شناسایی مؤلفههای توسعه اخلاق حرفهای در نظام آموزش عالی کشور با رویکرد فراترکیب
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 12 شماره 37 (1401),
20 خرداد 2022
,
صفحه 1-15
https://doi.org/10.22037/bioeth.v12i37.37455
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به اینکه حساسیت مسائل اخلاقی در هر حرفه به یک اندازه نیست و از آنجایی که محیطهای آموزشی و بالاخص دانشگاهها وظیفه خطیر آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه و کمک به توسعه همهجانبه کشور را به عهده دارند، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای توسعه اخلاق حرفهای در نظام آموزش عالی کشور با رویکرد فراترکیب انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش کیفی فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجامشده در بازه زمانی 1380 الی 1400 است. در این راستا 63 پژوهش در زمینه موضوع مورد نظر ارزیابی و در نهایت 34 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوط، در مجموع 164 کد، 13 مفهوم، 4 مقوله کلیدی طی فرایند جستجو و ترکیب نظاممند متون شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید.
ملاحظات اخلاقی: الزامات اخلاق پژوهشی در پایش مقالات مورد سنتز، منظور شده است.
یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که مهمترین مؤلفههای توسعه اخلاق حرفهای شناساییشده در نظام آموزش عالی کشور، شامل مؤلفههای آموزشی (توسعه اخلاق حرفهای در دانش تخصصی، توسعه اخلاق حرفهای در تعاملات بین دانشجویان و اساتید، توسعه استانداردهای اخلاق حرفهای در فرایند یاددهی ـ یادگیری)، پژوهشی (توسعه اخلاق حرفهای رفتار اساتید و مدیران، توسعه اخلاق حرفهای در فرایند انجام پژوهش، پاسخگویی به نیازهای جامعه)، مدیریتی (تعهد اخلاقی مدیران نسبت به دانشگاه، توسعه اخلاق حرفهای مدیریت در ارتباط با کارکنان، اساتید و دانشجویان، ویژگیهای حرفهای مدیران) و فردی (مهارت و دانش تخصصی فردی در حوزه اخلاق حرفهای، ویژگیهای اعتقادی و مذهبی، اعتقاد و تعهد به ارزشهای اخلاقی، ویژگیهای روانشناختی) است.
نتیجهگیری: مؤلفههای توسعه اخلاق حرفهای در نظام آموزش عالی کشور در چهار مقوله آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و فردی شناسایی شد. با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر با تشکیل شورای اخلاق حرفهای در معاونت آموزشی و معاونت پژوهشی دانشگاه، برگزاری کارگاهها، همایشها و نشستهای تخصصی پیرامون اخلاق حرفهای در دانشگاه و تولید محتوای متعدد آموزشی در زمینه اخلاق حرفهای و قراردهی آن در سامانه اخلاق حرفهای جهت استفاده دانشجویان، اساتید، کارکنان و مدیران میتوان زمینه اجرایی هرچه بهتر این مؤلفهها را فراهم آورد.
- اخلاق؛ حرفهای؛ فراترکیب؛ آموزش عالی
ارجاع به مقاله
مراجع
Farasatkhah M. Scientific Ethics is a code for higher education promotion, the position and mechanisms of professional scientific ethics in quality assurance of higher education in Iran. Journal of Ethics in Science and Technology. 2007; 1(1): 13-27. [Persian]
Abbasi N. Designing and Explaining the Components of Professional Ethics (Case Study: Education Teachers of West Azerbaijan Province). Ph.D. Thesis in Educational Management. Urmia: Urmia University; 2015. [Persian]
Nsor-Ambala R. Exploring differential ethical perspectives among Ghanaian students. Asian Journal of Business Ethics. 2020; 9(2): 143-170.
Mohammadzadeh JS, Kashef SM, Khodadadi MR. Designing a professional ethics model for physical education teachers in Iran. Journal of Advanced Pharmacy Education & Research Oct-Dec. 2020; 10(S4): 165-172.
