بررسی رابطه کنترل اجتماعی و اخلاق محیط زیستی با دغدغه محیط زیستی دانشجویان دانشگاه تبریز
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 11 شماره 36 (1400),
17 مرداد 2021
,
صفحه 1-20
https://doi.org/10.22037/bioeth.v11i36.30487
چکیده
زمینه و هدف: همچون هر پدیده اجتماعی دیگر، میزان دغدغه درباره محیط زیست به عوامل مختلفی از جمله نقش متغیرهای کنترل اجتماعی و اخلاق محیط زیستی مرتبط است. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین متغیر دغدغه محیط زیستی و متغیرهای کنترل اجتماعی و اخلاق محیط زیستی میپردازد.
مواد و روشها: روش تحقیق کمی و ابزار آن پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 98-1397 هستند که 387 نفر از آنها به روش نمونهگیری سهمیهای در میان دانشکدهها و روش نمونهگیری تصادفی برای انتخاب نمونه در هر دانشکده بررسی شدهاند. پاسخگویان با آگاهی و رضایت کامل در این پژوهش شرکت کردند. تجزیه و تحلیلی اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS 16 انجام شده است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل پژوهش اعم از گردآوری دادهها، مستندسازی، تحلیل و نشر دادهها، ملاحظات اخلاقی رعایت شده است.
یافتهها: نتایج به دستآمده نشان میدهد بین میانگین مقدار دغدغههای زیستمحیطی، از نظر سطح تحصیلات، درآمد خانواده و وضعیت تأهل دانشجویان تفاوت معنیداری وجود ندارد، اما تفاوت میانگین متغیر وابسته بر حسب جنسیت معنیدار است. همچنین نتایج نشان میدهد بین کنترل اجتماعی با دغدغه محیط زیستی رابطه معنادار معکوس وجود دارد. محاسبه این ضریب برای متغیر اخلاق محیط زیستی حاکی از وجود رابطه مستقیم بین متغیر مستقل با وابسته است. در مورد تأثیر متغیرهای مستقل بر اساس نتایج آزمون رگرسیون در مجموع حدود 18 درصد از تغییرات متغیر دغدغه محیط زیستی به وسیله دو متغیر مستقل مذکور تبیین میشود.
نتیجهگیری: نگرانی روزافزون نسبت به مخاطرات زیستی، نشانه نیاز به بازاندیشی مفاهیم و سازههای اجتماعی مرتبط با محیط زیست است. شواهد حاصل از پژوهش نشان میدهد افزایش دغدغه و نگرانی در مورد مخاطرات زیستی و پیامدهای آن بسترساز افزایش رفتارهای اخلاقی نسبت به محیط زیست و کاهش نیاز به کنترل اجتماعی رسمی در این خصوص است.
- دغدغه محیط زیستی؛ کنترل اجتماعی؛ اخلاق محیط زیستی؛ دانشجویان
ارجاع به مقاله
مراجع
Goldblatt D. Social Theory and the Environment. Cambridge: Polity Press; 1996.
Capra F. The hidden connections. Translated by Hariri Akbari M. Tehran: Nashre Ney Press; 2007. [Persian]
Pawlik K, Steg L. Psychological approaches and contributions to global environmental change. Paris: World Social Science Report, Changing Global Environments, UNESCO; 2013. p.500-502.
Gillham PF. Participation in the Environmental Movement. International Sociology. 2008; 23(1): 67-93.
Hajilou F, Alizadeh Aghdam M, Saghali S. The relationship between ecological literacy, social capital and social satisfaction and environmental concerns. Environmental Sciences. 2020; 18(4): 69-86. [Persian]
Salehi S, Pazouki Nejad Z. Social Trust, Women and coping with Policies against climate change. Journal of Social Studies and Research. 2014; 3(2): 221-238. [Persian]
Shirani Bidabadi E, Larijani M, Faraj Alahi M. The Impact of Urban Environmental Education on the Evaluation and Environmental Behavior of Middle School Students in Isfahan. Journal of Environmental Education and Sustainable Development. 2013; 4(2): 30-37. [Persian]
Hajilou F. Sociological Explanation of the Ecological Footprint and its Affecting Factors (Case Study of Tabriz City). Ph.D. Thesis. Isfahan: Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan; 2014 [Persian]
Salehi S, Emamgholi L. Studying the Effect of Social Capital on Environmental Behaviors (Case Study: Kurdistan Province). Iranian Journal of Sociology. 2012; 13(4): 90-115. [Persian]
Navvah A, Foroutan Kia SH, Karouni Purtar M. A study of the relationship between religiosity and environmental values and environmental behaviors of citizens. Urban Sociological Studies. 2011; 1(1): 77-97. [Persian]
Karimzadeh S. A Study of Social Factors Affecting Environmental Behaviors (Energy Consumption) among Urmia Citizens. M.A Thesis. Tehran: Faculty of Economics and Social Sciences, Payame Noor University, Tehran Center Branch; 2010. [Persian]
Abedi Sarvestani A. Shah Vali M, Mohaghegh Damad M. The Nature and Perspectives on Environmental Ethics with an emphasis on the Islamic Perspective. Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology. 2007; 2(1-2): 30-35. [Persian]
Cruz S, Manata B. Measurement of Environmental Concern: A Review and Analysis. Frontiers in Psychology. 2020. 11(363): 1-14.
