بررسی اثرگذاری رعایت اصول اخلاقی بر کیفیت خدمات مدیریت زنجیره تأمین در گمرک الکترونیک از منظر رضایتمندی مشتریان (مطالعه موردی: گمرک شهید رجایی)
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 35 (1399),
1 تیر 2020
,
صفحه 1-15
https://doi.org/10.22037/bioeth.v10i35.29371
چکیده
زمینه و هدف: در این تحقیق، با معرفی مفهوم کیفیت خدمات مدیریت زنجیره تأمین در گمرک الکترونیک و بررسی ابعاد و ارتباط آن با افزایش توجه به اصول اخلاقی در قبال مشتریان، بر لزوم شناخت هرچه بیشتر این مفهوم و جایگاهی که میتواند در توسعه گمرک الکترونیک داشته باشد، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی توجه به اصول اخلاقی در قبال مشتریان و تأثیر بر کیفیت خدمات در زنجیره تأمین گمرک الکترونیک در سه ماهه آخر سال 1397 انجام گرفت تأکید شده است.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع همبستگی، پیمایشی و کاربردی میباشد. جامعه آماری در این تحقیق مراجعهکنندگان به گمرک هستند؛ حجم جامعه، نامحدود در نظر گرفته شده است؛ حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نمونه محاسبه گردید.. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 21 و نرمافزار Pls مورد بررسی قرار گرفته و شاخصهای برازش مدل محاسبه شدند.
یافتهها: یافته ها حاکی از این است که ؛ چهار عامل کلیدی برای سنجش زنجیره تأمین و چهار عامل کلیدی برای سنجش توجه به اصول اخلاقی در قبال مشتریان و نیز چهار عامل برای سنجش کیفیت خدمات شناسایی و مدل پیشنهادی تحقیق ارائه گردید. مدل پیشنهادی با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری تأیید گردید.
ملاحظات اخلاقی: از ابتدا تا انتهای این مقاله به اصول صداقت و امانتداری پایبند بوده است.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود که نهتنها مدیریت زنجیره تأمین اثر مستقیمی بر توجه به اصول اخلاقی در قبال مشتریان دارد، بلکه اثر واسطهای کامل کیفیت خدمات نیز مورد تأیید است. همچنین بین مدیریت زنجیره تأمین و توجه به اصول اخلاقی در قبال مشتریان و مدیریت زنجیره تأمین و کیفیت خدمات و توجه به اصول اخلاقی در قبال مشتریان نیز رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (P>0/05). به این طریق رضایت مشتریان نیز برآورده میشود. در مورد رعایت اصول اخلاقی میتوان بیان داشت که کدهای اخلاقی و استانداردهایی نظیر SA۸۰۰۰ و ISO۲۶۰۰۰ وجود دارد که هم قابل آموزش و هم قابل برونسپاری به شرکتهای دارای صلاحیت بینالمللی است. لازم است شرکتها با این کدها آشنا شوند و از مزایای «پایداری کسب و کار» استفاده کنند.
- کیفیت خدمات؛ اصول اخلاقی؛ زنجیره تأمین؛ رضایت مشتریان؛ گمرک الکترونیک
ارجاع به مقاله
مراجع
Boyd SL, Hobbs JE, Kerr WA. The impact of customs procedures on business to consumer e-commerce in food products. Supply Chain Management: An International Journal 2003; 8(3): 195-200.
Raus M, Flügge B, Boutellier R. Electronic customs innovation: An improvement of governmental infrastructures. Government Information Quarterly 2009; 26(2): 246-256.
Karami M. The place of electronic customs in trade facilitation. Tehran: Computer Science Research Center of Humanities; 2011.
Alipour V, Dosti, Majid Vahijroudi, Fatemeh. Business Ethics in Electronic Commerce. 3rd International Conference on Accounting and Management. Tehran: Mehr Ishraq Conference Institute; 2015.
Saifuddin F, Fallah, Maryam and Yarahmadi Fataneh. The Impact of Electronic Customs on Export and Trade. Tehran: International Conference of Management Elites; 2015.
Maboudi M, Hoseinpour A, Rastar A. The study of relation between supply relationship management and customer satisfaction in textile industry. World Applied Sciences Journal 2011; 15(9): 1344-1348.
