تبیین فقهی استفاده از روش انجماد برای بیماران درمان ناپذیر
مجله علمی - پژوهشی فقه پزشکی,
دوره 15 شماره 45 (1402),
29 八月 2023
,
صفحه 1-16
https://doi.org/10.22037/mfj.v15i45.42807
چکیده
زمینه و هدف: کرایونیک یا سرمازیستی یکی از نوین ترین مباحثی است که در حوزه زیست پزشکی مطرح شده و توانسته است بیماران درمانناپذیر را تاحدی امیدوار به احیا نگاه دارد. حال با توجه به اینکه در سرمازیستی قلب و مغز و تمام مکانیزم های بدن متوقف می شود و بازگرداندن افراد به زندگی در حال حاضر امکان عملی ندارد با این پرسش مواجه هستیم که آیا انجماد بیماران درمانناپذیر در حال حاضر از منظر فقهی جایز است یا خیر؟ در این پژوهش برآنیم تا ابتدا با واکاوی ماهیت انجماد به جواز یا عدم جواز سرمازیستی بپردازیم.
مواد و روشها: پژوهش پیشرو، به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای انجام شده است؛ به این صورت که ابتدا ماهیت انجماد بررسی شده و سپس به روایی و یا ناروایی فقهی انجماد پرداخته شده است.
یافتهها: بررسی ادله شرعی بیانگر آن است که با توجه به اینکه انجماد بیمار، نوعی مرگ تلقی می شود که در تئوری مرگ غیرمستقر قابل اثبات بوده و در حال حاضرکه هیچ امکان عملی بر احیای چنین افرادی وجود ندارد، انجماد بیماران درمان ناپذیر از نظر شرعی جایز نیست.
- انجماد، سرمازیستی، کرایونیک
ارجاع به مقاله
مراجع
Http://Www.Transtime.Com/About.Htm
Ettinger, R. The Prospect of Immortality. Np: H Doubleday & Co 4. 1964. 62. [In English].
Ertel L. Aspects Cryonics Legal and Ethica.2019. 32. [In English]
Https://Www.Cryonics.Org/About-Us/Myths
L. A. Ertel. Cryonics: Legal and Ethical Aspects. 2019. 36. [In English].
Cron R. Is Cryonics on Ethical Means of Life Extension? Devon, South West England: University of Exeter. 2014. 7. [In English].
[2]; 16. [In English].
[2];144. [In English].
Smith G, Hall C. Croyonic Suspension and Law. Columbus School of Law.1986. 17:3. [In English].
[6]; 9. [In English].
Hillīi, M H B. ʾĪḍāḥ al-Fawāʾid fī Sharḥ Mushkilat al-Qawāʿid Qum: Ismāʿīlīyān .2008(1429). 4:136. [In Arabic].
Najafī, MB. Jawāhir al-Kalām. Beirut: Dār al-Iḥyāʾ al-Turāth al-ʿArabī. Nd. 42:59. [In Arabic]
Kīyānī M, Gūdarzī F. Pizishkī Qānūnī. Tehran: Samt. 2011(1389). 82. [In Persian].
Q. 5:32.
Ṭabarsī, F. Tafsīr Majmaʿ al-Bayān. Tehran: Nāsir Khusru. Nd. 3: 30. [In Persian]
[ibid].
Q.3:27.
Q.2:28.
Ṭabarsī, F. Tafsīr Jawāmiʿ al-Jāmiʿ. Qum: Ḥuzat ʿIlmīyyat. 1992(1419).1:34. [In Arabic]
Q.36:70.
ʿAllāmih Ṭabāṭabāyī, SHM. Tafsīr al-Mīzān. Beirut: al-Aʿlamī lil-Maṭbūʿāt. Nd.17:110. [In Persian]
Şādighī Tihrānī, M. al-Furqān Qurʾān bil-Qurʾān wa al-Sunnat. Qum: Farhang Islāmī. Nd .26:126. [In Arabic]
Q.2:179.
Zuḥiylī, W. Tafsīr al-Munīr fil-ʿAqīdat wa al-Sharīʿat wa al-Minhāj. Damascus: Dār al-fikr. 2:107. [In Arabic]
Q .35:9.
Q. 3:49.
Q. 5:32.
Ṭurayḥī, F. Majmaʿ al-Baḥrayn. Tehran: Murtaḍawīyyat. 1996(1375).116. [In Arabic]
Ibn Shahr Āshūb, M. Mutashābih al-Qurʾān wa Mukhtalifihī. Qum: Bīdār. 1990(1369). 2: 97. [In Arabic]
Sharīf al-Raḍī, M. Talkhīş al-Bayān fī Majāzāt al-Qurʾān. Beirut: Dār al-Aḍwaʾ. 1985(1364). 132. [In Arabic]
Shiḥātah, A. Tafsīr al-Qurʾān al-karīm. Qum: Nūr Waḥy. 1968(1375). 1:588. [In Arabic]
Koleini, M. al-Kāfī. Tehran: Dār al-Kutub al-Islāmīyyat. 1963(1382). 3: 67. [In Arabic]
George p, smith. Crayonics suspension and the law. Np. Npn. Nd. 2. [In English]
Shahīd Thānī, Z. Masālik al-Afhām fī Sharḥ Sharīʿat Islām. Np. al-ma'aref. Nd. [In Arabic]
Q.2:195.
