میزان رضایتمندی بیماران مراجعهکننده به سلامتکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1395
مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 12 شماره 43 (1399),
16 اوت 2020
,
صفحه 61-72
https://doi.org/10.22037/mhj.v12i43.29924
چکیده
زمینه و هدف: رضایتمندی از خدمات سلامت یک معیار مهم برای سنجش کیفیت مراقبتهای بهداشتی شناخته شده است و تاکنون بررسی از نظر میزان رضایتمندی بیماران مراجعهکننده به سلامتکدههای طب سنتی انجام نشده است، لذا در این مطالعه برای نخستینبار به سنجش کیفیت خدمات در سلامتکده طب سنتی دانشگاه شهید بهشتی پرداخته شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی ـ مقطعی (Cross–Sectional) است که جهت سنجش رضایت بیماران، از 150 بیمار مراجعهکننده به سلامتکده طب سنتی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1395 انجام شد. نمونهها از طریق نمونهگیری در دسترس، پس از اخذ رضایتنامه، با پرسشنامه رضایتمندی محققساخته بررسی شدند، سپس اطلاعات جمعآوریشده توسط نرمافزار SPSS 20 و شاخصهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
ملاحظات اخلاقی: این پژوهش حاصل طرح تحقیقاتی مصوب معاونت پژوهش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با کد IR.SBMU.RETECH.REC.1395.487 میباشد و کلیه اطلاعات بیماران به صورت محرمانه حفظ شد.
یافتهها: میزان رضایتمندی بیماران نسبت به عملکرد کلی سلامتکده خوب (میانگین 4/54) گزارش شد. میانگین امتیاز رضایتمندی در ابعاد مختلف، شامل وضعیت برخورد پزشکان با بیماران 4/73، وضعیت برخورد دستیاران با بیماران 4/69، وضعیت فضا و امکانات بهداشتی 4/66، وضعیت خدمات تشخیصی 4/74، وضعیت خدمات درمانی 4/50، نحوه وقتدهی و برخورد پرسنل 4/59، رضایت از داروخانه 4/62 که نشاندهنده طیف نسبتاً راضی به سمت کاملاً راضی بوده است. میانگین بیشترین میزان رضایت در بین بخشهای مختلف تخصصی، از نظر وضعیت برخورد پزشکان با بیماران مربوط به بخش گوارش 4/82 میباشد. بیشترین میزان رضایت مراجعهکنندگان در بین بخشهای مختلف تخصصی از نظر وضعیت خدمات تشخیصی (بخش مفاصل، زنان، گوارش و اعصاب و روان) مربوط به بخش اعصاب و روان بود (P=0/039).
نتیجهگیری: رضایت بیماران از ارائه خدمات سلامتکده مورد مطالعه در سطح مطلوبی قرار داشت، اما در جهت ارائه خدمات با کیفیت بالاتر به بیماران انجام برنامهریزی دقیقتر ضروری به نظر میرسد.
- رضایتمندی؛ سلامتکده؛ طب سنتی ایران
ارجاع به مقاله
مراجع
Background and Aim: Satisfaction from health services is an important criterion for measuring the quality of health care and so far, there has been no study on the satisfaction of patients referring to traditional medicine health centers. Therefore, in this study, for the first time, the quality of services in the traditional medicine health center of Shahid Beheshti University was assessed.
Materials and Methods: The present study is a cross-sectional study, in order to measure patients satisfaction, out of 150 patients referred to Shahid Beheshti University Traditional Medicine Health Center, it was performed in 2016. Samples were examined through available sampling, after obtaining consent, with the researcher-made satisfaction questionnaire. Data were analyzed by SPSS 20 software and descriptive and inferential statistical indices.
Ethical Considerations: This research is the result of a research project approved by the Research Vice Chancellor of Shahid Beheshti University of Medical Sciences with the code IR.SBMU.RETECH.REC.1395.487 and all patient information was kept confidential.
Findings: Patients' satisfaction with good general health center performance was reported (Mean 4/54). Mean of satisfaction in different dimensions, including The situation of doctors with patients was 4/73, the situation of patients with patients 4/69, the condition of space and health facilities 4/66, the status of diagnostic services, 4/74, the state of health care 4/40, the manner of staffing and staffing 4/59, satisfaction from the pharmacy 4/62 that this range represents a fairly pleasingly satisfactory range. The average of the highest satisfaction among different specialized departments, in terms of the situation of doctors, with patient’s gastrointestinal tract are 4/82. The highest satisfaction rate was observed in the diagnostic services status in the various specialized departments, which is related to the neurology and psychiatry is significant (P=0/039).
Conclusion: Patients' satisfaction from the health services provided by the study center was at a desirable level .In order to provide higher quality services, patients need to be more accurately planned.
- چکیده مشاهده شده: 398 بار
- pdf دانلود شده: 185 بار