تداول ثروت در دست اغنیا، نقض حقوق شهروندی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 9 شماره 1 (1398),
15 خرداد 2019
,
صفحه 57-74
https://doi.org/10.22037/bioeth.v9i1.25978
چکیده
تداول ثروت در دست اغنیا به معنای گردش سلطه و استیلای بر اموال و داراییهای جامعه و نقض حقوق شهروندی است. از مصادیق بارز تداول ثروت تسلط انحصاری عدهای خاص بر منابع طبیعی، سلطه بر جریان اطلاعات اقتصادی، تعیین قیمت کالا، تسلط بر بازار پول و سرمایه، سلطه بر واردات و صادرات خارجی و تجارت بینالمللی میباشد. در این مقاله، نگارنده ابتدا بر اساس چارچوب شریعت و فقه اسلامی به تحلیل این قاعده پرداخته، سپس با استناد به قانون اساسی و حقوق شهروندی، اجرای این قاعده را از وظایف دولت اسلامی معرفی نموده است. قاعده نفی تداول ثروت یک قاعده کلی است که گستره آن تمامی فعالیتهای اقتصادی را دربر گرفته و حتی به مزایا و درآمدهای حاصل از امتیازات رانتی و انحصاری که بدون زحمت و هزینه کسب شدهاند، قابل تعمیم است. این قاعده با تکیه به اصل توزیع ثروت، جهتگیرى اقتصاد اسلامى را در چند مرحله و از طرق مختلف تبیین میکند؛ در مرحله اول ضمن احترام به مالکیت خصوصى، از رکود مال و حبس ثروت و در معرض معامله و مبادله قرارندادن آن ممانعت میکند تا همواره جریان داشته باشد و رونق و توسعه را ایجاد نماید. در مرحله بعد با استناد به اصل همگانیبودن ثروت و با هدف تحقق عدالت اقتصادی، منابع طبیعی و انفال را در اختیار حکومت اسلامی قرار داده است و در نهایت، افراد را ملزم نموده است تا بخشی از درآمد مشروع خود را به صورت مالیات، خمس، زکات و کفاره تحت عنوان حقوق واجب مالی برای مصالح نظام و از بینبردن فقر بپردازند.
- ثروت؛ تداول؛ توزیع ثروت؛ حقوق شهروندی
ارجاع به مقاله
مراجع
Makarem Shirazi N. Tafsir-e Nemooneh. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamyah; 1995. p.507.
Jawadi Amoli A. Human Expectation of Religion. Qom: Asra; 2010. p.56.
Dehkhoda AA. Dehkhoda Encyclopedia. Tehran: Tehran University; 1996. p.1806.
Ibn Manzoor MIM. Lisan al-Arab. Qom: Adab va Hauzah; 1986. p.252-265.
Sadr MB. Our Economy. Tuhaf al-Uqul an Al-e al-Rasul. Edited by Ghaffari AA. 2nd ed. Tehran: Islamic Press; 1997. p.262-265.
Helli A. Tazkirah al-Fuqaha. Qom: Society of Lecturers of Qom Seminary; 1993. p.465.
Moqadas Ardabili A. Majmah al-Faedah. Translated by Eraqi M. Qom: Society of Lecturers of Qom Seminary; 2008. p.53.
Ansari M. Makasib. Qom: Etelaat; 1996. p.20, 164.
Khomeini R. Makasib Moharamah. Qom: Esmailian Press; 1990. p.1-164.
Khomeini R. Al-Bayh. Qom: Esmailian Press; 1990. p.1-20.
Emami H. Civil Rights. Tehran: Islamyah Bookstore; 1991. p.1-20.
Langeroodi MJ. Terminology of Law. 6th ed. Tehran: Ganjeh Danesh Press; 1993. p.30.
Katoozian N. Properties and Ownership. 10th ed. Tehran: Mizan Press; 2005. p.9.
Dorenbosch F. Macoeconomics. Translated by Tizhoosh Taban MH. Tehran: Soroush; 2008. p.209.
