شناسایی موانع اخلاقی صادرات محصولات پتروشیمی و ارائه الگوی توسعه صادرات
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 11 شماره 1 (1400),
2 November 2021
,
صفحه 203-225
https://doi.org/10.22037/bioeth.v11i1.35497
چکیده
زمینه و هدف: تجارت خارجی به عنوان پیونددهنده بخشهای مختلف اقتصاد، از اهمیت كلیدی و راهبردی در اقتصاد كلان هر كشور برخوردار است و در مفهومی وسیعتر، بین بخشهای تولید ـ مصرف و صادرات –واردات، ارتباطی منطقی ایجاد نموده و تعادل عرضه و تقاضای كالاها و خدمات را برقرار میسازد. این مطالعه با هدف شناسایی موانع اخلاقی صادرات محصولات پتروشیمی و ارائه الگوی توسعه صادرات به انجام رسیده است.
مواد و روشها: روشی كه در این تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد، روش تحقیق آمیخته است. روش تحقیق آمیخته، تركیبی از روشهای كمی و كیفی است.
ملاحظات اخلاقی: در انجام این تحقیق، ضمن توجه به صحت متون، اصول صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: روایی مصاحبه با استفاده از روش Kyusert و پایایی آن با بهرهگیری از شاخص Kappa Cohen بررسی شده است. پس از تحلیل دادهها، روایی مصاحبهها بر اساس میزان اهمیت عوامل شناساییشده مطابق با نظر پنج نفر از خبرگان آگاه به موضوع پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. همچنین مقدار شاخص Kappa Cohen برابر با 72/0 حاصل شده که نشان از مطلوبیت روایی و پایایی مصاحبه دارد.
نتیجهگیری: با استناد به مقدار آماره تی در سطح اطمینان 95 درصد که بیشتر از 96/1 حاصل شده، میتوان بیان داشت که تأثیر معنادار عوامل شناساییشده بر صادرات محصولات پتروشیمی مورد تأیید است. در گام بعد به منظور ارزیابی میزان و نحوه تأثیر هر یک از مقولات فرعی شناساییشده در این مطالعه بر صادرات محصولات پتروشیمی از آزمون رگرسیون خطی چندگانه بهره برده شد که نتایج حاصلشده ضریب تعیین مدل برابر با 702/0 حاصل شده که نشان میدهد، متغیرهای مستقل این مطالعه به میزان تقریبی 71 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین مینماید. با این حال، متغیرهای پژوهش به دو دسته کلی تقسیم میشوند: متغیرهایی که عدم رعایت آنها به صورت مستقیم بر ایجاد موانع اخلاقی صادرات تأثیر دارند و متغیرهایی که عدم رعایت آنها به صورت غیرمستقیم منتهی به ایجاد موانع اخلاق صادرات میشوند.
- موانع اخلاقی؛ صادرات محصولات پتروشیمی؛ الگوی توسعه صادرات
ارجاع به مقاله
مراجع
Ouyang Y. The Development of BRIC and the Large Country Advantage. London: Springer; 2016. p.15-16.
Özer A. Globalization and Trade Integration in Developing Countries. New York: IGI; 2018. p.1-3.
Camilleri M. Market Segmentation, Targeting and Positioning. In: Camilleri M. Travel Marketing, Tourism Economics and the Airline Product. London: Springer; 2018. p.69-83.
Subedi S. Unilateral Sanctions in International Law. London: Bloomsbury Publishing; 2021. p.4-6.
Thompson W. Nordic, Central and Southeastern Europe. London: Rowman & Littlefield Publishers; 2018. p.1-9.
Cordesman A, Gold B, Schulte C. Iran: Sanctions, Energy, Arms Control and Regime Change. New York: Roman & Littlefield; 2018. p.3-5.
Feasel E. Exports, Trade Policy and Economic Growth in Eras of Globalization. Hague: Routledge; 2018. p.159-160.
Maitah M, Bassam A. The Economic Role of Petrochemical Industry in Iran. Canadian Center of Science and Education. 2015; 3(11): 101-108.
Agnessa I. Foreign Trade Contracts as a Contractual Basis for International Civil Circulation of Energy Resources: Concept, Types, Content. In: Inshakov O, Inshakova A, Popkova E. Energy Sector: A Systemic Analysis of Economy, Foreign Trade and Legal Regulations. London: Springer; 2019. p.35-52.
Hossain A. Macroeconomic and Monetary Policy Issues in Indonesia. Hague: Routledge; 2013. p.8-9.
Rasekh Jahromi A, Abedi F. Investigating the relationship between agricultural exports and economic growth and development in the years 1355-85. Economic Growth and Development Research. 2011; 1(2): 96-111.
Samii M. Non-Oil Exports from Iran. In: Elahee M, Sadrich F, Wilman M. Reintegrating Iran with the West: Challenges and Opportunities. New York: Emerald Group Publishing; 2015. p.37-56.
Raisi Nafchi S, Jahanian A. Barriers to the export of petrochemical products in the face of sanctions. International Conference on Quantitative Models and Techniques in Management. Tehran: Imam Khomeini International University; 2016.
Rahmani Yoshanloui H, Ansari M, Mirkazemi M, Ebrahimi A. Identifying and prioritizing export barriers and providing solutions for the development of exports of small and medium industries (SMEs) in the food industry of West Azerbaijan. New Marketing Research. 2013; 3(1): 139-160.
- چکیده مشاهده شده: 116 بار
- PDF دانلود شده: 66 بار