شیوع اختلالات اسکلتی - عضلانی و ارتباط آن ها با سلامت جسمانی و روانی معلمان بازنشسته
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 11 شماره 2 (1402),
5 February 2024
,
صفحه 91 - 80
https://doi.org/10.22037/iipm.v11i2.40796
چکیده
سابقه و هدف: با توجه به نقش اساسی که معلمان در سیستم آموزشی دارند، کسب اطلاعات در مورد جنبههای سلامتی آنها باید مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی و تأثیرات آنها بر روی کیفیت زندگی، سلامت جسمانی و روانی معلمان بازنشسته بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع مقطعی است و در نیمه اول سال 1401 در سطح شهرستان همدان انجام شد. نمونه آماری پژوهش را 96 معلم بازنشسته با دامنه سنی 43-70 سال تشکیل میدهد که به صورت هدفمند انتخاب شدند. شيوع اختلالات اسکلتي عضلاني توسط پرسشنامه استاندارد نورديک و کیفیت زندگی و سلامت جسمانی و روانی توسط پرسشنامه کیفیت زندگی 12 سوالی (SF-12) و سیستم اندازهگیری نتایج مبتنی بر گزارش بیمار (PROMIS-29) ارزیابی شد. دادههای پژوهشی توسط آزمون t مستقل و در سطح معنیداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که 3/82 درصد از معلمان بازنشسته شهرستان همدان حداقل در یک ناحیه از بدنشان دچار اختلالات اسکلیت-عضلانی هستند که میزان درگیری برای معلمان زن 86 درصد و برای مردان 3/78 درصد بود. میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی به تفکیک ناحیههای مختلف بدن نیز نشان داد که زانو (54 درصد)، کمر (50 درصد) و به دنبال آن شانه (29 درصد) و گردن (24 درصد) شایعترین ناحیههای درگیر هستند. علاوه بر این، نتایج تحقیق حاکی از آن بود که اختلالات اسکلتی-عضلانی با کیفیت زندگی، عملکرد و سلامت جسمانی معلمان بازنشسته ارتباط منفی دارد (05/0p<) و همچنین شدت درد، تداخل درد، اختلال خواب و خستگی در میان معلمانی که مبتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی هستند بیشتر از معلمانی است که مبتلابه اختلالات اسکلتی-عضلانی نمیباشند (05/0p<).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر اختلالات اسکلتی-عضلانی شکایت رایجی در میان معلمان بازنشسته هستند که ممکن است ارتباط منفی با کیفیت زندگی، عملکرد جسمانی و سلامت جسمانی معلمان بازنشسته داشته و باعث تداخل درد، اختلال خواب و خستگی این گروه از معلمان شود.
به این مقاله، به صورت زیر استناد کنید:
Naderi N, Bineshfar A, Salimi Monazam M. The prevalence of musculoskeletal disorders and their relationship with the physical and mental health of retired teachers. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2023;11(2):80-91. Doi: https://doi.org/10.22037/iipm.v11i2.40796
- اختلالات اسکلتی عضلانی، کیفیت زندگی، سلامت جسمانی، سلامت روانی
ارجاع به مقاله
مراجع
MSaJ. Musculoskeletal disorders among teachers residing in various nations: a review. Research Journal of Recent Sciences. 2015; 4:23-7.
Erick P, Smith D. Musculoskeletal disorder risk factors in the teaching profession: a critical review. OA Musculoskelet Med. 2013; 1(3):29.
Cezar-Vaz MR, Bonow CA, Almeida MCVd, Rocha LP, Borges AM. Mental health of elementary schoolteachers in Southern Brazil: working conditions and health consequences. The Scientific World Journal. 2015; 2015.
Abdel-Salam DM, Almuhaisen AS, Alsubiti RA, Aldhuwayhi NF, Almotairi FS, Alzayed SM, et al. Musculoskeletal pain and its correlates among secondary school female teachers in Aljouf region, Saudi Arabia. Journal of Public Health. 2021; 29(2):303-10.
