پیشینه نشانه سازمان بهداشت جهانی و سلامت در اساطیر با تأکید بر آثار تمدن جیرفت
مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 11 شماره 40 (1398),
4 March 2020
,
صفحه 33-49
https://doi.org/10.22037/mhj.v11i40.28225
چکیده
در آرم سازمان بهداشت جهانی و سلامت، غالباً از نماد یک مار استفاده شده است. در این نماد، گویا ماران در حال پاسبانی از آن جام یا ریختن زهر شفابخش خود در اندرون آن هستند. فراگیری این اسطوره، موجب شده بود که چندصد سال مار را به عنوان جانوری که اکسیر شفادهی در خود دارد، یکی از منابع داروسازی بشمارند و داروسازان و پزشکان سنتی از آن بهره گیرند. تا قبل از اکتشافات تمدنهای باستانی شرقی در طی چند سده گذشته، گمان میرفت نمادهای نقوش یافتشده در این مناطق، کهنترین مأخذ نماد فعلی هستند و حتی حکایت یونانی را وامدار میانرودان میدانستند، پس از پردهبرداری طبیعت از چهره تمدن جیرفت، با نقوشی رو به رو شدیم که مقدم بر نمونههای یونانی و میانرودانی بودند.
هدف این پژوهش، از یکسو شناسایی بنیاد نشانه به کاررفته در نمایه سازمانهای بهداشت جهانی و پزشکی و از سویی دیگر، شناخت خاستگاه صورتبندی و پیشینه اساطیری و باستانی صورت فلکی مار و مارافسای است. بررسیها با روش توصیفی ـ تحلیلی حاصل از مطالعات کتابخانهای، نشان میدهد؛ این نماد نهتنها در یونان باستان، بلکه در میانرودان، در کتاب مقدس و ایران باستان، نمادی آشنا بوده و از آن در متون ادبی، علمی و آثار هنری استفاده میشده و با صورت فلکی مار و مارافسای هم ارتباط داشته است. با مطالعه نقوش بهدست آمده از تمدن جیرفت و تطبیق آنها با دیگر نقوش میانرودانی و یونانی و متون مربوطه، مشخص میگردد که نماد مورد نظر ریشه در این تمدن داشته و افسانه مرتبط با آنکه مار را با ستارگان پیوند داده است، برای جیرفتیان باستان آشنا بوده است و در اساطیر خود بدان اشاره میکردهاند.
- نشانه؛ مار؛ سازمان بهداشت جهانی؛ میانرودان؛ اساطیر؛ جیرفت
ارجاع به مقاله
مراجع
Monshizadeh D. The legend of Gilgamesh, the oldest human epic. Tehran: Akhtaran; 2003. p.104.
Janbazi F. Study of Animal motifs in Jiroft civilization jelve-y-honar. Scientific Quarterly Journal 2015; 7(1): 49-62.
Taheri S. The Inversion of a Symbol Concept. Honarhaye Ziba 2015; 20(3): 25-34.
Moradi H. The Origin of Ring of Snake Mothers in the Material Culture of Southeastern Iran during Third Millennium B.C: Some Evidences for Making Relationship with Elam and Mesopotamia. Archaeological Studies 2016; 7(2): 131-147.
Mohammadifar JM, Abbas A. Comparative Study of the Role of the Snake in Ilam Civilization with Jiroft Civilization of Stone Cups. Civilizations of Halilrud District. Kerman: Center for Kerman Studies; 2004. p.84-85.
Durant WJ. The History of Civilization. Tehran: Iqbal: Franklin; 1959. p.116, 202.
Monique De B. Les symboles vivants. Tehran: Markaz; 1995. p.58, 68.
Grimal P. Dietionnarie de Mythologic Grecque et Romaine. Tehran: Amir Kabir; 2012. p.115, 415-416.
Masafa A. Astronomy Dictionary. Tabriz: Institute of Iranian History and Culture; 1976. p.142-143, 676.
Available at: http://www.hermitagemuseum.org/ wps/portal/hermitage/digital-collection/06.+sculpture/ 922874.
