بررسی نقش ادعیه و اذکار در طب و طبابت دوره قاجار
مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 13 شماره 46 (1400),
7 February 2021
,
صفحه 1-14
https://doi.org/10.22037/mhj.v13i46.31202
چکیده
زمینه و هدف: با وجود ورود شیوههای نوین طبی و درمانی در تاریخ پزشکی دوره قاجار، طب سنتی همچنان در کنار آن به حیات خود ادامه داد و گروههای مختلفی در این دوره به امور طبی و درمانی میپرداختند. یکی از این گروههای فعال در حوزه بهداشت و درمان افرادی بودند که بر اساس دعا، ذکر، طلسم و خرافات به ارائه خدمات طبی و درمانی میپرداختند. هدف این تحقیق بررسی کارکرد طبی و درمانی انواع ادعیه و اذکار در طب و طبابت دوره قاجار است از این حیث این تحقیق در پی پاسخ به پرسش زیر است: نقش ادعیه و اذکار در طب عامیانه دوره قاجار به چه میزان و به چه صورت بوده است؟
مواد و روشها: جامعه آماری این پژوهش را کتابهای تاریخی، تاریخ پزشکی و سفرنامههای دوره قاجار دربر میگیرد. این پژوهش بر اساس روش توصیفی - تحلیلی و از طریق گردآوری فیشهای تحقیقاتی از منابع کتابخانهای انجام شده است.
یافتهها: شیوههای درمانی مبتنی بر بهکارگیری دعا و اذکار در طب دوره قاجار مرسوم بوده است و برای درمان، بهبود و حتی پیشگیری از بیماریهای مختلف واگیردار و غیرواگیردار از ادعیه و اذکار استفاده میشده است. این امر منحصر به طبقه عامه نبوده است بلکه در میان درباریان و طبقات خواص نیز کاربرد داشته است.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد در دوره قاجار دعانویسها یکی از گروههایی بودند که با روشهای مبتنی بر ادعیه و اذکار و البته از جنبه خرافی به درمان بیماریهای مختلف روحی و جسمی میپرداختند؛ و این گروه از سوی مردم عامی و حتی درباریان نیز مورد پذیرش بودند. ازجمله دلایل پذیرش آنان میتوان به عواملی چون فقر، کمبود خدمات طبی دولت، نوپا بودن روشهای نوین طبی، عدم اعتماد کافی به پزشکان غربی، جهانبینی و تقدیرگرایی مردم اشاره کرد. البته حوزه فعالیت و شیوه درمانی دعانویسها و دعاگوها آسیبهای چون: انتشار بیماریهای واگیردار و خطرناک، عدم توجه به دستورات بهداشتی به واسطه تقدیرگرایی، رواج جبرگرایی، هدررفت پول مردم به واسطه فریبکاری فروشندگان طلسمها را در پی داشت.
- طب؛ قاجار؛ دعانویسی؛ اذکار؛ خرافات؛ درمان؛ بیماری
ارجاع به مقاله
مراجع
Algood C. Medical history of Iran and the lands of the Eastern Caliphate. Translated by Bahr Forqani. Edited by Mohammad Hossein Zamani .Tehran. Amir Kabir Publications; 1992. p. 19. [in Persian]
Haji Khalifa. Discovery of suspicions about the names of books and arts .Beirut. n.pn. vol5. 1992. p. 126. [in Persian]
Doost khah J. Avesta.Tehran. Morvarid Publications; 2005.p314. [in Persian]
Najmabadi M. History of medicine in Iran. Art Print Section. Vol 1. Tehran. Tehran University Press; 1962.p92. [in Persian]
Anvari H. Farhang Bozorg Sokhan, Great great culture of speech.appendix Prayer writer.Tehran: Sokhan Publications;2003. [in Persian]
Feyzi p. and Rahimi B. Anthropological study of ritual healing with an emphasis on the role of "healing by Prayer"in Kermanshah Province. Journal of medical History. third year. Number six. 2011. p. 97-113. [in Persian]
Fazli S. The Culture of Strangers.Tehran: Afkar Publishing; 2004, p. 18. [in Persian]
Naebian J. Dehghani R. Alipour Seilab J. The Iranian folk medicine in the era of the Nazarene. Both in History of Iran after the Islamic Journal; Fifth year, number 10,2015, 171-201. [Persian]
https://www.khabaronline.ir/news/262216
Flour W. Public Health in Qajar. Translated by Nabipour. Bushehr: Bushehr University of Medical Sciences; 2007. p. 100, 89-92.102-21. 13. [in Persian]
Etemad Al-Saltaneh, Roozname khaterate Etemad Al-Saltaneh (related to the years 129 to 1313 AH) with an introduction by Fahrs from Iraj Afshar. Tehran. Amir Kabir Mohaddes Publishing House; Mir Hashem. (1291) Essays of Ettamad Al-Saltanah: Including twenty-four. Tehran. Information. 1971, vol 2. P. 546- 547. 650. 709. [in Persian]
Brogesh H. [Safari be Darbare Soltane Sahib Qaran]. Translated by Kordbache A. Tehran: Etelaat; 1988.vol 1, 2. p88. 489. 223. 408. [in Persian]