Alias AN, Karuppiah K, How V, Perumal V. Prevalence of musculoskeletal disorders (MSDS) among primary school female teachers in Terengganu, Malaysia. International Journal of Industrial Ergonomics. 2020; 77:102957.
Naderi A, Bagheri S, Aminpanah H. Relationship between Training Load and Total Quality of Recovery with the Incidence of Sports Injuries in Adolescent Soccer Players. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2022; 10(3):269-79.
Ceballos AGdCd, Santos GB. Fatores associados à dor musculoesquelética em professores: aspectos sociodemográficos, saúde geral e bem-estar no trabalho. Revista Brasileira de Epidemiologia. 2015; 18:702-15.
Darwish MA, Al-Zuhair SZ. Musculoskeletal Pain Disorders among Secondary School Saudi Female Teachers. Pain Res Treat. 2013; 2013:878570.
Cheng H-YK, Wong M-T, Yu Y-C, Ju Y-Y. Work-related musculoskeletal disorders and ergonomic risk factors in special education teachers and teacher’s aides. BMC Public Health. 2016; 16(1):1-9.
Zamri EN, Moy FM, Hoe VC. Association of psychological distress and work psychosocial factors with self-reported musculoskeletal pain among secondary school teachers in Malaysia. PLoS One. 2017; 12(2):e0172195.
Ehsani F, Mohseni-Bandpei MA, Fernández-De-Las-Peñas C, Javanshir K. Neck pain in Iranian school teachers: Prevalence and risk factors. J Bodyw Mov Ther. 2018; 22(1):64-8.
Gaskin DJ, Richard P. The economic costs of pain in the United States. J Pain. 2012; 13(8):715-24.
Oh IH, Yoon SJ, Seo HY, Kim EJ, Kim YA. The economic burden of musculoskeletal disease in Korea: a cross sectional study. BMC Musculoskelet Disord. 2011; 12:157.
Vos T, Flaxman AD, Naghavi M, Lozano R, Michaud C, Ezzati M, et al. Years lived with disability (YLDs) for 1160 sequelae of 289 diseases and injuries 1990-2010: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2010. Lancet. 2012; 380(9859):2163-96.
Althomali OW, Amin J, Alghamdi W, Shaik DH. Prevalence and factors associated with musculoskeletal disorders among secondary schoolteachers in Hail, Saudi Arabia: A cross-sectional survey. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021; 18(12):6632.
Amit LM, T MALABARBAS G. Prevalence and risk-factors of musculoskeletal disorders among provincial high school teachers in the philippines. Journal of UOEH. 2020; 42(2):151-60.
Gore M, Sadosky A, Stacey BR, Tai KS, Leslie D. The burden of chronic low back pain: clinical comorbidities, treatment patterns, and health care costs in usual care settings. Spine (Phila Pa 1976). 2012; 37(11):E668-77.
Karakaya IÇ, Karakaya MG, Tunç E, Kıhtır M. Musculoskeletal problems and quality of life of elementary school teachers. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics. 2015; 21(3):344-50.
De Souza JM, Pinto RZ, Tebar WR, Gil F, Delfino LD, Morelhão PK, et al. Association of musculoskeletal pain with poor sleep quality in public school teachers. Work. 2020; 65(3):599-606.
Rose AJ, Bayliss E, Huang W, Baseman L, Butcher E, García R-E, et al. Evaluating the PROMIS-29 v2. 0 for use among older adults with multiple chronic conditions. Quality of Life Research. 2018; 27(11):2935-44.
Vega-Fernández G, Lera L, Leyton B, Cortés P, Lizana PA. Musculoskeletal disorders associated with quality of life and body composition in urban and rural public school teachers. Frontiers in Public Health. 2021; 9:607318.