Craig CH-A, Allen MW. The impact of curriculum-based learning on Environmental literacy and energy consumption with implications for policy. Utilities Policy. 2015; 35(C): 41-49.
Mead ME. Promoting Lasting Ecological Citizenship among College Students. Bethlehem, Pennsylvania: Master of Art Thesis in Environmental Policy Design, Lehigh University; 2013.
Kelly JR, Abel TD. Fostering Ecological Citizenship: The Case of Environmental Service-Learning in Costa Rica. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning. 2012; 6(2): 1-19.
Jagers SC, Martinsson J. The Value of Citizenship, Ecological Citizens and Pro-Environmental Behavior. Conference Contribution: Gothenburg University: Swedish Political Science Association Meeting; 2010, http://www.pol.gu.se/.../1316088_jagers_martinsson.
Huang HP, Yore LD. A comparative study of Canadian and Taiwanese grade 5 children’s environmental behaviors, attitudes, concerns, emotional dispositions and knowledge. International Journal of Science and Mathematics Education. 2005; 1(4): 419-448.
Schaffrin A. No measure without concept: A critical review on the conceptualization and measurement of Environmental Concern. International Review of Social Research. 2011; 1(13): 12-30.
Dunlap RE, Jones RE. Environmental Concern: Conceptual and Measurement Issues in. Edited by Riley DE, Michelson W. Handbook of Environmental Sociology. London: Greenwood Press; 2002.
Dunlap RE. The New Environmental Paradigm. Journal of Environmental Education. 2008; 40(1): 19-28.
Milfont D. Preservation and Utilization: Understanding the Structure of Environmental Attitudes. Journal of Medio Ambiente Comportamiento Humano. 2006; 7(1): 29-50.
Shwom R, Don E, Dietz T. Understanding U.S. public support for domestic climate change policies. Global Environmental Change. 2010; 20(3): 472-482.
Abedi S. Environmental Ethics of Agricultural Promoters. Journal of Ethics in Science and Technology. 2013; 3(1-2): 6-8. [Persian]
Soltani Bahram S, Alizadeh Aghdam M, Bani Fatemeh H, Abbaszadeh M. Sociological Explanation of Ecological Citizenship (Case Study: Tabriz Metropolitan Citizens). Ph.D. Thesis in Economic Sociology and Development. Tabriz: Faculty of Law and Social Sciences, University of Tabriz; 2016. [Persian]
Arefian M. A Study of the Relationship between Demographic Characteristics of Family and Environmental Ethics of Abhar Secondary School Students. M.A Thesis. Abhar: Payame Noor University; 2013. [Persian]
Tamson D. An Introduction to the Sociology of Crime and Deviation. Translated by Mohseni RA. Tehran: Jameshenasan Publishing; 2018. p.16. [Persian]
González Iglesias B, Gómez Fraguela JA, Luengo MÁ. Sensation seeking and drunk driving: The mediational role of social norms and self-efficacy. Accident Analysis & Prevention. 2014; ??(71): 22-28.[Persian]
Ahmadi S, Ebtekari MH, Boustani D. Explaining the effect of social control on the formation of the potential for abnormal behaviors (Case study of urban and rural areas of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Provinces). Social Security Studies Quarterly. 2019; 10(57): 73-101.[Persian]
Ferguson MK, Kimberly B, Sanna JT, Elain MM, Bin X, David P. Social Control Correlates of Arrest Behavior Among Homeless Youth in Five U.S. Cities. Violence and Victims. 2011; 26(5): 648-668.
Sachs JD. The Age of Sustainable Development. New York: Columbia University Publication; 2015.
Newton J, Tsarenko Y, Ferraro C, Sands S. Environmental concern and environmental purchase: The mediating role of learning strategy. Journal of Business Research. 2015; 68(9).
Milfont D. The environmental attitudes inventory. Journal of Environmental Psychology. 2010; 30(1): 87-94.
Kolb WL, Gould J. Social Science Dictionary. Translated by Parham B. Tehran: Maziar Press; 2013. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 124 بار
- PDF دانلود شده: 84 بار