حدود قلمرو اخلاق زیستی در عبادات
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 1 (1399),
28 June 2020
,
صفحه 267-277
https://doi.org/10.22037/bioeth.v10i1.29049
چکیده
زمینه و هدف: عبادات در اسلام دارای جایگاه مهمی هستند که علاوه بر تزکیه و تطهیر نفسانی افراد، عاملی برای بهبود زندگی اجتماعی انسانها نیز محسوب میشوند. عبادات اسلامی با ترویج اندیشه زیستن مطلوب افراد با یکدیگر، جلوههای خاصی از اخلاق زیستی را نشان میدهند که در این پژوهش به برخی از آنان اشاره میشود.
مواد و روشها: روش توصیفی ـ تحلیلی به عنوان روش پژوهش حاضر در نظر گرفته شده است که بر اساس آن با تحلیل و تفسیر آیات و روایات و همچنین بهرهگیری از منابع و مقالات مرتبط در زمینه عبادات و اخلاق زیستی، نسبت به بررسی موضوع اقدام شده است.
یافتهها: اخلاق زیستی در نماز، مروج فرهنگ فروتنی و تواضع، ادب و نزاکت و همچنین دعوت به توحید و یگانگی است که در نهایت آرامش عمومی را موجب میشود؛ روزه، مظهر صبر و سکوت و بردباری در برابر چالشهای جامعه است؛ زکات، خمس، انفاق و وقف، اصلاح اخلاق اقتصادی و اجتماعی را سرلوحه خود قرار میدهند که با نفی مادیگرایی و ترویج شیوههای اقتصادی و اجتماعی سالم، پرچمدار مبارزه با ظلم و تکاثر ثروت میشوند؛ حج نیز نمادی جهانی برای پیوستن به دریای بیکران حق و مقابله با مظاهر شیطان در دورههای مختلف تاریخی است.
نتیجهگیری: اخلاق زیستی در اسلام همانند آنچه در احکام آن دیده میشود، امری فردی و مبتنی بر جدایی حوزههای اخلاقی از حوزههای اجتماعی نیست. بنابراین مجموعه احکام اسلام و عبادات آن در راستای اصلاح و ترویج اخلاق زیستی مطرح میشوند که هم سعادت فردی به دنبال دارند و هم اینکه اصلاح اجتماعی را وسیلهای برای دستیابی به سعادت به ما نشان میدهند. معرفی و شناسایی ابعاد اخلاقی عبادات و همچنین جلوگیری از تحریف آموزههای عبادی اسلام بخش مهمی از فرایند برسازش اخلاق زیستی اسلامی در جامعه است که میبایست مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
- اخلاق زیستی؛ عبادات؛ اسلام؛ سعادت فردی و اجتماعی
ارجاع به مقاله
مراجع
Sobhani J, Mohammadrezaie M. Islamic Thought. Qom: Publisher Maaref; 2012.
Kuhse H. What is bioethics? Historical introduction. London: Black Well Publishers; 2001.
Seyed Fatemi M. Biotechnology in the Mirror of Philosophy of Ethics. Journal Fertility and Infertility 2002; 3(4): 55-72.
Hoseini Zobeidi M. Taj al-Arus. Beirut: Publisher Dar al-Fekr; 1994.
Tabatabaee MH. Tafsir al-Mizan. Translated by Mousavi Hamedani MB. Qom: Islamic Publications Office; 1996.
Zamani MH. Quran and Orientalists. Qom: Publisher Bostan Ketab; 2006.
The Holy Quran. Haj: 25; Al-Emran: 97; Aaraf: 170, 183; Ankabout: 45; Tovbeh: 103.
Makarem Shirazi N. Ethics in the Quran. Qom: Publisher Imam Ali (A); 1999.
Hajjaj Neyshabori M. Sahih Moslem. Corrected by Abdolbaghi MF. Beirute: Dar al-Ehya al-Toras; 1976.
Naraghi MA. The Science of Islamic Ethics. Translated by Minovi M. Tehran: Publisher University of Tehran; 1998.
Hakimi MR. Al-Hayat. Translated by Aram A. Tehran: Publisher Islamic Cultural; 2001.
Makarem Shirazi N. Tafsir Nemoone. Tehran: Publisher Dar al-Kotob Islamieh; 2004.
Hore Ameli MH. Vasael al-Shieh. Tehran: Publisher Islamieh; 1979.
Sadugh MA. Elal al-Sharaye. Translated by Zehni Tehrani MJ. Qom: Publisher Moemenin; 2001.
Majlesi MB. Bahar al-Anvar. Beirut: Publisher Dar al-Ehya al-Toras; 1983.
Ebn Shobe Harrani H. Tohfat al-Oghul. Corrected By Ghaffari AA. Tehran: Dar al-Kotob Islamie; 1997.
Gharzavi Y. Worship in Islam. Translated by Satari Kharaghani M. Tehran: Publisher Ehsan; 2000.
- چکیده مشاهده شده: 146 بار
- pdf دانلود شده: 76 بار