نقش والدین در ارتقای سلامت معنوی کودکان در اسلام
مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 29 (1395),
8 فروردین 2017
,
صفحه 83-117
https://doi.org/10.22037/mhj.v8i29.16746
چکیده
مقدمه: کودک به موجب شأن و کرامت انسانی، با گرایش درونی و جاذبه معنوی به نام فطرت خداجویی و خداخواهی ـ میان روح لطیف او و کانون هستی، یعنی مبدأ اعلی ـ متولد میشود که بر این اساس آمادگی رشد، شکوفایی و بالندگی را دارد و توجه به حفظ و ارتقای این گوهر ارزشمند، کمال انسانی و سلامت معنوی را به ارمغان میآورد. از این رو، نوشتار پیشِ رو درصدد پاسخ به این سؤال است که شالوده و بنيان تربیت معنوی کودک چیست و اصول پیشگیری از آسیبهای معنوی و راهکارهای تأمین سلامت معنوی در شریعت جاودانی اسلام کدامند؟
روش: در این مطالعه که به روش تحلیل مفهومی انجام شد، از متون اسلامی برای پاسخ به سوالات پژوهش استفاده شده است.
یافتهها: ظرفیت و ظرافت وجودی کودکان اقتضای آن را دارد که والدین به عنوان نخستین و مهمترین مربیان هدایتگر و پرورشدهنده فطرت کودک، در راستای حفظ، نگهداری و حمایت از روح و روان آسیبپذیر او، بر پایه مصلحت و در سایه احیای شخصیت کودک، همراه با تأمین رفاه، ایجاد معرفت و تقویت فرهنگی، به دور از هر گونه افراط و خشونت و با آموزش تدریجی و سالمسازی محیط، میتوانند در ارتقا و پرورش سلامت معنوی طفل، نقش محوری ایفا نمایند.
بحث و نتیجهگیری: بر پایه آموزههای اسلامی، هر گونه انحراف و کجروی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، در جهت سرکوب فطرت توحیدی میتواند پیامدهای زیانباری در روح و روان طفل ایجاد نموده و سلامت معنوی وی را مورد آسیب قرار دهد. از این رو غفلت یا كمتوجهی والدین به سلامت معنوی كودك نه تنها بالندگی و سعادت وی، بلکه خانواده و جامعه را تحت مخاطرات ناگواری قرار میدهد.
- سلامت معنوی؛ کودک؛ کرامت؛ فطرت؛ والدین
ارجاع به مقاله
مراجع
The Holy Qur'an.
Abbasi, M. Azizi, F. Shamsi Gooshki, E. Naseri Rad, M. Akbari Lakeh, M. (2012). Conceptual Definition and Operationalization of Spiritual Health: A Methodological Study. Quartely of Medical Ethics. 6(20): 11-44. [Persian]
Ahmadi Mianji, A. (2005). Makatib al-A'imma. 1th ed. Qom: Dar al-Hadith; Vol.2, 239. [Arabic]
Al-Jaziri, A. Qa'ravi, M. Yasser, M. (1998). Al-Fiqh 'Ala' al-Madhahib al-Arba'a va Madhhab Ahl al-Byte (PBUT). 1th ed. Beirut: Dar al-Sqlyn; Vol.2, 411. [Arabic]
Al-Hendi al-Borhani, H. (1988). Kanz al-'Ummal. Beirut: al-Risala Institute; Vol.16, 441-456. [Arabic]
Amid, H. (1995). Amid dictionary. 1th ed. Tehran: Amir kabir Publications Institute; 747, 991. [Persian]
Amid Zanjani, A. Tavakoli, MM. (2007). Innate Dignity of Human in Islam and Islamic Human Rights. Law Quartery. 37(4): 161-189. [Persian]
Ansari, GH. (2007). Mawsuat-u-Ahkam al-Atfal va Adillateha. 1th ed. Qom: Jurisprudential Center of A'imma al-Ath'ar (PBUT); Vol.3, 409. [Arabic]
Baradar, M. (2007). The Rights of Child upon Parents. 1th ed. Tehran: Hawwa publications; 115. [Persian]
Damari, B. (2009). Spiritual Health. Tehran: Publications of Medicine and Community; 16-21. [Persian]
Dehkhoda, AA. (1998). Persian Dictionary. Tehran: Tehran University; Vol.12, 18866-67. [Persian]
