بررسي عوامل موثر بر استفاده از کلاه ايمني در بين موتورسواران شهر اردبيل در سال 1398
ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها,
دوره 7 شماره 3 (2019),
25 بهمن 2020
,
صفحه 137 - 131
https://doi.org/10.22037/meipm.v7i3.29937
چکیده
سابقه و هدف: طبق آمار سازمان جهاني بهداشت، ايران ازجمله کشورهايي است که آمار بالاي مرگومير ناشي از تصادفات جادهاي را دارد (به ازاي هر 100 هزار وسيله نقليه 75 نفر فوتي) و در اين بين 51 درصد تلفات سوانح رانندگي در ايران مربوط به موتورسواران است. استفاده از کلاه ايمني ميتواند صدمات و مرگومير ناشي از حوادث موتوري را کاهش دهد. اين مطالعه با هدف تعيين عوامل مؤثر بر استفاده از کلاه ايمني در بين موتورسواران شهر اردبيل انجام شد.
روشبررسی: اين مطالعه توصيفي مقطعي روي 350 نفر از موتورسواران شهر اردبيل انجام گرفت. نمونهگيري به روش خوشهاي تصادفي انجام شد. ابزار مورد بررسي پرسشنامه مدل مراحل تغيير پروچسکا بود. دادهها با آمارهاي توصيفي و تحليلي (آزمون کاي مربع و رگرسيون لجستيک و اوردينال) با استفاده از نسخه 20 نرمافزار SPSS مورد تحليل قرار گرفت.
يافتهها: تعداد 44 نفر (6/12%) از کلاه ايمني استفاده ميکردند (طبق مراحل تغيير، در مرحله عمل و حفظ قرار داشتند.) تعداد 249 نفر (2/71%) در مرحله غيرفعال (پيش تفکر و تفکر) قرار داشتند. بين افزايش سن با مراحل تغيير (008/0= p) و وضعيت تأهل با مراحل تغيير (04/0= p) ارتباط معنيداري وجود داشت. تعادل تصميمگيري با (001/0= p) و (097/0= β) و فرايندهاي رفتاري تغيير با (001/0 = p) و (041/0= β) قويترين پيشبيني کنندههاي استفاده از کلاه ايمني بودند. همچنين موقعيتهاي منفي عاطفي با (019/0= p) و (096/0 -= β) بهعنوان قويترين زيرسازه اغوا و کاهش خودکارآمدي براي استفاده از کلاه ايمني در بين جمعيت مورد مطالعه بود.
نتيجه گيري: با توجه به نتيجه تحقيق، ميزان استفاده از کلاه ايمني پايين ميباشد ولي با توجه به اينکه درصد قابل ملاحظه ايي از جمعيت مورد مطالعه در مرحله آمادگي براي تغيير قرار دارند ميتوان با اجبار استفاده از کلاه ايمني از يکطرف و از طرف ديگر با بهبود فرايندهاي رفتاري تغيير ازجمله رهاسازي اجتماعي و شايسته سازي متقابل و کنترل محرک اين افراد را به مرحله عمل و حفظ (استفاده از کلاه ايمني) رهنمون کرد.
How to cite this article:
Shahbazzadeh F, Narimani S, Ahmadi Sh, Anvari Z. Factors affecting the use of helmets among motorcyclists in Ardabil city 2019. J Saf Promot Inj Prev. 2019; 7(3):131-7.
- کلاه ايمني، موتورسوار، اردبيل
ارجاع به مقاله
مراجع
World Health Organization. Global status report on road safety 2015. World Health Organization; 2015 Dec 17.
Azami-Aghdash S, Sadeghi-Bazargani H, Shabaninejad H, Gorji HA. Injury epidemiology in Iran: a systematic review. Journal of injury and violence research. 2017;9(1):27.
Lam C, Lin M-R, Chu S-F, Tsai S-H, Bai C-H, Chiu W-T. The effect of various types of motorcycle helmets on cervical spine injury in head injury patients: a multicenter study in Taiwan. BioMed research international. 2015;2015.
Zinat Mk, Jahangiri M, Zinat MF, Jalilian F. Factors affecting the use of helmets among motorcyclists. 2012.