Shamsi GS, Solgi M, Bahramzadeh M. the evaluation the relation between loyalty programs, customer loyalty and affiliated components (case study: Drug distribution companies). Journal of Business Management 2014; 8(21): 119-140.
Sukati I. The study of supply chain management strategy and practices on supply chain performance. ProcediaSocial and Behavioral Sciences 2012; 40: 225-233.
Akdogan AA. Managerial role in strategic supply chain management. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2014; 150: 1020-1029.
Chen CC, Shih HS, Shyur HJ, Wu KS. A business strategy selection of green supply chain management via an analytic network process. Computers & Mathematics with Applications 2012; 64(8): 2544-2557.
Yaghoubi M, Amiri Fini SH, Rahmati-Najarkolaei F. The Relationship between Customer Knowledge Management (CKM) on Customer Relationship Management (CRM) Tasks in a Military Hospital. Journal of Military Medicine 2017; 18(4): 308-315.
Budaghi Khajeh Nobar H, Jamili Oskooi M, Eskandari Farmer F. Professional Ethics of Business in E-Commerce. First National Conference on Business Management. Hamedan: Tolo Farzin Science and Technology Company, Bu Ali Sina University; 2013.
Mohammadi E, Rezaee Z. An Examination of Relation between Management of Customer Relationship with uality of Relationship and Customers' Lifetime Value in Hotel Industry (Case study: City of Ilam). Tourism Planning AND Development 2016; 15(4): 62-79.
Bohling T, Bowman D, LaValle S, Mittal V, Narayandas D, Ramani G, et al. CRM implementation effectiveness issues and insights. Journal of Service Research 2006; 9(2): 184-194.
Kord H, Noshiravani Y. Mobile customer relationship management and its role in supply chain management. Tehran: The first international conference of management and accounting approach to value creation; Islamic Azad University, Fars Science and Research; 2015. p.201-209. Available at: http://www.civilica.com/PaperMAVC01MAVC01_203.html.
Yousefli A, Farajpour F. Supply chain management in the field of Information and Communication Technology. International Conference on Recent Researchs in Management and Industrial Engineering. Tehran: Company Executives Movers Capital of Eliah; 2015. p.3-28. Available at: http://www.civilica.com/ Paper-ICMNGCONF01-ICMNGCONF01_080.html.
Olfat L, Akhavan Kharazian M. Customer relations management framework in a pharmaceutical company. 5th International Industrial Engineering Conference. Tehran: Iran Institute of Industrial Engineering, University of Science and Technology; 2006. p.20. Available at: http://www.civilica.com/Paper-IIEC05- IIEC05_171.html.
Bakar AHA, Hakim IL, Chong SC, Lin B. Measuring supply chain performance among public hospital laboratories. International Journal of Productivity and Performance Management 2010; 59(1): 103-118.
Chopra S, Meindl P. Supply Chain Management. Tehran: Prentice Hall; 2011.
Ir.Jack GAJ, Van Der Vorst. Supply Chain Management: Theory and practices. Berlin: Management and Development Publications; 2014.
Vorst Van Der JGAJ, Beulens AJM. Identifying sources of uncertainty to generate supply chain redesign strategies. International Journal of Physical Distribution and Logistics Management 2002; 32(6): 409-430.
Cabral H, Matsumoto Y, Mizuno K, Chen Q, Murakami M, Kimura M, et al. Accumulation of sub-100 nm polymeric micelles in poorly permeable tumours depends on size. Nature Nanotechnology 2011; 6(12): 221-230.
Azfar KRW. Finding common ground for alignment of supply chain paradigms. Tehran: The 6th International Days of Statistics and Economics; 2012. p.586-593.
Kakhki H. Examples and Objectives of New Customs. Iran Customs Weekly 2011; 14(592): 47-61.
Fathian M, Mahdaviunur SH. Fundamentals and Management of Information Technology. Tehran: Iran University of Science and Technology; 2007. p.37.
Memarnejad A. Rules and Regulations. Tehran: Letter from the Chamber of Commerce 11; 2011. p.96.
Pirdehqan J. The effect of banking service quality dimensions on bank resource allocation. Master Thesis. Rasht: Islamic Azad University, Rasht Branch; 2014.
Ghazi Tabatabai S. Covariance structure models or laser models in the social sciences. Journal of the Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Tabriz 1995; 2: 98-117.
- چکیده مشاهده شده: 259 بار
- pdf دانلود شده: 80 بار