بررسی نقش واسطهای هویت اخلاقی و اعتماد مدیریت در رابطه بین مدیریت منابع انسانی کارمندمحور با رفتار آوای کارکنان
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 12 شماره 37 (1401),
20 June 2022
,
صفحه 1-14
https://doi.org/10.22037/bioeth.v12i37.29768
چکیده
زمینه و هدف: در هر کشوری منابع انسانی باارزشترین عامل تولید و منبع اصلی فرآیند افزایش کارایی و بهبود به حساب میآیند؛ کارکنان به مدیران، سازمان و اهداف آن اعتماد خواهند کرد و برای ارتقای سازمان نهایت تلاش خود را به كار میگیرند و این به معنای افزایش اثربخشی سازمان است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه هویت اخلاقی و اعتماد مدیریت در رابطه بین مدیریت منابع انسانی کارمندمحور با رفتار آوای کارکنان انجام گرفت.
روش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است و از نظر جمعآوری دادهها از نوع تحقیقات همبستگی از نوع معادلات ساختاری به شمار میآید. جامعه آماری پژوهش کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران به تعداد 7280 نفر میباشد که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بر اساس نمونهگیری طبقهای و به صورت در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه هویت اخلاقی Bawick (2017 م.)، مدیریت منابع انسانی کارمندمحور از Zhang (2016 م.)، پرسشنامه آوای کارکنان از Van Dyne (2012 م.) و اعتماد مدیریت از Stanley (2005 م.) مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی و تحلیل دادهها از دو نرمافزار SPSS 22 و AMOS 22 و از آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شده است.
ملاحظات اخلاقی: مشارکتکنندگان در پژوهش با رضایت و آگاهانه پرسشنامهها را تکمیل کردند.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که مدیریت منابع انسانی کارمندمحور بر رفتار آوای کارکنان با ضریب مسیر 47/0 و مدیریت منابع انسانی کارمندمحور بر اعتماد مدیریت با ضریب مسیر 33/0 و همینطور اعتماد مدیریت بر رفتار آوا با ضریب مسیر 31/0 تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نقش میانجی اعتماد مدیریت با ضریب غیر مستقیم 566/0بین دو متغیر مدیریت منابع انسانی کارمندمحور و رفتار آوا مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش به تأیید و حمایت مدل ارائهشده محقق انجامید.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دستآمده مشخص شد که مدیریت منابع انسانی میتواند نقش مهمی را برای دستیابی به اهداف سازمان ایفا کند؛ مدیران در این بخش با استقرار نظام جامع منابع انسانی میتوانند تأثیر بسیار گستردهای بر بخشهای مختلف سازمان، از جمله عملکرد آن به همراه داشته باشند. مدیریت منابع انسانی باید به آموزش و توسعه نیروی کار خویش پرداخته و برای کارکنان برنامهریزی مناسب را برای توسعه و رشد آنها فراهم سازد.
- مدیریت منابع انسانی کارمندمحور؛ رفتار آوا؛ اعتماد مدیریت؛ هویت اخلاقی؛ وزارت ورزش و جوانان
ارجاع به مقاله
مراجع
Taleghani G, Ghafari A, Haghighi M. The impact of human resource management practices (hrmps) on the organizational performance among employees of the university of Tehran. Journal of Public Administration. 2016; 8(1): 1-14. [Persian]
Cho YJ, Park H. Exploring the relationships among trust, employee satisfaction and organizational commitment. Public Management Review. 2011; 13(4): 551-573.
Morrison EW. Employee voice behavior: Integration and directions for future research. Academy of Management Annals. 2011; 5(1): 373-412.
Zhang JA, Edgar F, Geare A, O'Kane C. The interactive effects of entrepreneurial orientation and capability-based HRM on firm performance: The mediating role of innovation ambidexterity. Industrial Marketing Management. 2016; 59: 131-143.
Cheng JW, Lu KM, Chang YY, Johnstone S. Voice behavior and work engagement: the moderating role of supervisor attributed motives. Asia Pacific Journal of Human Resources. 2013; 51(1): 81-102.
Chen SJ, Wang MJ, Lee SH. Transformational leadership and voice behaviors: The mediating effect of employee perceived meaningful work. Personnel Review. 2018; 47(3): 694-708.
Lu AC, Lu L. Drivers of hotel employee’s voice behavior: A moderated mediation model. International Journal of Hospitality Management. 2020; 85(5): 102340.
Ng TW, Feldman DC. Employee voice behavior: A meta analytic test of the conservation of resources framework. Journal of Organizational Behavior. 2012; 33(2): 216-234.
Tan AJ, Loi R, Lam LW, Zhang LL. Do embedded employees voice more?. Personnel Review. 2019; 8(3): 824-838.
Zabihi Z. Investigating the Relationship between Transformational and Transformational Leadership Style with Organizational Voice of Personnel Given the Intermediate Role of Personality Type A and B in Mashhad Ghaem Educational and Research Center. Shahroud: Shahroud Islamic Azad University, Faculty of Literature and Humanities; 2014 [Persian]
Brown AD. Identities in organization studies. Organization Studies. 2019; 40(1): 7-22.
Hidayah NN, Lowe A, De Loo I. Identity drift: the multivocality of ethical identity in Islamic financial institution. Journal of Business Ethics. 2021; 171(3): 475-494.
Weaver GR. Virtue in organizations: Moral identity as a foundation for moral agency. Organization Studies. 2006; 27(3): 341-368.
Aquino K, Reed II A. The self-importance of moral identity. Journal of Personality and Social Psychology. 2002; 83(6): 1423-1440.
Braga DD, Niemann M, Hellingrath B, Neto FB. Survey on computational trust and reputation models. ACM Computing Surveys (CSUR). 2018; 51(5): 1-40.
Gao L, Janssen O, Shi K. Leader trust and employee voice: The moderating role of empowering leader behaviors. The Leadership Quarterly. 2011; 22(4): 787-798.
Hosmer LT. Ethics in Management. Translated by Aarabi M, Izadi D. 3rd ed. Tehran: Office of Cultural Research; 2011. [Persian]
Shen J, Jiuhua Zhu C. Effects of socially responsible human resource management on employee organizational commitment. The International Journal of Human Resource Management. 2011; 22(15): 3020-3035.
Mohsen SH, Esfandiian MR. Structural Equation Modeling with LISREL Software (Educational and Practical). Tehran: Mehraban Publishing House; 2017. [Persian]
Newman A, Nielsen I, Miao Q. The impact of employee perceptions of organizational corporate social responsibility practices on job performance and organizational citizenship behavior: Evidence from the Chinese private sector. The International Journal of Human Resource Management. 2015; 26(9): 1226-1242.
Hu X, Jiang Z. Employee-oriented HRM and voice behavior: a moderated mediation model of moral identity and trust in management. The International Journal of Human Resource Management. 2018; 29(5): 746-771.
Mowbray PK, Wilkinson A, Tse HH. An integrative review of employee voice: Identifying a common conceptualization and research agenda. International Journal of Management Reviews. 2015; 17(3): 382-400.
Rajabipoor A, Dehghani M. The relationship between Islamic work ethic and organizational commitment and job satisfaction of nurses. Bioethics Journal. 2013; 2(6): 49-92. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 179 بار
- PDF دانلود شده: 71 بار