• ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • تیم سردبیری
    • نمایه نامه ها
  • موارد ضروری
    • فرم تعهد نامه
    • فرمت مقالات
    • دریافت کد ارکید
  • ارزیابی مقالات
  • کمیته بین‌المللی اخلاق نشر
    • اقدامات کمیته بین المللی اخلاق نشر COPE
  • ارسال مقاله/ راهنمای نویسندگان
  • بیانیه حق نشر
  • شماره جاری
  • بایگانی‌ها
  • اطلاعات تماس
  • اطلاعیه‌ها
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 5 شماره 17 (1392): فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ پزشکی، زمستان 1392
  4. مقاله مروری

دوره 5 شماره 17 (1392)

فوریهٔ 2014

بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری ایران در بیمارستان‌های آموزشی تبریز

  • علیرضا محجل اقدم
  • هادی حسنخانی
  • وحید زمان زاده
  • سعید خامنه
  • سارا مقدم

مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی, دوره 5 شماره 17 (1392), 24 فوریهٔ 2014 , صفحه 113-139
https://doi.org/10.22037/mhj.v5i17.5798 چاپ شده: 2014-02-19

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

ملاحظات درمانی توجه کرد. در این راستا هرگونه خلل در رعایت اخلاق پرستاری می‌تواند علمی‌ترین و بهترین مراقبت‌های پرستاری را تحت تأثیر قرار دهد. امروزه، در پرستاری دنیا این امر با تعریف و تدوین کدهای اخلاق حرفه‌ای نمود یافته است که اساس آن توجه به مقولات انسانی واخلاقی در برقراری ارتباط بین پرستار و بیمار در ارائه مراقبت است. کدهای اخلاقی باید توسط پرستاران درک و در هر بعد از عملکرد پرستاری استفاده شود، لذا این مطالعه با هدف بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران به آیین ­اخلاق­ پرستاری ایران­ در ­بیمارستان­های آموزشی تبریز ­انجام ­شد.

روش: این مطالعه توصیفی در سال 1391 با مشارکت 345 پرستار شاغل در بخش‌های داخلی ـ جراحی بیمارستان‌های آموزشی تبریز و با نمونه‌گیری آسان انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته‌ای بر اساس آیین اخلاق پرستاری ایران گردآوری و پایایی به روش آلفای کرونباخ و روایی صوری و محتوایی انجام شد، سپس با نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 13 و آمار توصیفی و استنباطی و آزمون‌های t مستقل و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون، در سطح معنی‌داری 05/0 p< تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: بیشترین درصد پرستاران، زن، متأهل و دارای مدرک کارشناسی پرستاری بودند که (1/79 درصد) آنان واحد آموزشی اخلاق پرستاری را در دانشگاه و (6/53 درصد) دوره‌های بازآموزی اخلاق حرفه‌ای را در طول خدمت گذرانده بودند و (5/40 درصد) بیان کردند آیین اخلاق پرستاری به صورت مدون در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. 4/86 درصد پرستاران به آيين اخلاق پرستاري آگاهي داشتند. 9/91 درصد پرستاران به آيين اخلاق پرستاري عمل کردند. بین عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری و متغیرهایی مانند بخش کاری و منابع کسب اطلاع در زمینه راهنماهای اخلاقی از جمله شرکت در همایش‌ها، آموزش ضمن خدمت و آیین‌نامه­ها رابطه آماری معنی‌داری مشاهده شد. بین آگاهی از آیین اخلاق پرستاری و متغیرهایی مانند شیفت کاری، رضایت از حرفه و سابقه شکایت از پرستاران توسط بیماران رابطه آماری معنی‌داری وجود داشت.

نتیجه‌گیری: آگاهی و عملکرد اخلاقی پرستاران مورد مطالعه نشان داد، در حال حاضر جامعه پرستاری ایران آمادگی دارد با بکارگیری آیین اخلاق پرستاری ایران و آگاهی از کدهای اخلاق حرفه‌ای و مفاهیم اخلاقی مؤثر بر عملکرد بالینی، مسیر حرفه‌ای‌شدن خود را هرچه پویاتر و پرانرژی‌تر بپیماید. 

کلمات کلیدی:
  • پرستار؛ آگاهی؛ عملکرد؛ کدهای اخلاقی؛ آیین اخلاق پرستاری ایران
  • PDF (English)

ارجاع به مقاله

محجل اقدم ع., حسنخانی ه., زمان زاده و., خامنه س., & مقدم س. (2014). بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری ایران در بیمارستان‌های آموزشی تبریز. مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی, 5(17), 113–139. https://doi.org/10.22037/mhj.v5i17.5798
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

منابع فارسی:

ابراهیمی، حسین. یادآور نیکروش، منصوره. اسکویی، سیده فاطمه. احمدی، فضل‌اله. (1386 ش.). استرس: واکنش عمده پرستاران به بافت تصمیم‌گیری اخلاقی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران. دوره چهاردهم، شماره پنجاه و چهارم، صص 21-5.