Polak YA. Persian das land und seine bewohner. Tehran: Kharazmi Sahami publication; 1982. p. 399.96. 423.139.155-156. [in Persian]
Ain Al-Saltanah Q M, Roozname khaterat Ain Al-Saltanah.Tehran: Asateir; vols 1, 2. 1995. p. 3901. 3921.670. [in Persian]
Layard AH. Early Adventures in Persia Susiana and Babylonia.London: John Murray; 1894. p. 63. [in Persian]
Nategh H. [Mosibat Vaba Balaye Hokomat]. Tehran: Gostardeh; 1979, p. 21-6.11- 12. [in Persian]
Serena C. Hommes et Chosen Enperse. Tehran: New publication; 1984. p. 244. 14.128, 139. 338. 84, 117. 140-141. [in Persian]
Najm-ol-Molk, Mirza Abdul Ghaffar, Khuzestan's travelogue "From Wednesday. 22 Dhul-Hijjah 1298 AH to Sunday 14 Ramadan 1878. AH. By the efforts of Seyed Mohammad Dabir Siaghi. Tehran. Association of Cultural Works and Honors. 2006. p. 94-95. [in Persian]
Orsel E. Orsel's Travelogue (1882) Translated by Ali Asghar Saeedi. Tehran. Zavar; 1974. p217.220. [in Persian]
Rawlison H. Rawlinson's Travelogue (Crossing the Zoh to Khuzestan) Translated by Dr. Alexander Alexander Aman Elahi Baharvand. Tehran. Agah; 1983. p. 134-135.29. [in Persian]
Fasih Maraghei A. History of several incidents in Maragheh and Azerbaijan manuscript.laybrari magles.namber 1413ir. 1840. p. 12. [in Persian]
Fourieh j. [Three Years Against Iran]. Translation Abbas Eqbal, The second one Tehran; 1985. p. 96.288-289. [in Persian]
Kasiri M. The impact of Mongols on Qajar folk medicine in Iran. Medical Ethics and History of Medicine. 2016; 9 (4): 30-42.
Oben O. La Persadaujourdhui Iran Mesopotamie. Tehran: Zavar Library; 1972. p. 12. [in Persian]
Olivier A. Travels in the Ottoman Empire, Egypt and Persia. Tehran: Etelaat publication; 1992. p. 79-82 [in Persian]
Bishub I. az bistoon ta zard kooh bakhtiyari. Translated by Mehrab Amiri, Tehran. Sahand Publishing. Anzan Publishing; 1996. p197. [in Persian]
Amanullah. Ibn Fath Ali Shah. Aman al-Baliyya (manuscript) National Library. Book 1864. Code ID1732817. P3. 26 [in Persian]
Sarmadi M, Research in the history of medicine and the world of medicine from the beginning to the present. Volume II Iran from the Mongol to thepresent. First part Tehran; vol 2. 1999. p. 208 [in Persian]
Wils CH. Social History of Iran during Qajar Era. Translated by Abdollah S. By the efforts of Hamid Dodangeh. Mehrdad Niknam. Tehran. Fardin; 1984. p. 155.207.154-155. [in Persian]
Rice C. Persian Woman and Their ways. Tehran: Ketabdar Publication; 2004. p. 187 [in Persian]
Heidari S, Bayati S. The Outcomes of Slang Beliefs in medicine of Qajar Era. Medical Ethics and History of Medicine. 2019; 12 (1) p. 161-170.
Broawn EG. A Year among the Persian. Tehran: Akhteran Publication; 2005. p. 367. 366.87. [Persian]
Yat Ch E. Khorasan and Sistan. Colonel Yat's travelogue to Iran and Afghanistan. Translated by Qudratullah Roshani and Mehrdad Rahbari. Tehran. Yazdan Publications; 1986. p310. [in Persian]
Mahmoud Mirza Ghajar. Ahd-e-hosam. Correction by Iraj Afshar. Tehran: Mirath-e-Maktoub. 2011. p. 340. [in Persian]
The Manuscript of Amano l Balieh. No. 665/f in the National Library of Iran.n.d. p. 70. [in in Persian]
Sayyah M. [Khaterat Haj Sayah]. Tehran: Amir Kabir; 1980, p. 417 [in Persian]
Khakrnd SH and Karimi Z, The Role of Dallak and Barber in Qajar Periodical Health Care. Medical History Journal, January 2019; 10(37). p. 73-87.
Talbouf A. [Ketab Ahmad] Tehran: Sazmane Ketabhay Jibi; 1967. p. 28. 36-37 [in Persian]
Tabrizi MY. The treatise known as "one word". Edited by by Dolatshahi A. Tehran: Bal Publication, 2007. p. 21-22 [Persian]
Wishard J. Twenty years in Persia: A narrative of Life under the last three Shahs. Translated by Pirnia A. Tehran: Novin; 1984. p. 350. 219-220.254 [in Persian]
Ghazvini, Mohamad Shafi. Ghanoun-e Ghazvini. Correction by Iraj Afshar. Tehran: Talaye. 1991. p. 220.
- چکیده مشاهده شده: 371 بار
- PDF دانلود شده: 342 بار