Mokhtari AM, Samadi S, Hatami SE, Jalilian H, Khanjani N. Investigating the Rate of Helmet Use and The Related Factors among Motorcyclist in Kerman between 1391-92. Safety Promotion and Injury Prevention. 2014;2(3):209-14.
Mehri A, Abad SSMM, Abad MAMS. The effect of an educational program based on the Theory of Planned Behavior on helmet use among employed motorcyclists. Payesh (Health Monitor). 2012;11(1):13-20.
Kuo SC, Kuo P-J, Rau C-S, Chen Y-C, Hsieh H-Y, Hsieh C-H. The protective effect of helmet use in motorcycle and bicycle accidents: a propensity score–matched study based on a trauma registry system. BMC public health. 2017;17(1):639.
Soltani R, Sharifirad G. Use of helmets by motorcycle drivers based on Health Belief Model. Health System Research. 2012;8(4):688-94.
Violence WHODo, Prevention I, Violence WHO, Prevention I, Organization WH. Global status report on road safety: time for action: World Health Organization; 2009.
Hammond J, Hall S. Using the Transtheoretical Model of Behavior Change to Increase Bicycle Helmet Use. 2013.
Hammond JA. Assessing Bicycle Helmet Use in College-Aged Individuals Using the Transtheoretical Model of Behavior Change. 2017.
Prochaska JO, Velicer WF, Rossi JS, Goldstein MG, Marcus BH, Rakowski W, et al. Stages of change and decisional balance for 12 problem behaviors. Health psychology. 1994;13(1):39.
Olsen CS, Thomas AM, Singleton M, Gaichas AM, Smith TJ, Smith GA, et al. Motorcycle helmet effectiveness in reducing head, face and brain injuries by state and helmet law. Injury epidemiology. 2016;3(1):8.
Organization WH. Global status report on road safety 2018: Summary. World Health Organization; 2018.
Organization WH. Eastern Mediterranean status report on road safety: call for action. 2010.
Mazloomy S, Ehrampoush M, Servat F, Askarshahi M. Assessment of academic motivation and its relationship with health-risk behaviors in male students of Yazd University. SSU_Journals. 2010;18(3):184-90.
Nimako Aidoo E, Bawa S, Amoako-Yirenkyi C. Prevalence rate of helmet use among motorcycle riders in Kumasi, Ghana. Traffic injury prevention. 2018;19(8):856-9.
Thai KT, McIntosh AS, Pang TY. Factors affecting motorcycle helmet use: size selection, stability, and position. Traffic injury prevention. 2015;16(3):276-82.
Hung DV, Stevenson MR, Ivers RQ. Barriers to, and factors associated, with observed motorcycle helmet use in Vietnam. Accident Analysis & Prevention. 2008;40(4):1627-33.
Rezazadeh J, Rajabzadeh R, Jabbari S, Soliymani A, Emami O. Hosseini SH. Knowledge, Attitude, and Practice of the Motorcyclists of Bojnourd Regarding using Helmets. Journal of Safety Promotion and Injury Prevention. 2015:2(4).
Narimani S, Farmanbar R, Kazemnejad Leyli E. Predictors of intention to quit smoking among hospital male personnel. Journal of Research and Health. 2019;9(2):140-6.
Khezeli M, Narimani S, Abbasgholizadeh N. Mediating Effects Of Self-Efficacy On Fruit And Vegetable Consumption Among Nursing And Midwifery Staff In Ardabil-Application Of Transtheoretical Model. Journal of Evolution of Medical and Dental science. 2018;7(17):2125-8.
Narimani M, Sadeghieh Ahari S, Abdi R. Epidemiological survey of mental disorders in urban regions of Ardabil province (Iran). Journal of psychiatric and mental health nursing. 2011;18(4):368-73.
Abdollahi D, Mozaffari FA, Seyyedranjbarsaggezchi M. Tendency to street violence and related social factors (Case Study: Citizens Over 15 Years Old in Ardabil). Iranian Journal of Social Sciences Studies. 2019:16(2).37-54.
- چکیده مشاهده شده: 213 بار
- PDF دانلود شده: 78 بار