Qurṭubī, M. al-Jāmiʿ al-Aḥkām al- Qurʾān. Tehran: Nāsir Khusru. 1994(1415). 22: 361. [In Arabic].
Ālūsī, M. Rūḥ al-Maʿānī dar Tafsīr al-Qurʾān al- ʿAẓīm wa Sabʿa al-Mathānīyah. Qum: Daftar Muṭāliʿāt Tārīkh Wa Maʿārif Islāmī. 1994(1414). 1:475. [In Arabic]
Jaʿfarī Tabrīzī, M. Manābiʿ Fiqh. Tehran: Nūr. 1988(1408). 68. [in Arabic]
Makārim Shīrāzī, N. Tafsīr Nimūnih. Tehran: Dār al-Kutub al-Islāmīyyat. 1951 (1329). 2:36. [In Persian]
Ḥillī, Ḥ. Tadhkirat al-Fuqahā. Qum: Murtaḍawīyyat. Nd. 2:370. [In Arabic]
Khoei, SA. Minhāj al-Şāliḥīn. Qum: Madīnat al-ʿIlm. 1990 (1410). 2: 89. [In Arabic]
Subḥānī Tabrīzī, J. al-Şum fī al-Sharīʿat al-Islāmī al-Gharā. Qum: Imām al-Şādiq. 1999(1419). 1:270. [In Arabic]
Khājawī, I. al-Rasāʾil al-Fiqhīyyat. Tehran: Dār al-Kutub al-Islāmīyyat. 2000(1420). 2:165. [In Arabic]
Fiyḍ Kāshānī, M. Mafātīḥ al-Sharīʿat. Tehran: Shahīd Muṭaharī. 1990(1410). 2:165. [In Arabic]
Khomeini, M. Tahdhīb al- Uşūl. Tehran: al-Uraj. 2009(1430). 2:51. [In Arabic]
Muḥaqqiq Dāmād, SM. Qawāʿid fiqh. Tehran: Markaz Nashr ʿUlūm Islāmī. 2015(1393). 2:131. [In Persian].
Ṭabāṭabāyī, SF. Ḥukm Taklīfī Kirāyunīk Bīmār Lāʿalāj az Manẓar Fiqh Shīʿah. Np. Npn. Nd. 7. [In Persian].
Murtaḍawī, SM. Barrasī Abʿād Fiqhī Injimād Sāzī Bīmār Lāʿalāj az Manẓar Fiqh Imāmīyyat. 2021(1401) .56. [In Persian].
[ibid].
Q.2:195
Shukānī, M. Fatḥ al-Qadīr. Damascus: Dār Ibn Kathīr.1993(1413). 1:221. [In Arabic]
Qumī Mashhadī, M. Kanz al-Daqaʾiq wa Baḥr al-Gharāʾib. Tehran: Wizārat Farhang wa Irshād Islāmī.1994(1414). 2:266. [In Arabic]
Shāh ʿAbd al- ʿAẓīm, H. Tafsīr Ithnā ʿAshʿarī. Tehran: Mīqāt.1984 (1404).1:352. [In Arabic]
Siyyid Karīmī Hossaini, A. Tafsīr al- ʿAyn. Qum: ʾUswih. 1:30. [In Arabic]
Khurrmadil, M. Tafsīr Nūr. Qum: ʾUswih. 2003(1424). 1:30. [In Arabic]
Ṭabarānī, S. al-Tafsīr al-Kabīr. Jordan Dār al-Kitāb al- Tawsarī. 2008(1430).1:333. [In Arabic]
Başīrzādih, Sh. Aḥwāl Shakhsīyyih Fard Munjamid Shudih az ʿAẓīm Fiqh wa Ḥuqūq. Tehran: Ārīyā. 2017(1439). 51. [In Persian]
Jaşşāş, A. Aḥkām al-Qurʾān. Beirut: Npn. 1984(1405). 127. [In Arabic]
[45]. [In Arabic]
Majlisī, M. Biḥār al-Anwār. Beirut Dār al-Iḥyāʾ al-Turāth al- ʿArabī. 1982(1402). 77:377. [In Arabic]
[46]
[47]
[48]
[51]
[50]
[51]
[52]
[53]
[54]
[55]
[56]
ʿAyyāshī, M. Tafsīr al-ʿAyyāshī. Tehran: Maktabat al-ʿIlmīyyat al-Islāmīyyat. 2001(1380) 1:87. [In Arabic]
- چکیده مشاهده شده: 39 بار
- pdf دانلود شده: 16 بار