تأثیر صنایع کوچک بر تحقق حقوق اقتصادی شهروندی و رشد اقتصادی ایران با استفاده از مدل غیر خطی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 1 (1397),
2 آبان 2018
,
صفحه 285-300
https://doi.org/10.22037/bioeth.v8i1.32858
چکیده
زمینه و هدف: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بصورت بارز و گستردهای با شرکتهای بزرگ دولتی و شبه دولتی تعریف میشود. این موضوع وابستگی شدیدی در این بخش از اقتصاد به خصوص شرکتهای بزرگ دولتی ایجاد کرده، در حالی که بخش اعظم اقتصاد ایران متعلق به صنایع کوچک و متوسط میباشد. لذا اين پژوهش بر آن است تا نقش اين صنايع را در توسعه اقتصادي كشور و حقوق اقتصادی شهروندی و چشمانداز آن بررسي نمايد.
مواد و روشها: به منظور آزمون فرضيه اصلي پژوهش و سؤالات طرح شده، از روش تحقيق توصيفي پيمايشي استفاده شده است. جامعه آماری نیز صنایع کوچک تولیدی با 10 تا 49 نفر كاركن که عمدتاً از وزارت صنایع و معادن، و سایر دستگاههای ذیربط جهت راهاندازی و بهرهبرداری مجوزهای لازم را اخذ نمودهاند که دادههای جمعآوری شده به وسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدهاند.
یافتهها: توسعه صنایع کوچک در چارچوب اهداف و برنامههای اقتصادی کشور یکی از راههای مؤثر برای رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی شهروندی محسوب میشود. مدیریت صنایع کوچک، تبلیغات و بازاریابی، اتصال به شبکههای اقتصادی گسترده و متنوع و همچنین توجه به خلاقیت و کارآفرینی در امر رشد اقتصادی از راههای دستیابی به رشد اقتصادی و ایجاد فرصتهای اقتصادی متنوع برای شهروندان است.
نتیجهگیری: بررسي پايداري صنايع كوچك ثبت شده در كشور؛ بررسي مشكلات و مسائل صنايع كوچك در جهت ايجاد و ارزش توليد مناسب در كشور؛ بررسي تطابق اهداف كمي و كيفي برنامههاي توسعه با عملكرد صنايع كوچك در كشور؛ ترسيم چشمانداز مناسب توسعه صنايع كوچك در كشور با توجه به برنامه توسعه پنجم و سند چشمانداز؛ بررسي و ارائه مدل حمايتي مناسب شركتهاي كوچك جهت رسيدن به اهداف برنامههاي توسعه؛ بررسي و ارائه راهكارهايي جهت افزايش نقش صنايع كوچك در صادرات و ايجاد ارزش افزوده در كشور.
زمینه و هدف: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بصورت بارز و گستردهای با شرکتهای بزرگ دولتی و شبه دولتی تعریف میشود. این موضوع وابستگی شدیدی در این بخش از اقتصاد به خصوص شرکتهای بزرگ دولتی ایجاد کرده، در حالی که بخش اعظم اقتصاد ایران متعلق به صنایع کوچک و متوسط میباشد. لذا اين پژوهش بر آن است تا نقش اين صنايع را در توسعه اقتصادي كشور و حقوق اقتصادی شهروندی و چشمانداز آن بررسي نمايد.
مواد و روشها: به منظور آزمون فرضيه اصلي پژوهش و سؤالات طرح شده، از روش تحقيق توصيفي پيمايشي استفاده شده است. جامعه آماری نیز صنایع کوچک تولیدی با 10 تا 49 نفر كاركن که عمدتاً از وزارت صنایع و معادن، و سایر دستگاههای ذیربط جهت راهاندازی و بهرهبرداری مجوزهای لازم را اخذ نمودهاند که دادههای جمعآوری شده به وسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدهاند.
یافتهها: توسعه صنایع کوچک در چارچوب اهداف و برنامههای اقتصادی کشور یکی از راههای مؤثر برای رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی شهروندی محسوب میشود. مدیریت صنایع کوچک، تبلیغات و بازاریابی، اتصال به شبکههای اقتصادی گسترده و متنوع و همچنین توجه به خلاقیت و کارآفرینی در امر رشد اقتصادی از راههای دستیابی به رشد اقتصادی و ایجاد فرصتهای اقتصادی متنوع برای شهروندان است.
نتیجهگیری: بررسي پايداري صنايع كوچك ثبت شده در كشور؛ بررسي مشكلات و مسائل صنايع كوچك در جهت ايجاد و ارزش توليد مناسب در كشور؛ بررسي تطابق اهداف كمي و كيفي برنامههاي توسعه با عملكرد صنايع كوچك در كشور؛ ترسيم چشمانداز مناسب توسعه صنايع كوچك در كشور با توجه به برنامه توسعه پنجم و سند چشمانداز؛ بررسي و ارائه مدل حمايتي مناسب شركتهاي كوچك جهت رسيدن به اهداف برنامههاي توسعه؛ بررسي و ارائه راهكارهايي جهت افزايش نقش صنايع كوچك در صادرات و ايجاد ارزش افزوده در كشور.
- صنایع کوچک؛ حقوق اقتصادی؛ رشد اقتصادی؛ تولید
ارجاع به مقاله
مراجع
Naserbakht J. Small and medium enterprises, formation, capabilities and policies. Journal Industrial 2003; 1(33): 1-17.
Schumacher EF. "Small is Beautiful" Economics, as is People mattered. New York: Harper & Row; 1973.
Sahraian M. Issues and problems facing small industries. Journal Work and Society 2002; 1(1): 33-47.
Birch D. Job Creation in America: How our Smallest Companies Put the Most People Work. New York: Publisher Free Press; 1987. p.23-24.
Kornai J. The Road to Free Society: Shifting from a Socialist System. New York: Publisher Norton; 1990. p.45.
Piorm J, Sable CF. The Second Industrial Divide: Possibilities for Prosperity. New York: Publisher Basic book; 1984. p.97.
Shcerer FM. Changing perspectives on the Film size problem. Ann Arbon: University of Michigan Press; 1990. p.131.
Noori Youshanloei J, Akhavan Tabatabaei N. Entreprneurship: Productive, Unproductive and Destructive and its legal solutions. Journal of Political Economy 2018; 5(57): 375-393.
Gharebaghian M. Growth and development economics. Tehran: Publisher Ney; 1996. p.56.
Zoletan JX. The role of small industries in the modern economy. Translated by Majidi J. Tehran: Publisher Cultural Services Institute; 1993. p.75.
Fry F, Stoner R. STRATEGIC Planning for new and small business. Netherland: Publishing Company; 1995. p.7
Sharifalnasabi M. Effective industrial development strategies and policies and the position of small industries in development goals. Tehran: Publisher Ministry of Industry; 1994. p.29.
Dargahi H. An overview of industrial policies in development programs. Journal Industrial Maker 2002; 8(132): 119-125.
Schumacher EF. Small is Beautifull Economics, as is People mattered. Newyork: Publisher Harper & Row; 1973. p.99.
Khaki GH-R. Comparison of information systems in small and large industries. Tehran: Publisher Industrial Miniystry; 1994. p.229.
Aghazadeh H. Designing and explaining the strategic planning model for small industries and comparative comparison with large industries. Master Thesis. Tehran: Faculty of Management; 2002.
- چکیده مشاهده شده: 81 بار
- pdf دانلود شده: 36 بار