مناسبات دولت اسلامی و خانواده در کنترل بیماری کرونا
مجله علمی - پژوهشی فقه پزشکی,
دوره 12 شماره 42 (1399),
23 October 2020
,
صفحه 1-14
https://doi.org/10.22037/mfj.v12i42.33850
چکیده
زمینه و هدف: کروناویروس در سال 2020 میلادی تمام کشورها از جمله ایران را درگیر خود کرد. بهرغم اقداماتی که دولتها برای جلوگیری از شیوع این بیماری داشتند، این بیماری به حالت پاندمی درآمد. در حال حاضر دولتها درصدد کاهش این بیماری و کنترل شیوع بیشازپیش آن برآمده و در حوزههای گوناگون برنامهها و اقداماتی را در دستور کار قرار دادهاند. در این بین یکی از اقدامات لازم برای کنترل شیوع کوید 19، تنظیم مناسبات دولت با خانواده است، پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به الگویی کارآمد در مناسبات فراحقوقی دولت اسلامی در کنترل بیماریهای فراگیر با تأکید بر بیماری کرونا است.
مواد و روشها: این مقاله با بهرهگیری از منابع اسلامی به روش توصیفی تحلیلی و به شیوة اسنادی به دنبال اثبات این فرضیه بوده که مناسبات دولت و خانواده میتواند از دوگانة حقوق و اخلاق عبور کرده و رابطه حاکمیت و خانواده در نوع دیگری از مناسبات تحت عنوان «حقوق نرم» مطرح شود.
نتیجهگیری: یافتههای تحقیق نشان از این دارد که با توجه به پاسخگو نبودن جرمانگاری برای خانوادههای بیتوجه به شیوع بیماری کرونا از طرفی و فراگیر نبودن عمل به هنجارهای اخلاقی از سوی دیگر، مناسبات فراحقوقی- فرااخلاقی (حقوق نرم) به عنوان یک مدل اجتماعی، میتواند نقش بسزایی در کاهش بیماریهای فراگیر داشته باشد. در این الگو افراد بدون ترس از مجازات و با ملاحظة مصالح و منافع خود و خانوادهشان، اقدام به رعایت حقوق دیگران کرده و ملتزم به آن میشوند. طراحی این الگو دارای توجیهات فقهی بوده و همچنین دولت و خانواده در این الگو دارای وظایف متقابل هستند که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.
- بیماری، خانواده، دولت اسلامی، کرونا
ارجاع به مقاله
مراجع
Hatami H, Ahmadi A, Mojadedzadeh SR, Comprehensive book of public health. Tehran: Arjmand; (1398). 2: 1051. [In Persian]
Hatami H, Ahmadi A, Mojadedzadeh SR, Comprehensive book of public health. Tehran: Arjmand; (1398). 2: 1056. [In Persian]
Heath K. The classical definition of a pandemic is not elusive, Bulletin of the World Health Organization (2011). 89: 540-541. doi: 10. 2471/BLT. 11. 088815.
Lai CC, Shih TP, KO WC. Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-Cov-2) and Corona Virus Disease-2019 (COVID-19): The Epidemic and the Challenges. Int J Antimicrob Agents (2020). n.d.
Moradi F, Nabey B. Yeqaneh B. Epidemiology of AIDS in Iran from the beginning until now. Majalle Daneshkade Pezeshki. (1379). 4: 79-88. [In Persian]
www.who.int
Tavakoli A, Vahdat k, Keshavarz M. Novel Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): An Emerging Infectious Disease in the 21st Century. Iran South Med J (2020). 22(6): 432-450. [In Persian]
Katouzian N. Philosophy of Law. Tehran: Sahami Inteshar; (1377). 1: 666. [In Persian]
Del Vecchio G. Philosophy of Law. Javad Vahedi. Tehran: Mizan; (1380). 53.
Tousi M. Al-nahaya fi mojarad al-feqh al-fatava. Beirut: Dar al-ketab Al-arabi; (1400). 764. [In Arabic]. Mofid M. Al-mognea. Qom: Nshr Islsmi Jameʿh Modarresin; (1410). 756. [In Arabic]. Sallar H. Al-marasem fi al-fiqh. Qom: Manshorat al-haramoin; (1404). 244. [In Arabic]. Majlesi MB. Hodoud wa Qesas wa Diat. Nshr Islsmi Jameʿh Modarresin; n.d. 62. [In Arabic]. Hoseini Amoli MJ. Meftah Al-karama Fi Sharh Qavaed. Qom: Nshr Islsmi Jameʿh Modarresin; (1419). 26: 299. [In Arabic]
Abo Al-salah Halabi T. Al-kafi Fi Al-fiqh. Isfahan: Maktabat Amir Al-moʾmenin; n.d. 341. [In Arabic]. Sallar H. Al-marasem fi al-fiqh. Qom: Manshorat al-haramoin; (1404). 230. [In Arabic]. Hoseini Amoli MJ. Meftah Al-karama Fi Sharh Qavaed. Qom: Nashr Islsmi Jameʿh Modarresin; (1419) 25: 194. [In Arabic]. Tabatabaī Karbalaī SA. Riaḍ Al-masaʾl. Qom: Nashr āl Al-bit; (1418) 15: 66. [In Arabic]
Tousi M. Tahzib Al-akkam. Tehran: Dar Al-kotob Al-Islami; (1365) 10: 66. [In Arabic]. Kolini M. Al-kafi. Qom: Dar Al-kotob Al-islami; (1407) 14: 245. [In Arabic]. Ibn Babvaih M. Man La Yahḍaroh Al-faqih. Qom: Nashr Islami Jameʿh Modarresin; (1363) 4: 23-90. [In Arabic]. Tousi M. Al-istebsar. Tehran: Dar Al-kotob Al-islami; (1363) 4: 281. [In Arabic]
