رابطه رهبری معنوی و انگیزش شغلی در بین مدرسین دانشگاه پیام نور ایلام
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 4 شماره 12 (1393),
18 شهریور 2016,
صفحه 31-47
https://doi.org/10.22037/bioeth.v4i12.13838
زمینه و هدف: ایجاد انگیزش شغلی در اساتید دانشگاهی به شیوهای مؤثر و متناسب با نظام آموزشی یکی از ضروریات پرورش دانش آموختگان و رشد و تعالی آنان تلقی میشود. تحقق این مفهوم بخصوص در نظام آموزش عالی که يكي از مهمترين حوزههاي توسعه پايدار به شمار ميرود دوچندان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رهبری معنوی و انگیزش شغلی در بین مدرسین دانشگاه پیام نور ایلام به انجام رسیده است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده که بصورت مقطعی در سال 1391 در بین مدرسین دانشگاه پیام نور ایلام انجام گرفته است. تعداد 120 نفر بر اساس فرمول و به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامه استاندارد رهبري معنوي (SL) فراي و همکاران و انگيزش شغلي نئو و باچبر میباشد. تحلیل دادهها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون، ANOVA و t مستقل انجام گرفت.
یافتهها: از مجموع 120 پرسشنامه توزیع شده، 117 مورد تکمیل و بازگشت داده شد. (نرخ پاسخگویی: 97/50 درصد) بر اساس آزمون همبستگی پیرسون رابطه معناداری بین شش حیطه رهبری معنوی و انگیزش شغلی اساتید مورد مطالعه مشاهده شد. (0/05>P) بر اساس آزمونt مستقل، تنها بین حیطه ایمان به کار و جنسیت اساتید رابطه معناداری وجود داشت. (0/042=P) آزمون آنالیز واریانس بین سابقه خدمت اساتید و مؤلفه انگیزش شغلی و حیطه عضویت سازمانی رابطه معناداری را نشان داد. (0/05>P)
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، وجود رفتارهای مبتنی بر رهبری معنوی میتواند تأثیر مثبتی بر انگیزش شغلی اساتید داشته باشد. توصیه میشود با ایجاد زیرساختهای مناسب جهت ایجاد و نهادینهسازی مؤلفههای رهبری معنوی، انگیزش شغلی مدرسین دانشگاهی به عنوان یک گروه دانشی مورد تقویت قرار گیرد.