نظام جمعآوری اطلاعات سوانح ترافیکی در ایران، چالشها و راهکارها
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 3 شماره 1 (2015),
1 تیر 2015
,
صفحه 42 - 35
https://doi.org/10.22037/meipm.v3i1.9317
چکیده
سابقه و هدف: دستیابی به اطلاعات کافی و قابلاعتماد برای تصمیمگیری و اجرای مداخلات مؤثر در زمینه کاهش سوانح ترافیکی، از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه باهدف بررسی وضعیت نظام جمعآوری و ثبت دادههای سوانح ترافیکی کشور، تعیین چالشها و ارائه راهکارهای عملی انجام شد.
روش بررسی: دادههای سوانح ترافیکی کشور در سال 1391 که بر اساس پرسشنامه کام 114 و توسط پلیس جمع آوری شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. خروجی سیستم ثبت دادهها در محیط اکسل و بهصورت چهار بخش مجزا بود. برای فراهم شدن امکان استفاده کامل از داده ها نرم افزار اختصاصی پاتک طراحی شد. با انجام آنالیز توصیفی دادهها، استفاده از توابع نرمافزار اکسل و بهرهگیری از قابلیت نرمافزار پاتک، نسبت به شناسایی خطاهای موجود در بانک دادهها اقدام و رکوردهای مرتبط در هر تصادف به هم متصل شد. برخی اشکالات موجود در نظام ثبت داده ها بررسی و پیشنهاداتی در جهت بهبود کیفیت سیستم جمع آوری داده ها ارائه شد.
یافتهها: تعداد 1392815 رکورد بررسی شد. به دلیل وجود شماره سریال تکراری در ثبت دادهها، امکان شناسایی و اتصال بخشهای مختلف دادههای هر تصادف بطور کامل وجود نداشت. آخرین نسخه از نرم افزار پاتک امکان شناسایی و مرتبط کردن 7/99 درصد دادهها را فراهم کرد. به طورکلی حدود 7 درصد رکوردها بهصورت تکراری ثبتشده بود. بیش از 2 درصد از کل تصادفات، فاقد اطلاعات مربوط به شرایط عمومی تصادف و 2/10 درصد فاقد اطلاعات راننده بود. وجود نسبت بالای مقادیر گم شده، عدم تطابق و همخوانی دادهها در بخشی از رکوردها و همپوشانی برخی متغیرها و گزینههای پاسخ به سؤالات ابزار جمعآوری دادهها از دیگر مشکلات بود.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد نظام ثبت حوادث ترافیکی در بخش های جمع آوری، ورود و پردازش داده ها با مشکلاتی مواجه است. نرمافزار پاتک با اتصال رکوردهای مرتبط امکان استفاده بهتر از دادهها را فراهم کرد. برای ارتقاء کیفیت دادهها، بازنگری و اصلاح برخی فرآیندهای جمع آوری و ثبت دادهها ضرورت دارد.
- سیستم ثبت داده، حوادث ترافیکی، ایران
ارجاع به مقاله
مراجع
References:
Organization WHO. Global status report on road safety: time for action: World Health Organization; 2009.
OECD, Eurostat. Illustrated Glossary for Transport Statistics. 4, editor: OECD; 2010.
Peden M. World report on child injury prevention: World Health Organization; 2008.
Holder Y, Organization WHO. Injury surveillance guidelines: World Health Organization Geneva; 2001.
Rothe JP. Driving lessons: exploring systems that make traffic safer: University of Alberta; 2002.
Espitia-Hardeman V, Paulozzi L. Injury Surveillance Training Manual: Instructor Guide: Centers for
Disease Control and Prevention, National Center for Injury Prevention and Control; 2005.
Novoa AM, Pérez K, Santamariña-Rubio E, Marí-Dell’Olmo M, Cozar R, Ferrando J, et al. Road safety in the political agenda: the impact on road traffic injuries. Journal of epidemiology and community health.2009:jech. 2009.094029.
Ohnston I. Beyond “best practice” road safety thinking and systems management–a case for culture change research. Safety Science. 2010; 48(9):1175-81.
Organization WHO. Data systems: a road safety manual for decision-makers and practitioners. World
Health Organization; 2010.
Bliss T, Breen J. Country guidelines for the conduct of road safety management capacity reviews and the specification of lead agency reforms, investment strategies and safe system projects. 2009.
Jama HH, Grzebieta RH, Friswell R, McIntosh AS. Characteristics of fatal motorcycle crashes into roadside safety barriers in Australia and New Zealand. Accident Analysis & Prevention. 2011;43(3):652-60.
Allsop RE. Britain’s 11-year road safety strategy beyond midterm and in a European context. International Journal of Sustainable Transportation. 2009;3(3):141-59.
Yannis G, Weijermars W, Gitelman V, Vis M, Chaziris A, Papadimitriou E, et al. Road safety performance indicators for the interurban road network. Accident Analysis & Prevention. 2013;60:384-95.
Zahr CA. Verbal autopsy standards: ascertaining and attributing cause of death: World Health Organization;2007.
McGee K, Sethi D, Peden M, Habibula S. Guidelines for conducting community surveys on injuries and violence. Injury control and safety promotion. 2004;11(4):303-6.
Coronel C, Morris S, Rob P. Database systems: design, implementation, and management: Cengage
Learning; 2009.
Tormo MT, Sanmartin J, Pace J-F, editors. Update and improvement of the traffic accident data collection procedures in Spain: The METRAS method of sequencing accident events. 4th IRTAD Conference Seoul, Korea; 2009..
Holló P, Eksler V, Zukowska J. Road safety performance indicators and their explanatory value: A critical view based on the experience of Central European countries. Safety science. 2010;48(9):1142-50.
Turner B, Editor. Review Of Best Practice In Road Crash Database And Analysis System Design. Australasian Road Safety Research Policing Education Conference, 2008, Adelaide, South Australia, Australia; 2008.
- چکیده مشاهده شده: 796 بار
- PDF (English) دانلود شده: 1601 بار