https: //behdasht.gov.ir
Darvishi B. Zeinali Aqdam AA. The nature of administrative performance guarantees in the Iranian legal system. Comparative Law Research of Iran and International Quarterly (2015). 7(25): 36-74. [In Persian]
Katouzian N. Generalities of Law, General Theory. Tehran: Sahami Inteshar; (1387) 151&152. [In Persian]
Katouzian N. Ethics and law. Ethics in Science and Technology (2008). 1&2: 85-88. [In Persian]
Motahhari M. Philosophy of Ethics. Tehran: Sadra; (1392) 53. [In Persian]
Mesbah Yazdi MT. Ethics philosophy courses. Tehran: Itelaāt (1381) 169. [In Persian]
Shirvani A. Islamic ethics and its theoretical foundations. Qom: Dar Al-fekr (1379) 201. [In Persian]
Mesbah Yazdi MT. Teaching philosophy. Qom: Moasese āmoozeshi wa pazhooheshi imam khomoni; (1391) 1: 253. [In Persian]
Akhavan Kazemi B. The state and the phenomenon of power from the perspective of political realism. Journal of Social Sciences and Humanities, Shiraz University. (2005). 21(2): 111-124. [In Persian]
Daliri KS. Social influence. Tehran: Jameʿh shenasan. (1389) 37&38. [In Persian]
Shelton D. Compliance with International Human Rights Soft Law, in Weiss, Edith Brown, International compliance with nonbinding accords, Washington, DC: American Society of International Law, (1997) 119.
Mesbah M. Philosophy of ethics. Qom: Moasese āmoozeshi wa pazhooheshi imam khomoni; (1379) 67&68. [In Persian]
āl Osfoor H. Al-anvar al-lavameʿ. Qom: Al-mirza Mohsen (n.d); 11: 102. [In Arabic]
Noori H, Mostadrak Al-vasael. Beirut: āl Al-bit; (1408) 13: 55. [In Arabic]
Khazzaz Razi A. Kefayeto Al-athar. Qom: Bidar; (1401) 227. [In Arabic]
Ibn Babvaih M. Man La Yahḍaroh Al-faqih. Qom: Nashr Islsmi Jameʿh Modarresin; (1363) 3: 156-159. [In Arabic]
Najafi MH. Javahir Al-Kalam. Beirut: Al-Toras AlArabi Press; (1404) 3: 433. [In Arabic]
Najafi MH. Javahir Al-Kalam. Beirut: Al-Toras AlArabi Press; (1404) 3: 433. [In Arabic]
Naraqi A. Rasael wa Masael. Qom: Congress honoring the scholars of Mullah Mahdi and Mullah Ahmad Naraghi. n.d; 2: 324. [In Arabic]
Khosropanah A. New Theological Issues and Philosophy of Religion. Qom: Al-mostafa; (1393) 3: 57. [In Persian]. Araqi M. Cognition theory. Qom: Maʿref; (1393) 30. [In Persian]
Makarem N. Ethics in the Qur'an. Qom: Imam Ali Ibn Abi Talib School; (1382) 2: 208. [In Persian]. Mazaheri H. Journey. Esfahan: Al-Zahra Cultural Studies Institute; (1388) 115. [In Persian]
Maleki Esfahani, M. Glossary of Principles. Qom: Al-Mustafa International Translation and Publishing Center; (1393) 353. [In Persian]
Rahmani Manshadi M. Rule of obligation to avoid possible harm in jurisprudence and law. Tehran: University of Tehran, Faculty of Law; (1391) 91. [In Persian]. Lotfi A. Rule of obligation to eliminate possible damage and its application in civil procedure. Quarterly Journal of Judicial Law Perspectives; (1391) 59: 205-234. [In Persian]
Boroujerdi SH. Al-nahayat Al-osoul. Tehran: Tafkar Publishing; (1415) 569. [In Arabic]. Hakim M. Haqayeq Al-osoul. Qom: Basirati; (1408) 2: 148. [In Arabic]
Sabzevari SA. Tahzib Al-osoul. Qom: Al-Manar Institute; (1413) 2: 187. [In Arabic]
Rezaei Isfahani MA. Tafsir Quran Mehr. Qom: Research on Quranic Interpretation and Sciences; (1388) 18: 249. [In Persian]
Koleini M. Al-kafi. Qom: Dar Al-kotob Al-islami; (1407) 1: 78. [In Arabic]
Tashkhiri MA. Al-qavaed Al-osoulieh wa Al-feqhiyeh. Tehran: World Assembly for approximation between Islamic religions; n.d 1: 488. [In Arabic]
A group of authors. Qavaed Osoul Al-fiqh. Under the auspices of Muhammad Mo'men. Qom: World Assembly for the People of the House; (1427) 174. [In Arabic]
Tabatabai` Hakim MT. Al-osoul Al-Amma. Qom: Al-Bayt Foundation; (1979) 544. [In Arabic]
A group of researchers; Dictionary of the principles of jurisprudence. Qom: Bagheri; (1389) 1: 618. [In Persian]
- چکیده مشاهده شده: 221 بار
- pdf دانلود شده: 13 بار