تحلیل ساختاری رابطه ترومای سازمانی و نوآوری سازمانی با میانجیگری اخلاق سازمانی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 11 شماره 36 (1400),
17 مرداد 2021
,
صفحه 1-19
https://doi.org/10.22037/bioeth.v11i36.33575
چکیده
زمینه و هدف: سازمانهای آموزشی که رکن اصلی نظامهای تعلیم و تربیت جوامع به شمار میروند، به علت گستردگی و جایگاهی که در رشد و توسعه این جوامع ایفا میکنند، مورد توجه نظریهپردازان سازمانی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری رابطه ترومای سازمانی و نوآوری سازمانی با میانجیگری اخلاق سازمانی انجام گرفت.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل 630 نفر کارکنان دانشگاه ارومیه، بودند که تعداد 230 نفر آنها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد ترومای سازمانی Vivian and Horman (2015 م.)، اخلاق سازمانی Victor and Cullen (1998 م.) و نوآوری سازمانی Ismail and et al (2002 م.) جمعآوری و با استفاده از آزمون آماری مدل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) برای فرضیههای پژوهشی تجزیه و تحلیل شدند. روایی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و روایی همگرا و پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شدهاند.
ملاحظات اخلاقی: در این پژوهش تمامی منابع مورد استفاده بر اساس اصول اخلاق پژوهش مستند شده و حقوق مالکیت فکری نویسندگان و مشارکتکنندگان در فرآیند پژوهش رعایت گردیده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که ترومای سازمانی به میزان 33/0- بر اخلاق سازمانی و به میزان 56/0- بر نوآوری سازمانی مؤثر است. اخلاق سازمانی به میزان 57/0 بر نوآوری سازمانی تأثیرگذار است. همچنین ترومای سازمانی با نقش میانجی اخلاق سازمانی بر نوآوری سازمانی تأثیرگذار میباشد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، جهتدهی ترومای سازمانی و اخلاق سازمانی میتوانند به ترتیب زمینه را برای کاهش و ارتقای نوآوری سازمانی فراهم نمایند. بنابراین به منظور بهبود وضعیت نوآوری سازمانی به مدیران دانشگاهها توصیه میگردد، به کاهش ترومای سازمانی و ارتقای ظرفیت اخلاق سازمانی کارکنان عنایت ویژه داشته باشند.
- ترومای سازمانی؛ نوآوری سازمانی؛ اخلاق سازمانی
ارجاع به مقاله
مراجع
Abbasi S, Abtahi H. Employee Empowerment. Tehran: Institute of Management Research and Training; 2007. [Persian]
Hamid M, Maheen S, Cheem A, Yaseen R. Impact of Human Resource Management on Organizational Performance. Journal of Accounting & Marketing. 2017; 6(1): 1-7.
Sofian S, Tayles M, Pike R. The Implications of Intellectual Capital on Performance Measurement and Corporate Performance. Jurnal Kemanusiaan. 2006; 8: 13-24.
Rastegar A, Hashemi SF. The Relationship between Servant Leadership and Creativity: A Study of the Mediating Role of Organizational Trust. Journal of Initiative and Creativity in the Humanities. 2015; 5(2): 97-116. [Persian]
Alwani SM. Public Management. Tehran: Ney Publishing; 2016.
Moradi M, Yakideh KH, Abdolhian F, Safardoust A. Investigating the Impact of Error Management Culture on Organizational Innovation. Journal of Organizational Culture Management. 2013; 11(2): 87-114. [Persian]
Alegr J, Chiva R. Assessing the impact of organizational learning capability on product innovation performance. Technovation. 2008; 28(6): 315-326.
González MG, Blanco JG, Coca-Pérez JL. Analyzing the relationship between exploration, exploitation and organizational innovation. Journal of Knowledge Management. 2017; 21(5): 1142-1162.
Zareh M, Tavakoli Benizi M. A Review of the Causes, Consequences and Solutions of Organizational Trauma. Babol: Third National Conference on New Approaches in Management, Economics and Accounting, Babol, Komeh Alamavaran Danesh Scientific Research Institute; 2017.
Venugopal V. Understanding Organizational Trauma: A Background Review of Types and Causes. IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM). 2016;18(10): 65-69.
