics/farm-fork-strategy_en.
World Health Organization. 20 Questions on Genetically Modified Foods. 2014. Available At: https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/food-genetically-modified.
Galun E. Genetically Manipulated Plants: Ethical and Religious Issues. Available at: http://www.agbiow orld.org/biotech-info/religion/galun.html.
Wolff A. Jewish Perspectives on Genetic Engineering. 2001. Available at: https://www.jcpa.org/ art/jep2.htm.
Green M. Why Gm Food Isn't Kosher. 2007. Available at: http://www.swordsandploughshares.blo gspot.com/2007/04/jc-why-gm-food-isnt-kosher.html.
Rosenfeld A. Judaism and Gene design. Tradition: A Journal of Orthodox Jewish Thought. 1972; 13(2): 71-80.
Robert Nelson J. On the New Frontiers of Genetics and Religion. Grand Rapids: Published by Eerdmans Pub Co; 1994.
Owen R. Vatican Says GM Food Is a Blessing. 2003. Available at: http://www.agbioworld.org/biotech -info/religion/blessing.html.
Ertelt S. Pope Benedict Xvi Condemns Genetic Engineering, Designer Babies. 2007. Available at: https://www.lifenews.com/2007/02/23/int-191/.
Fox JL. Vatican debates agbiotech. Nature Biotechnology. 2004; 22(1): 4-5.
Allen JR-JL. GMOs Are Going to Create Famine And Hunger. National Catholic Reporter. 2009. Available at: https://www.gmwatch.org/en/news/archi ve/2009/11004-gmos-are-going-to-create-famine-and-hunger.
The Church of England. Statement on Genetically Modified Organisms. 1991. Available at: http://www.agbioworld.org/biotech-info/religion/churchengland.html.
Mathys C. Archbishop Slams Use of GM Crops. 2004. Available at: Http://www.Neccsa.Org.Za/Issues. Gmos.6.htm.
Church and Society Commission. Conference of European Churches: Genetically Modified Food. 2001. Available at: https://www.repository.globethics.net/han dle/20.500.12424/216357?locale-attribute=pt_BR.
World Council of Churches. Caring for Life: Genetics, Agriculture and Human Life. 2005. Available At: http://www.wcc.coe.org.
Campbell CS. Religious Perspectives on Human Cloning. pp. D1-D66 in appendix to Cloning Human Beings, National Bioethics Advisory Commission. Rockville, Maryland: National Bioethics Advisory Commission; 1997.
Shah Z. The Future of the Global Muslim Population. 2013. Available at: http://www.themuslim times.org/2013/11/demographics/the-future-of-the-glo bal-muslim-population.
Demerdash S. cloning-the bomb of the age. Riyadh: Al-Abikan Library; 1997. [Arabic]
Makarem Shirazi N. Tafsir Nemone. Tehran: Darul Kutub Islamiyah; 2008. [Persian]
Tabarsi FH. Al-Tibyan fi Tafsir al-Quran. Qom: Maktab al-Alam Islami; 1988. [Arabic]
Allahyari Frad N. A study of Islamic (Shia) views about consumption of genetically modified organisms. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2013; 6(1): 74-83.
Valaee E. Farhange tashrihie estelahate osoul. Tehran: Nashreney; 2017. [Persian]
Hor Amoli M. Vasayelo Alshia. Qom: Al al-Bayt Institute; 1988. Vol.17. [Arabic]
Rahbarpor M. Criminal support for bioethics. Ph.D. Thesis. Tehran: Tehran University; 2011. [Persian]
Sabzevari A. Cloning between technology and legislation. Qom: No Name; 2002. [Persian]
Montazeri Najafabadi H. Medical Rulings. Tehran: Shadow Publication; 2006. [Persian]
Makarem Shirazi N. Medical Rulings. Qom: Imam Ali bin Abi Talib School; 2008. [Persian]
Sanei Y. Medical Rulings. Qom: Meysam Temar Publications; No Date. Question.146. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 70 بار
- PDF دانلود شده: 43 بار