بررسی و اولویتبندی موانع سازمانی رشد اخلاق حرفهای (مورد مطالعه ذیحسابان دستگاههای اجرایی)
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 11 شماره 36 (1400),
17 مرداد 2021
,
صفحه 1-14
https://doi.org/10.22037/bioeth.v11i36.34211
چکیده
زمینه و هدف: پیچیدهشدن روزافزون عملیات سازمانی، توجه مدیران و دستاندرکاران سازمانها و صاحبنظران را به بحث موانع تأثیرگذار در رشد اخلاق حرفهای در سازمان معطوف ساخته است. در این راستا پژوهش حاضر به شناسایی و رتبهبندی موانع سازمانی رشد اخلاق حرفهای پرداخته است.
مواد و روشها: این تحقیق از نظر روش تحقیق آمیخته و با استفاده از رویکرد کیفی ـ کمی بوده است که در مرحله اول از روش کیفی تحلیل محتوا و در مرحله دوم از روش Delphi و روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 34 نفر ذیحسابان و معاونین ذیحسابی در دسترس وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده است. جهت نمونهگیری از جامعه آماری از روش تصادفی ساده استفاده شده است. تعداد نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران، 31 نفر محاسبه گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، رتبهبندی موانع سازمانی با استفاده از آزمونهای Repeated Measure، تی زوجی و میانگین برای مقایسه تأثیر موانع سازمانی مؤثر بر رشد اخلاق حرفهای در سازمان انجام شده است.
ملاحظات اخلاقی: مشارکتکنندگان با آگاهی از اهداف پژوهش پرسشنامهها را تکمیل کردند.
یافتهها: بر اساس نتایج حاصله مهمترین موانع شناساییشده در سازمان به ترتیب دارای مقادیر، فقدان نظام ارزیابی عملكرد و نظارت 35/4t=، مقررات دست و پاگیر اداری 17/4t= و فقدان نظام جامع و اخلاقی پرداخت 12/4t= بودهاند.
نتیجهگیری: در جهت رشد و نهادینهکردن اخلاق حرفهای لازم است سازمانها، ضمن اصلاح نظام ارزیابی عملکرد و نظارت، قوانین و مقررات را بررسی و قواعد زائد را حذف کنند و نسبت به تدوین نظامی جامع و اخلاقی به منظور پرداختهای مالی و غیر مالی اقدام نمایند.
- اخلاق حرفهای؛ نظام ارزیابی عملكرد و نظارت؛ مقررات دست و پاگیر اداری؛ نظام جامع اخلاقی؛ عدالت سازمانی؛ نظام جامع اخلاقی و استخدام
ارجاع به مقاله
مراجع
Gharaat Khiyaban M, Rezaei Hosseinabadi H, Teymouri F. A Comparative Study of the Professional Ethics of the Staff of Public and Private Nursing Homes in Tehran. Ethics in Science and Technology. 2021; 13(15): 33-39. ]Persian[
Shah Ali M, Rashidpour A, Kavousi A, Etebarian AA. The model of implementing professional ethics in Iranian organizations. Urban Management. 2015; 39(14): 393-406. ]Persian[
Najafzadeh B. Investigating the Relationship between Organizational Ethics and Organizational Learning among Secondary Education Teachers. Master Thesis. Marand: Islamic Azad University, Marand Branch; 2012. ]Persian[
Laudon K, Laudon J. Management Information Systems. 11th ed. England: Prentice Hall; 2009.
Faramarz Gharamaleki A. Harmonized comprehensive religious community. Andisheh Hozeh. 2005; 12(56): 29-38. ]Persian[
Baharifar A, Javaheri-Kamel M. The consequences of organization’s ethical values (study of organizational justice, organizational commitment and organizational citizenship behavior). Semi-Annually Police Human Development. 2010; 7(28): 95-118. ]Persian[
Akbari P, Azimi M, Alizadeh Z. The relationship between professional ethics, organizational spirituality and staff creativity. Ethics in Science and Technology. 2019; 13(4): 62-68. ]Persian[
Qasemzadeh Alishahi A, Kazemzadeh Bitali M, Sharifi L. The Role of Intellectual Capital on Professional Ethics, Knowledge Sharing and Effective Training of Faculty Members. Ethics in Science and Technology. 2018; 13(2): 108-118. ]Persian[
Amiri AN, Hemmati M, Mobini M. Professional ethics; A necessity for the organization. Ethical Knowledge. 2010; 2(4): 137-159. [Persian[
Rafiei M, Koosha M .Consequences of Ethical Management in the Success of Information Age Organizations. Tehran: Fifth International Management Conference; 2007. [Persian[
Faramarz Gharamaleki A. An Introduction to Professional Ethics. 3rd ed. Tehran: Saramad Publications; 2010. [Persian[
Musavi Z, Salimi M. Evaluating the Barriers of Professional Ethics Growth of Players and Coaches of Iran Soccer Premier League. Strategic Studies on Youth ans Sports. 2016; 15(31): 120-140.
Soltan Hoseini M, Salimi M, Ghasemi H, Torkiyan Valashani S. Using AHP Method to Rank Obstacles to Improving Professional Ethics in Sport Media. Journal of Sport Management. 2013; 5(3): 137-159. [Persian[
Rentea Georgiana C, Lazăr F, Munch SH, Gaba D, Mihai A, Ciocănel A. Perceived needs and barriers related to continuing professional development of child protection social workers in Romania. Children and Youth Services Review. 2021; 126(C): 106024.
Blackwood S, Chiarella M. Barriers to uptake and use of codes of ethics by nurses. Collegian. 2020; 27(4): 443-449.
- چکیده مشاهده شده: 234 بار
- PDF دانلود شده: 121 بار