Stanford J. Economy in Simple Language. Translated by Bayrami M. Tehran: Pezhvak; 2012. p.39.
Tusi MIH. Estebsar. 4th ed. Tehran: Dar al-Maktabah al-Islamyah; 1984. p.110.
Mohaqeq H, Abu al-Qasem. Sharayeh al-Islam. Beirut: Manshurat Dar al-Maktabah al-Hayat; 1986. p.19.
Ibn Faris AHA. Mojam Maqayis al-Lughah. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamyah; 1984. p.63.
Mostafavi SMK. Jurisprudential Principle. Tehran: Translation and Publication Press; 1981. p.10, 140, 280.
Tarihi FA. Majmah al-Bahrayin. Tehran: Mortazavi; 1996. p.5, 365, 374.
Tarihi FA. Tafsir Javamih al-Jameh. Tehran: Tehran University; 1998. p.4-268.
Fazlullah SMH. A Commentary of Quran. Beirut: Dar al-Malak; 1993. p.107.
Helli M. Kanz al-Erfan fi Fiqh al-Quran. Qom: World Conference for Approximation of Islamic Denominations; 1999. p.256.
Tabtabaei MH. Al-Mizan. Qom: Islami Press; 1997. p.19, 184, 204.
Tusi MIH. Al-Tibyan fi Tafsir al-Quran. Beirut: Dar Ehya; 1997. p.9, 564.
Khalilian MJ. Indices of Economic Development from the Point of View of Islam. Qom: Imam Khomeini Institute; 2005. p.127, 326.
Irvani J. An Introduction of Islamic Economy. Mashhad: Razavi University of Islamic Sciences; 2012. p.128-129.
Rostamnezhad M. Quran and Wealth Distribution System. Journal of Quran and Sciences 1999; 2(1): 135-150.
Javid MJ, Sadeqi M, Shafizadeh Khulenjani M, Obligations N, Obligations C. Philosophical and Revealed Foundations of Citizenship Rights. Journal of Judicial Law 2012; 59(3): 83-116.
Tabarsi HIF. Majmah al-Bayan. Tehran: Tehran University; 1998. p.91-92.
Qarashi AA. Qamus Al Quran. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamyah; 1992. p.6-171.
Ragheb HIM. Mufradat Ragheb, Damascus. Tehran: Dar al-Elm; 1992. p.731.
Shazili E. Fi Zalal al-Quran. 17th ed. Beirut: Dar al-Shuruq; 1982. p.3524.
Sadr MB. Al-Islam Yaqud al-Ehya. Qom: Sadr Foundation; 2001. p.3524.
Moalemi SM. Wealth Circulation in Quran. Journal of Economic Knowledge 2012; 7(1): 143-164.
Koleini MIY. Kafi. Qom: Dar al-Kutub al-Islamyah; 2009. p.293-568.
Tusi MIH. Tahzib al-Ahkam. Translated by Maraashi SH. Tehran: Farahani; 1986. p.162-163.
Saduq MIA. Uyun al-Akhbar al-Riza. Translated by Ghaffari AA. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamyah; 2006. p.162.
Atarodi A. Imam Raza's Position. Keyhan 2013; 3(3): 51-72.
Jamshidi MH. Theory of Justice based on Farabi's view. Tehran: Imam Khomeini Institute; 2002. p.16.
Copleston F. A History of Philosophy, Baha Al Din Khurmashahi. Tehran: Elmi va Farhangi; 2018. p.162-163.
Namazi H. Economic Systems. Tehran: Sahami Enteshar; 2014. p.45.
Eyvazlu H. Justice and Efficiency according to Islamic Economic System. Tehran: Imam Sadeq University; 2006. p.55.
Kia M. Legal Analysis of Ban of Wealth Circulation in Constitutional Law of Islamic Republic of Iran. Tehran: Institute of Human Sciences and Cultural Studies; 2013. p.122-158.
Shukri N. Proceedings of Conference on Public Supevision. Citizenship and Organizational Development 2007; 2(1): 80-86.
- چکیده مشاهده شده: 180 بار
- PDF دانلود شده: 58 بار