گفتگو با حلقه زار و تحلیل مردمشناختی آن
مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 3 شماره 6 (1390),
,
صفحه 13-41
https://doi.org/10.22037/mhj.v3i6.10229
چکیده
این مقاله سعی دارد تا به کمک روش گفتگو با گروه متمرکز و مطلعان کلیدی[i]، به شناخت ژرفساختهای موجود در شکلگیری شفای آیینی در آیین زار دست یابد. حلقه زار، شبکهای معنوی از روابط میان افراد را دربر دارد که درک مردمشناختی ارتباط میان آنان، میتواند ساختار این آیین را فهمپذیرتر کند. به این منظور، در گفتگو با حلقه «مامافاطمه»، یکی از ماماهای معروف بندر لنگه و اعضای آن، ساختار این آیین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با این حال، زمانی معنای موجود در ساختار این آیین آشکار خواهد شد، که آن را به شکلی تطبیقی، با آیینهای مشابه دیگری که در دیگر کشورها رواج دارد بررسی کنیم. به این منظور، آیین یادشده در کشورهای آفریقایی نیز بر اساس مطالعات مهم انجامشده در سطح جهان مطالعه شده است، تا ژرفساختهای موجود در این آیین به شکل عمیقتری درک شود.
پینوشتها
[i]. Interview with key informant
- زار؛ شفا؛ هویت؛ گفتگوی متمرکز؛ شبکه معنوی
ارجاع به مقاله
مراجع
منابع فارسی:
اروین، ا-م. (1386 ش.). مردمشناسی کاربردی. ترجمه مهرداد وحدتی، تهران: پژوهشکده مردمشناسی و نشر افکار.
بلانچارد، ک. (1387 ش). درآمدی بر مردمشناسی ورزش. مترجمان علیرضا حسنزاده و حمیدرضا قربانی. تهران: پژوهشکده مردمشناسی و نشر افکار، صص 8-127.
بلوکباشی، ع. (1381). هویتسازی اجتماعی از راه بادزدایی گشتاری. نامه انسانشناسی. شماره اول، صص 43-33.
تقوایی، ن. (1348 ش.). باد جن (فیلم مستند)، تهیه کننده: سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران.
حسنزاده، ع-ر. (1381 ش.). افسانه زندگان، تهران: نشر باز و بقعه، صص 64-32.
حسنزاده، ع-ر. (1392 ش.). بررسی مردمشناختی رمان نوجوان در ایران (پژوهش). تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صص 236-23.
حسنزاده، ع-ر. (1383 ش.). زن، آیین و خاطره. نافه. شماره بیستم، صص 55-49.
حسنزاده، ع-ر. کریمی، سمیه (1386 ش.). سندرم خودسوزی زنان، در جرم و فرهنگ. ویراستار: غلامحسین بیابانی. تهران: پژوهشکده مردمشناسی و کارگاه. صص 94-87.
حسنزاده، ع-ر. (1387 ش.). آیین و رستاخیز خاطره، در خاطرات مردمشناسان ایران. ویراستار: ژیلا مشیری. تهران: پژوهشکده مردمشناسی و نشر افکار، صص 5-210.
داویدیان، ه. ساعدی، غ-ح. (1344 ش.). آل و ام الصبیان. ماهنامه سخن. دوره شانزدهم، شماره اول، صص 34-19.
درویشی، م-ر. (1373 ش.). مقدمهای بر شناخت موسیقی نواحی ایران، دفتر نخست: هرمزگان، بوشهر، خوزستان. تهران: حوزه هنری، صص 44-12.
ریاحی، ع. (1356 ش.). زار و باد و بلوچ. تهران: کتابخانه طهوری، صص 23-14.
ساعدی، غ-ح. (1388 ش.). عزاداران بیل. تهران: نشر نگاه، صص 36-15.
ساعدی، غ-ح. (1345 ش.). اهل هوا، تهران: انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، صص 10-9.
ملکراه، ر. (1387 ش.). آیینهای شفا. تهران: پژوهشکده مردمشناسی و نشر افکار، صص 256-156.
منابع انگلیسی:
Balboni, JM. Div, T. Balboni, A. (2011). Spirituality and Biomedicine, a History of Harmony and Discord, in John R. Peteet, Michael N. D'Ambra (eds.), the Soul of Medicine: Spiritual Perspectives and Clinical Practice USA: the Johns Hopkins University, 3-22.