Lock S, M.Last J, Dunea G. The Oxford Illustrated Companion To Medicine. New York: Oxford University; 2001. p.261-262.
Schouten J. The Rod and Serpent of Asklepios: Symbol of Medicine. Amsterdam, New York: Elsevier; 1965. p.2.
Kelhoffer JA. Miracle and mission: The authentication of missionaries and their message in the longer ending of Mark: Mohr Siebeck. New Haven: Yal University; 2000. p.438-439.
Jonsen AR. The New Medicine and the Old Ethics. Mass, London: Harvard University; 1990. p.122-123.
Menez A. The subtle beast, snakes from myth to medicine. London: Taylor & Francis; 2003. p.14.
Available at: https://www.amazon.com/Medical-Corps-Insignia-Clear.
Available at: https://upload.wikimedia.org/ wikipedia/commons/3/3b/Hygea%2C_copia_romana_da_originale_greco_del_III_sec._ac.JPG.
Available at: http://drugtopics.modernmedicine.com.
Shovaliyeh JaAG. Symbols dictionary. Tehran: Jeihon; 2000. p.405, 507, 510, 532, 534.
Burkitt A. On Tradesmen’s Signs of London. Journal of the British Archaeological Association 1853; 9(1): 40-59.
Available at: https://www.amazon.com/Medical-Corps-Insignia-Clear.
Noss JB. A Comprehensive History of Religions. Tehran: Elmi & Farhangi; 2002. p.21.
Jacobsen T. The battle between Marduk and Tiamat. Journal of the American Oriental Society 1968; 88(1): 104-108.
Jordan M. Encyclopedia of Gods. London: Kyle Cathie Limited; 2002. p.180.
Taheri S. The prototype of Lion In Ancient Iran, Mesopotamia & Egypt. Honarhaye Ziba 2012; 49(4): 83-99.
Malekzadeh Bayani M. History of Mehr in Iran. Tehran: Yazdan; 1996. p.77.
Iiohannes. Holy book of Torah. Tehran: Outs Erhetora Culture Assetion of Ganj Danesh; 1985. p.21.
Iiohannes. Holy book. Istanbul: Hizmet; 2007. p.1210.
Dehkhoda AA. Dictionary of Dehkhoda. Tehran: University of Tehran Press; 1998. p.840.
Bironi A. Al-Tafhim. Tehran: Homay; 2008. p.92.
Godard A. Iranian Art. Translated by Habibi B. Tehran: Shahid Beheshti; 1958. p.15.
Roman G. Sialk in Kashan. Tehran: Miras Farhangi; 2000. p.56-57.
Hinz W. The lost world of Elam. Tehran: Elmi & Farhangi; 1992. p.47.
Farnbagh D. Bundahishn. Tehran: Toos; 2006. p.97.
Al-Bukhari A. Hadayat al-Mutaealamyn fy al-Teb. Mashhad: Ferdowsi University; 1992. p.585.
Al-Heravi M. Al-Abnieh an Haghayegh al-Adwiyeh. Edited by Bahmaniar A, Bahmaniar A. Tehran: University of Tehran; 1985. p.101.
Ulrich M. Classification of Iranian Tales. Tehran: Soroush; 1997. p.68.
Majidzadeh Y. Jiroft, the oldest civilization in the East. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance; 2004. p.55, 65, 101.
Hall J. Illustrated dictionary of symbols in Eastern and Western art. Tehran: Farhang Moaser; 2004. p.68.
Warner R. A Comprehensive History of Religions. Tehran: Elmi & Farhangi; 2002. p.54.
Akbarzadeh D. Jiroft treasures of soapstone and marble objects (Recyclable Collection), on the margins of Halilroud in the National Museum of Iran. Tehran: Pazineh; 2013. p.36.
Available at: https://okuryazarim.com/tip-ve-saglik-sembolu-olarak-yil.
Sophocles. Theban plays. Tehran: Kharazmi; 1999. p.51.
Winter I. On Art in the Ancient Near East Volume II: From the Third Millennium BCE. On Art in the Ancient Near East Volume II. New York: Brill; 2010. p.51.
- چکیده مشاهده شده: 7090 بار
- PDF دانلود شده: 210 بار