Falsafi, MT. (1962). Child in the Perspectiv of Inheritance and upbringing. Tehran: Board for Islmic Teachings Publication; Vol.2, 25. [Persian]
Helli, J. (1982). Ma'arij al-Osool. 1th ed. Qom: Aal al-Bayt (PBUT) Institute; 221. [Arabic]
Horr 'Aameli, M. (1988). Wasa'il al-Shi'a. 1th ed. Qom:'Aal al-Bayt (PBUT) Institute; Vol.4, 20. [Arabic]
Ibn Babawayh, M. (1992). Man La Yahduruhu al-Faqih. 2th ed. Qom: Publications Office of Affiliated to the Society of Seminary Teachers of Qom; Vol.4, 171, 408. [Arabic]
Ibn Sho'be Harrani, H. (1983). Tohf al-Oqool. 2th ed. Qom: The Society of Teachers; 199-270. [Arabic]
Javadi Amoli, A. (1987). Dignity in the Qur'an. Tehran: Center for Cultral Raja' Publication; 21. [Persian]
Kolayni, M. (1986). Al-Kafi. 4th ed. Tehran: Dar al-Kotob al-Islamiyya; Vol.1, 23-7; Vol.2, 86-312; Vol.5, 93; Vol.6, 48. [Arabic]
Leithy Waseti, A. (1997). Oyun al-Ahkam va al-Mawa'z. 1th ed. Qom: Dar al-Hadith; 21-550. [Arabic]
Lezgi, H. Hejvani, MM. (2005). Violence and Toleration in the Literature of the Child. Humanism Bulletin. 45-46: 189-210. [Persian]
Majlesi Isfahani, MB. (1982). Bihar al-Anwar. 2th ed. Beirut: Dar Ihya' al-Turath; Vol.3, 281; Vol.68, 236; Vol.71, 188; Vol.100, 9; Vol.1, 218; Vol.5, 198. [Arabic]
Makarem Shirazi, N. (1995). Tafsir-e-Nemooneh. 1th ed. Tehran: Dar al-Kotob al-Islamiyya; Vol.16, 418-23; Vol.24, 287. [Persian]
Meghdadi, MM. (2007-2008). The Corporal Punishment of Children, Education or Violence. Human Rights. 2(2) & 3(1): 9-26. [Persian]
Meghdadi, MM. (2011). The Position and Influence of Interest in the Supervision of Child in the Perspective of Jurisprudence and Law. Journal of Women Strategic Studies. 4(54): 175-210. [Persian]
Meybodi, H. (1990). The Collection of Poems of Imam Ali (AS). 1th ed. Qom: Neda-e-Islam; 182. [Arabic]
Moraveji Tabasi, MJ. (1999). The Rights of Children in the School of Ahl al-Bayt (AS). 7th ed. Qom: Boostan-e-Ketab Publications; 140. [Persian]
Mousavi Golpayegani, MR. (1991). Al-Durar al-Mandoud. 1th ed. Qom: Dar al-Qur'an al-Karim; Vol.2, 281. [Arabic]
Mousavi Khomeini, R. (No Date). Tahrir al-Wasila. 1th ed. Qom: Dar al-Elm Press Institute; Vol.2, 12-22. [Arabic]
Najafi, MH. (1983). Javaher al-Kalam. 7th ed. Beirut: Dar Ihya'al-Turath al-Arabi; Vol.26, 3. [Arabic]
Nouri, H. (1987). Mostadrak al-Wasa'il. 1th ed. Qom: Aal al-Bayt (PBUT) Institute; Vol.15, 164. [Arabic]
Payandeh, A. (2003). Nahj al-Fesahah. 4th ed. Tehran: Danesh publications; 453. [Persian]
SafiKhani, H. (2007). The Health in the Perspective of Islam. Quarterly of Social Securance. 9(28): 225-246. [Persian]
Sharif al-Radi, M. (1993). Nahj al-Balagha. 1th ed. Qom: Hejrat; 477-545. [Arabic]
Tabarsi, H. (1991). Makarim al-Akhlaq. 4th ed. Qom: Al-Sharifi al-Radi; 223. [Arabic]
Tamimi Amodi, A. (1989). Ghurar al-Hikam va Durar al-Kalim. 2th ed. Qom: Dar al- kitab al-Islami; 627, 634. [Arabic]
Waram Ibn Abi Firas, M. (1989). Tanbih al-khawaṭir va nuzhat al-nawaẓir. 1th ed. Qom: Maktaba al-Faqih; 6. [Arabic]
- چکیده مشاهده شده: 872 بار
- PDF دانلود شده: 619 بار