Yazdani S, Imanipour M. Professional ethics in higher education: Dimensions and constructs. Journal of Medicine and Cultivation. 2018; 26(4): 272-284. [Persian]
McCullough LB, Coverdale JH, Chervenak FA. Professional ethics in obstetrics and gynecology. Cambridge: Cambridge University Press; 2019.
Amiri A, Hemmati M, Mobini M. Professional ethics: A necessity for organization. Journal of Ethical Knowledge. 2010; 1(4): 137-159. [Persian]
Keykha A, Imanipour M. Meta-synthesis of professional ethics elements in higher education. J Med. 2020; 15(1): 53-70. [Persian]
Benisi A, Nadi M, Ebrahimzadeh H. The Moral Factors in Teaching Authoritative Management of Higher Education. Social Research. 2020; 12(46): 97-116.
Khani JJ, Jafari S, Arab A. Identifying and Prioritizing Professional Ethics Indicators in Research. Ethics in Science and Technology. 2019; 14(3): 99-107. [Persian]
Mousavi F. Professional Ethics of Educational Principals. Ethics in Science and Technology. 2017; 11(4): 58-65. [Persian]
Mesbahi M, Abbaszadeh A. Systematic model of professional ethics in higher education (qualitative research). Akhlagh-e Zisti (i.e., Bioethics Journal). 2011; 3(10): 11-34. [Persian]
Matlabifard A, Nave Ebrahim A, Lotfe L, Mohabbat H. Ethical markers of higher education managers with a qualitative approach based on content analysis. Educational Leadership & Administration. 2012; 6(2): 87-109. [Persian]
Fino LB, Alsayed AR, Basheti IA, Saini B, Moles R, Chaar BB. Implementing and evaluating a course in professional ethics for an undergraduate pharmacy curriculum: A feasibility study. Currents in Pharmacy Teaching and Learning. 2022; 14(1): 88-105.
Mohammadi N, Gholami N, Rezaei S, Zangeneh M, Shahnavazi M, Roshanaei G, et al. Evaluating staff and students’ knowledge about professional ethics in the Field of Communication, Law and Ethics. Research in Medical Education. 2017; 9(4): 1-9. [Persian]
Mahdavinoor SH, Miandashti AJ, Mahdavinoor SM. Suggestions for changing professional ethics educational system. Research and Development in Medical Education. 2021; 10(1): 1-5. [Persian]
Malmir M, Gholam Rezaei H. Investigating the Role of Commitment and Professional Ethics on Primary Teachers' Attitudes toward Personalizing the Learn-ing Process. International Journal of Ethics and Society. 2020; 2(1): 12-20.
Sandelowski M, Barroso J. Handbook for synthesizing qualitative research. New York: Springer Publishing Company; 2006.
Arianpour M, Mehrabi N. Obligations & Strategies of Professional Ethic in Higher Education System. Ethics in Science and Technology. 2017; 11(4): 17-23. [Persian]
Anonymous. Ontario College of Teachers: The ethical standards for the teaching profession. Ontario: Ontario College of Teachers; 2010.
Anonymous. Ethical issues in university teaching. Regina: University of Regina; 2011.
Anonymous. Florida Department of Education. Florida: University of Florida; 2011.
Anonymous. Code of Ethics, National Education Association. Washington: National Education Association; 2011.
Artino JR-AR, Brown SW. Ethics in educational research: A comparative analysis of graduate student and faculty beliefs. College Student Journal. 2009; 43(2): 599-615.
Cascio MA, Weiss JA, Racine E. Making autism research inclusive by attending to intersectionality: A review of the research ethics literature. Review Journal of Autism and Developmental Disorders. 2021; 8(1): 22-36.
Reijers W, Wright D, Brey P, Weber K, Rodrigues R, O’Sullivan D, et al. Methods for practising ethics in research and innovation: A literature review, critical analysis and recommendations. Science and Engineering Ethics. 2018; 24(5): 1437-1481.
Eliseeva E. Environmental management as an important element of the concept of sustainable development of the organization. International Multidisciplinary Scientific GeoConference: SGEM. 2019; 19(5.3): 299-306.
- چکیده مشاهده شده: 168 بار
- PDF دانلود شده: 121 بار