Hormann SHL, Vivian P. Organizational Trauma and Healing. North Charleston, SC: Create Space Publishing, Faculty Book Gallery; 2013. p.19. Available at: https://www. aura.Antioch.Edu/facbooks/19.
Marufi Y, Shobeiri M, Yaghoubi M. The place of critical thinking in the content of high school social studies textbooks. Journal of Humanities Research. 2009; 10(26): 249-242. [Persian]
Nusrat F, Khoshnazar A, Pour-Azari AS. Study of the relationship between critical thinking in teaching style and educational performance among primary teachers in Shabestar city. Istanbul: 3rd International Conference on New Research in Management, Economics and Accounting, Turkey - Istanbul, Leading Karin Conference Institute; 2015. [Persian]
Popil I. Promotion of critical thinking by using case studies as teaching method. Nurse Education Today. 2011; 31(2): 204-207.
Von Colln-Appling CH, Giuliano D. A concept analysis of critical thinking: A guide for nurse educators. Nurse Education Today. 2017; 49: 106-109.
Nejad Irani F. Study of the relationship between critical thinking of physicians and the level of patient satisfaction in Tabriz Sinai Medical Center. Journal of Medical Education Strategies. 2017; 10(1): 42-49. [Persian]
Rahnama A, Mirza Mohammadi MH, Bijanvand F. Study of the relationship between critical thinking and knowledge production among faculty members of Shahed University. Education and Learning Research (Behavior Scholar). 2013; 2(20): 257-288. [Persian]
Stanton NA, Wong W, Gore J, Sevdalis N, Strub M. Critical thinking. Theoretical Issues in Ergonomics Science. 2013; 12(3): 204-209.
Mohammad Alipour N, Moradi Q. Professional ethics of librarians: A case study of the library, museum and documentation center of the Islamic Consultative Assembly. Quarterly Journal of National Library and Information Organization Studies. 2015; 26(4): 155-166. [Persian]
Nielsen RP, Massa FG. Reintegrating ethics and institutional theories. Journal of Business Ethics. 2013; 115(1): 135-147.
Trevino LK, Den Nieuwenboer NA, Kish-Gephart JJ. (Un) Ethical behavior in organizations. Annual Review of Psychology. 2014; 65: 635-660.
Moghimi SM. Organizational ethics; The essence of an efficient organizational culture. Management Culture. 2008; 6(17): 63-87. [Persian]
Ann Tousa J. Organizational Ethics and Maintaining an Ethical Environment Through Employee Involvement. Master Thesis. Las Vegas: Graduate College University of Nevada; 2004.
Ghanbari M, Bagheri Baghan F, Teymourzadeh V. The relationship between organizational ethics and institutionalization of organizational citizenship behavior. Management Futures Research Quarterly. 2014; 25(100): 115-124. [Persian]
Sarlak MA, Kolivand PH. The effects of organizational trauma on staff skills in a private hospital in Iran. Khatam Healing Neuroscience. 2015; 4(1): 45-54. [Persian]
Dihimpour M, Dolati H. The effect of factors causing organizational trauma on the rate of dismissal of military personnel. Journal of Human Resource Management Research. 2017; 9(4): 81-106. [Persian]
Ghasemizad A, Farhadi V. Predicting job performance and organizational creativity using internal and external organizational stressors in Shiraz Telecommunication Company employees. Knowledge and Research in Applied Psychology. 2016; 17(4): 50-58. [Persian]
Moghimi Khorasani A. The relationship between work ethic and employee creativity. Ethics in Science and Technology. 2015; 10(3): 85-92. [Persian]
Berthold M, Fischman Y. Social Work with Trauma urvivors: Collaboration with Interpreters. Social Work. 2014; 59(2): 103-110.
Ren F, Zhang J. Job Stressors, Organizational Innovation Climate and Employees Innovative Behavior. Creativy Research Journal. 2015; 27(1): 16-23.
Svensson G, Wood G. A conceptual framework of corporate and business ethics across organizations: Structures, processes and performance. The Learning Organization. 2011; 18(1): 21-35.
Salajeghe S, Farrokhiyan A. Job Stress and Work Ethics. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences. 2015; 5(S1): 3253-3259.
- چکیده مشاهده شده: 393 بار
- PDF دانلود شده: 242 بار