تفاق، محمدرضا. نیکبخت نصرآبادی، علیرضا. مهران، عباس. دین‌محمدی، ناصر. (1383 ش.). بررسی میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای در اجرای دستورات دارویی توسط پرستاران. فصلنامه حیات. دوره دهم، شماره بیست و سوم، صص 85-77.

جولایی، سودابه. بخشنده، بابک. محمدابراهیم، مینا. عسگرزاده، مژگان. واشقانی فراهانی، علی. شریعت، اسماعیل. علوی لواسانی، فیروزه. معلمی، هما. قاسمی‌نژاد، زهرا. (1389 ش.). کدهای اخلاق پرستاری در ایران: گزارش بخشی از یک مطالعه اقدام پژوهی. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی. دوره سوم، شماره دوم، صص 53-45.

حبیب‌زاده، حسین. احمدی، فضل‌اله. ونکی، زهره. (1389ش.). اخلاقیات در عملکرد حرفه‌ای پرستاران. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی. دوره سوم، شماره پنجم، صص 36-26.

دهقانی، علی. محمدخان کرمانشاهی، سیما. (1391 ش.). میزان رعایت معیارهای اخلاق حرفه‌ای در عملکرد پرستاری از دیدگاه کارکنان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، مراقبت‌هاي نوین. فصلنامه علمی دانشکده پرستاري و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. دوره نهم، شماره سوم، صص 14-206.

سنجری، مهناز. زاهدی، فرزانه. اعلاء، مریم. پیمانی، مریم. پارساپور، علیرضا. آرامش، کیارش. سیدباقر مداح، سادات. چراغی، محمدعلی. میرزابیگی، غضنفر. لاریجانی، باقر. (1390 ش.). آیین اخلاق پرستاری ایران. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی. دوره پنجم، شماره اول، صص 28-17.

مردانی هموله، مرجان. شهرکی واحد، عزیز. (1388 ش.). بررسی موانع گزارش خطا از دیدگاه پرستاران. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی. دوره دوم، شماره چهارم، صص 61-55.

منابع انگلیسی:

Adams, D. Miller, BK. (2001). Professionalism in nursing behaviors of nurse practitioners. J Prof Nurse. 17(4): 203-10.

Baillie, L. Ford, P. Gallagher, A. Wainwright, P. (2009). Nurses, views on dignity in care. Nurse Older People. 21 (8): 22-9.

Butts, JB. Rich, K. (2005). Nursing ethics: Across the Curriculum and into Practice. Jones & Bartlett Learning. 146-9.

Chinn, PL. Kramer, MK. (1999). Theory and nursing: integrated knowledge development. 5-29.

Chiou Few, L. Meei Shiow, L. Hsien-Hsien, C. Chun Chih, C. (2007). Using a Citizen Consensus Conference to Revise the Code of Ethics for Nurses in Taiwan. J Nurse Scholars’. 39(1): 95-101.

Dinc, L. Gorgulu, RS. (2002). Teaching ethics in nursing. Nurse Ethics. 9 (3): 259-68.

Donkor, NT. Andrews, LD. (2011). Ethics, culture and nursing practice in Ghana. INT Nurse Rev. 58 (1): 109-14.

Gastmans, C. Verpeet, E. ( 2006). 30th anniversary commentary on Esterhuizen: Is the professional code still the cornerstone of clinical nursing practice? Journal of Advanced Nursing. 53 (1): 111-2.

Grady, C. Danis, ML. Soeken, KL. O’Donnell, P. Taylor, C. Farrar, A. Ulrich, CM. (2008). Does ethics education influence the moral action of practicing nurses and social workers? AMJ Bioeth. 8 (4): 4-11.

Hariharan, S. Jonnalagadda, R. Walrond, E. Moseley, H. (2006). Knowledge, attitudes and practice of healthcare ethics and law among doctors and nurses in Barbados. BMC Med Ethics. 7 (7): 230-9.

Johnstone, MJ. Kanitsaki, O. (2006). The ethics and practical importance of defining, istinguishing and disclosing nursing errors: a discussion paper. INT J Nurse Stud. 43 (3): 367-76.

Malmsten, K. (1999). Reflective assent in basic care. Sweden: Elanders Gotab McDaniel C. (1998). Enhancing nurses' ethical practice: development of a clinical ethics program. Nurse Clin North Am. 33 (2): 299-311.

Numminen, OH. Leino-Kilpi, H. Van der Arend, A. Katajisto, J. (2010). Nurse educators’ teaching of codes of ethics. Nurse Education Today. 30 (2): 124-31.

  • چکیده مشاهده شده: 1980 بار
  • PDF (English) دانلود شده: 857 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

زبان

  • فارسی
  • English
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

مجله تاریخ پزشکی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (http://journalportal.research.ac.ir/)، وابسته به مرکز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بوده و به صورت پیوسته منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (open access) چاپ می شود.

قدرت یافته از OJSPlus