بررسی متنشناسی قرابادین صالحی از منظر آموزش پزشکی
مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 14 شماره 47 (1401),
23 مرداد 2022
,
صفحه 1-11
https://doi.org/10.22037/mhj.v14i47.33872
چکیده
زمینه و هدف: به علم ترکیب داروهای مفرده و ساخت فرآورده جدید قرابادین میگویند. علت اصلی پدیدآمدن قرابادینها عدم درمان برخی بیماریها توسط داروی مفرده، جلوگیری از عوارض جانبی برخی داروها و تأثیر بیشتر دارو بوده است. با وجود اهمیت قرابادینها در طب، بررسی تحلیلی محتوای کتب مربوط به آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از زوایای پنهانی که در بررسی آنها باید مورد توجه قرار گیرد، مبحث آموزش پزشکی میباشد. یکی از شاخصترین قرابادینها که از منظر آموزش پزشکی قابل بررسی و تطبیق با اصول نوین آموزش پزشکی میباشد، قرابادین صالحی نوشته صالح بن محمد بن محمد صالح قاینی هروی پزشک و داروساز ایرانی قرن دوازدهم (ق.) است که در سال1180 ق. تألیف و در این مطالعه به بررسی و تحلیل محتوای آن پرداخته شده است.
روش: این پژوهش به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد آموزش پزشکی و با روش کتابخانهای مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب، مقاله و نسخ خطی از جمله ابزارهایی هستند که برای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی خارجی همچون Scopus، Pub Med، Web of Science، Google Scholer و پایگاههای اطلاعاتی داخلی، مانند نورمگز، مگیران، SID اطلاعات لازم جهت تدوین مقاله جمعآوری شد.
ملاحظات اخلاقی: صداقت و امانتداری در ارائه گزارش و انتشار مطالب رعایت گردید و نقل قولها با ذکر منبع مورد استفاده صورت گرفت.
یافتهها: قرابادین صالحی دارای برنامه آموزشی شامل هدف، محتوا و روشهای آموزش میباشد. نویسنده در مقدمه به طور غیر مستقیم هدف از تألیف کتاب را کاملاً منطبق بر نیازهای روز جامعه توضیح میدهد، سپس محتوای متناسب با اهداف پیشبینیشده را ارائه داده و از طریق روشهایی چون حل مسأله و استدلال بالینی در قالب حکایت به آموزش تجربههای خود به مخاطبین میپردازد. این حکایتها از بعد تحقیق و پژوهش دارای اهمیت میباشند.
نتیجهگیری: در دوران تمدن اسلامی قرابادینهای متعددی نگارش یافتهاند. قرابادین صالحی با بسیاری از اصول و مبانی آموزش پزشکی قابل تطبیق است. قرابادین صالحی: 1ـ دارای برنامه آموزشی شامل هدف، محتوا و روشهای آموزش میباشد؛ 2ـ با دید آموزش جامعهنگر نوشته شده است؛ 3ـ از روشهای آموزشی چون استدلال بالینی و حل مسأله در آموزش استفاده نموده است.
- قرابادینها؛ قرابادین صالحی؛ آموزش پزشکی
ارجاع به مقاله
مراجع
Aghili Alavi Khorasani Shirazi SM. Qarabadin Kabir. 1st ed. Tehran: Safir-e Ardehal; 2015. [Persian]
Baig Babapour Y, Marashi SH. Qarabadin (Aqrabadzin) Writing and al-Qarabadin al-Kabir Shapur ibn Sahl Kosaj as the first Qarabadin in the civilization of the Islamic period. Journal of Traditional Medicine of Islam and Iran. 2015; 6(1): 71-79. [Persian]
Ibn Sina. Law in Medicine. Translated by Sharafkandi A. Tehran: Soroush; 2006. p.229-230. [Persian]
Sahl Kosaj SH. Al-Aqrabaddin al-Kabir. Introducted and Corrected by Beg Babapour Y, Marashi SH. Tehran: Safir-e Ardehal; 2013. [Persian]
Mohammadi Kenari H, Kord Afshari GH. Medical education of traditional medicine in the Islamic period. Journal of Traditional Medicine of Islam and Iran. 2012; 3(1): 61-71. [Persian]
Poor Mahmood N, Gohari Fakhrabad M. Introducing the two remaining craphidion from the twelfth century (Kabir craphidion and Salehi craphidion). Journal of Farhange Khorasan. 2019; 13(3): 45-62. [Persian]
Badrloo F. Analytical study of the structure of Qarabadins in Iranian medicine of the Islamic period from the third century AH to the end of the Qajar [dissertation]. Tehran: School of Traditional Medicine, Tehran University of Medical Sciences; 2019. [Persian]
Ghaeni Heravi S. Qarabadin Salehi (Amal-e Saleh). Shiraz: Shiraz University of Medical Sciences RCfTMaHoM; Tehran: Chogan; 2012. [Persian]
Simbar M. Medical Education: A guide to teaching medical sciences for educators and professors. Tehran: Golban; 2004. [Persian]
Amini M, Bazrafkan L, Dehghani MR, Rezaie R, Safaee Ardakani GH-R, Kojouri J, et al. Creativity and innovation in medical education. Tehran: Jamee Negar; 2013. [Persian]
Monjemi A. Clinical reasoning: Concepts, training and evaluation. Isfahan: Isfahan University of Medical Sciences; 2010. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 321 بار
- PDF دانلود شده: 125 بار