Durmus D, Ilhanli I. Are there work-related musculoskeletal problems among teachers in Samsun, Turkey? Journal of back and musculoskeletal rehabilitation. 2012; 25(1):5-12.
Sisask M, Värnik P, Värnik A, Apter A, Balazs J, Balint M, et al. Teacher satisfaction with school and psychological well-being affects their readiness to help children with mental health problems. Health education journal. 2014; 73(4):382-93.
Pirbalouti MG, Shariat A, Sangelaji B, Taghavi M, Kamaliyeh NG. Prevalence of musculoskeletal disorders and its relation to depression among workers in kindergarten. Work. 2017; 58(4):519-25.
Erick PN, Smith DR. A systematic review of musculoskeletal disorders among school teachers. BMC Musculoskelet Disord. 2011; 12:260-270.
Crawford JO. The Nordic musculoskeletal questionnaire. Occupational medicine. 2007; 57(4):300-1.
Mokhtarinia H, Shafiee A, Pashmdarfard M. Translation and localization of the Extended Nordic Musculoskeletal Questionnaire and the evaluation of the face validity and test-retest reliability of its Persian version. Iran J Ergon. 2015; 3(3):21-9.
Kontodimopoulos N, Pappa E, Niakas D, Tountas Y. Validity of SF-12 summary scores in a Greek general population. Health and quality of life outcomes. 2007; 5(1):1-9.
Montazeri A, Vahdaninia M, Mousavi SJ, Omidvari S. The Iranian version of 12-item Short Form Health Survey (SF-12): factor structure, internal consistency and construct validity. BMC public health. 2009; 9(1):1-10.
Amini M, Motevalizade S, Dabaghi P, Shiasi Y, Lotfi M. Psychometric properties and factor structure of original, short and brief forms of personality inventory for DSM-5 (PID-5) in an Iranian sample of adolescents. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2021; 30(194):86-99.
Erick PN, Smith DR. A systematic review of musculoskeletal disorders among school teachers. BMC musculoskeletal disorders. 2011; 12(1):1-11.
Ojukwu CP, Anyanwu GE, Eze B, Chukwu SC, Onuchukwu CL, Anekwu EM. Prevalence, pattern and correlates of work-related musculoskeletal disorders among school teachers in Enugu, Nigeria. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics. 2021; 27(1):267-277.
Ming NY, Kiong PVS, Maakip I. Predictors of musculoskeletal disorders among teachers: An exploratory investigation in Malaysia. Asian Social Science. 2020; 16(7):67.
Nyawose ZZ, Naidoo R. Prevalence of shoulder musculoskeletal disorders among school teachers: A systematic review. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation. 2019; 41(3):51-61.
Vaghela NP, Parekh SK. Prevalence of the musculoskeletal disorder among school teachers. National Journal of Physiology, Pharmacy and Pharmacology. 2018; 8(2):197-201.
Chong EY, Chan AH. Subjective health complaints of teachers from primary and secondary schools in Hong Kong. International journal of occupational safety and ergonomics. 2010; 16(1):23-39.
Tinitali S, Bowles K-A, Keating JL, Haines T. Sitting posture during occupational driving causes low back pain; evidence-based position or dogma? A systematic review. Human factors. 2021; 63(1):111-23.
Coledam DHC, Júnior RP, Ribeiro EAG, de Oliveira AR. Factors associated with musculoskeletal disorders and disability in elementary teachers: A cross-sectional study. Journal of Bodywork and Movement Therapies. 2019; 23(3):658-65.
Başkurt F, Başkurt Z, Gelecek N. Prevalence of self-reported musculoskeletal symptoms in teachers. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 2(2):58-64.
Naderi A, Rahimi M. The Effectiveness of Using Virtual Reality Systems in Rehabilitation of People with Functional Ankle Instability: A Systematic Review. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2022; 10(3):223-35.
- چکیده مشاهده شده: 151 بار
- pdf 1 دانلود شده: 95 بار