Blanchard, K. (1996). The Anthropology of Sport: An Introduction. USA: ABC-CLIO, 43-7.
Briggs, CL. (1992). Personal sentiments and Polyphonic Voices in Warao Women's Ritual Wailing, Music and Poetics in a critical and collective discourse. American Anthropologist. 95: 929-57.
Csordas, TJ. Lewton, E. (1998). Practice, Performance and Experiences in Ritual Healing, Trascult Psychiatry. 39: 435.
El-Aswad, ES. (2002). Religion and Folk Cosmology: Scenarios of the vVsible and Invisible in Ritual. USA: Greenwood Publishing Group, 125-6.
Gill, S. (1977). Prayer as Person: the Performative Force in Navajo Prayer Acts. History of Religion. 17: 143-57.
Guiley, R. (2009). The Encyclopedia of Demons and Demonology. New York: Visionary Living, 277-8.
Hassanzadeh Shahkhali, AR. (2013). Rituality and Normativity: an Anthropological Study of Public Space, Collective Rituals and Normative Orders from 1848 to 2011. Amsterdam: AmsterdamUniversity Press, 294-497.
Havilland, W. Prins, H. McBride, B. (2014). Cultural Anthropology: the Human Challenge. USA: Wadsworth, 305.
Hultkrantz, A. (1989). Health, Religion, and Medicine in Native North American Traditions in L.E, Sullivan (Ed.). Healing and Restoring Health and Medicine in the World’s Religious Traditions. New York: Mack Millan, 327-58.
Janowitz, N. (2001). Magic in the Roman World: Pagan, Jews and Christians. USA and Canada: Routledge, 37.
Keneyon, M. (1995). Zar as Modernization in Contemporary Sudan. Anthropological Quarterly. 2 (68): 107-19.
Kramer, SR. Lobban, RA. Fluehr-Lobban, C. (2013). Historical Dictionary of the Sudan. UK: Rowman & Littlefield press, 467-9.
Lewis, IM. (1993). Spirit Possession and Depravation Cult, in Levack, Brian P. Possession and Exorcism. USA: Taylor & Francis, 310-31.
Limbert, M. (2006). Women, Gender and Spirit Possession, in Suad Joseph and Afsana Nagmabadi. Encyclopedia of Women and Islamic Cultures: Family, Body, Sexuality and Health. The Netherlands: Brill, 425-6.
Mauss, M. (2000). The Gift: The Form and Reason for Exchange in Archaic Societies. W.W. Norton, 110-44.
Paper, J. (1988). Offering Smoke: the Sacred Pipe and Native American Religion. Moscow ID: University of Idaho Press, 113-35.
Paz, O. (2005). The Labyrinth of Solitude. Penguin, 23, 39, 80-6.
Pratt, C. (2007). The Encyclopedia of Shamanism, vol. one, A–M. New York: The Rosen Publishing Group.
Rian Evans, A. (2004). Healing Literature for the Season of Life. USA: Westminster John Knox, 223, 293, 478.
Sandner, D. (1991). Navaho Symbols of Healing: a Jungian Exploration of Ritual, Image and Medicine. Rochester, VT: Healing Art press, 33, 268.
Topper, MD. (1987). The Traditional Navajo Medicine Man: Therapist, Conselor and Community Leader. Journal of Psychoanalytic Anthropology. 10: 217-49.
Turner, E. (2010). Experiencing Ritual: a New Interpretation of African Healing. USA: University of Pennsylvania Press, 182-3.
Turner, VW. (1972). The Forest of Symbols: Aspects of Ndembu Ritual. Ithaca and London: Cornell University Press, 20-97.
Turner, VW. (1988). The Anthropology of Performance. New York: PJA publication, 17-89.
Turner, VW. (1989). From Shamans to Healer: the Survival of an Inupiaq Eskimo Skill. Anthropology. 31: 3-24.
Turner, VW. (2009). The Ritual Process, Structure and Anti-Structure. New Brunswick and London: Aldine Transaction, 23-78.
Westemeyer, J. (1982). Poppies, Pipes and People: Opium and its use in loas. Los Angeles: University of California Press, 17-8, 63, 151, 197, 199, 203, 253.
Winker, HA. (2009). Ghost Riders of Upper Egypt: the Study of Upper Egypt: the Study of Spirit Possession. translation: Nicholas S. Hopkins, USA: American University in Cairo press, 34-5.
- چکیده مشاهده شده: 720 بار
- PDF دانلود شده: 1067 بار