مشروعیت هیپنوتیزم و همسویی آن با اصول اخلاق زیستی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 30 (1397),
12 اردیبهشت 2019
,
صفحه 107-117
https://doi.org/10.22037/bioeth.v8i30.24190
چکیده
زمینه و هدف: اگرچه هیپنوتیزم یک مسأله بحثبرانگیز است، اما اکثر پزشکان و روانشناسان آن را یک روش درمانی مؤثر و قدرتمند برای محدوده وسیعی از شرایط از قبیل اختلالات شخصیتی، اضطراب و درد میدانند. مطالعه تحلیلی حاضر به تحلیل مشروعیت هیپنوتیزم بر اساس فقه اسلامی و اصول اخلاق زیستی میپردازد.
مواد و روشها: در این مطالعه تحلیلی، متون و مقالات مرتبط منتشرشده به صورت هدفمند جستجو و بررسی شد و سپس دلایل قائلین به نوپدید و مستحدثهبودن هیپنوتیزم، مشروعیت آن بر مبنای فقه اسلامی و همسویی آن با اصول چهارگانه اخلاق زیستی مورد تحلیل و بحث قرار گرفت.
یافتهها: سه دیدگاه فقهی در مورد هیپنوتیزم و استفاده از آن وجود دارد. از نظر بعضی از فقها هیپنوتیزم در زمره سحر و جادو قرار دارد که انجام آن حرام است. برخی دیگر از فقها زمانی استفاده از هیپنوتیزم را جایز شمردهاند که ضرورتی ایجاب کند. دیدگاه سومی وجود دارد که آن را از مسائل نوپدید دانسته و بایستی حکم فقهی و اخلاقی در مورد آن استنباط شود. اصل احترام به اختیار انسان، اساساً در مورد هیپنوتیزمشونده با آنچه در شرع آمده است، در تعارض است، اما مبانی شرعی با سه اصل خیررسانی، ضررنرسانی و عدالت همخوانی دارد.
نتیجهگیری: نظر به نوپدیدبودن مسأله هیپنوتیزم، میتوان نتیجه گرفت که بر اساس قاعده لاضرر در فقه اسلامی و اخلاق زیستی، کاربرد هیپنوتیزم در پزشکی در صورت ضرورت مجاز است.
- هیپنوتیزم؛ سحر؛ فقه اسلامی؛ اخلاق زیستی؛ نوپدید
ارجاع به مقاله
مراجع
Burrows RO, Stanley PB. International Handbook of Clinical Hypnosis. Chichester: John Wiely & Sons; 2001. p.12.
American Psychological Association. Hypnosis: https://www.apa.org/topics/hypnosis/.
Khomeyni SR. Istiftaat. 5th ed. Qom: ISlamic Publication Office of Jameeh modarresine Qom; 2001. Vol.2 p.22. [Persian]
Religious Dialog Community. 365 educative talk. Qom: Askdin.com Publication; 2014. p.70. [Persian]
Chatrchi N, Shoeiri MR. Study of Juridical viewpoint to Hypnotism. Daneshvar Raftar Magazine, Shahed University Publication 2005; 12(13): 71-78 [Persian]
Montazeri HA. Medical Rules. 5th ed. Qom: Sayeh Publication; 2006. p.171. [Persian]
Azad H. Hypnotism and Use of it for Psychotherapy. 1st ed. Tehran: Farabi; 2016. p.1. [Persian]
Farsad H. Hypnosis in Criminal Investigatation. 1st ed. Esfahan: Ghoreyshian; 1995. p.14. [Persian]
Abdularrahman M. Muajamol mostala hatvalalfazolfeqhiye. Cairo: Darolfazile; 1999. Vol.2 p.249. [Arabic]
Farsad H. Hypnosis in Criminal Investigatation. 1st ed. Esfahan: Ghoreyshian; 1995. p.11-12. [Persian]
Hashemi J. Instant Self-Hypnosis. 1st ed. Tehran: Tajassom Khallagh; 2015. p.27-43. [Persian]
Firouzabadi A. Suggestion Suggestibility and Hypnotism. 1st ed. Shiraz: Navid Shiraz; 2004. p.141-152. [Persian]
Mirzamani M. Basic Hypnosis Education. 1st ed. Tehran: Golban; 2000. p.6. [Persian]
Firouzabadi A. Suggestion Suggestibility and Hypnotism. 1st ed. Shiraz: Navid Shiraz; 2004. p.120. [Persian]
Abdularrahman M. Muajamolmostalahat. Cairo: Darolfazile; 1999. Vol.2 p.249. [Arabic]
Fakhar J. Dar MahzarSheykh Ansari, Sharh Moharrame. Qom: Darol Hekme; 2012. p.167. [Persian]
Helli H. Tahrir al-Ahkam al-Shareiye ala Mazhab al-Emamiye. Qom: Imam Sadiq; 1420. Vol.5 p.396. [Arabic]
Chatrchi N, Shoeiri MR. Study of Juridical viewpoint to Hypnotism. Daneshvar Raftar Magazine, Shahed University Publication 2005; 13(12): 71-78. [Persian]
Sistani A. Istiftaat. Isfahan: Computer Research Center of Qaemieh of Isfahan; 2011. p.416. [Persian]
Khamenei A. Ajvaba al-Istiftaat. 1st ed. Qom: Daftar Muazam al-Lah; 2003. p.270-271. [Arabic]
Sistani A. Istiftaat. Isfahan: Computer Research Center of Qaemieh of Isfahan; 2011. p.416. [Persian]
Tabrizi J. Istiftaat Jadid. 1st ed. Qom: Sarvar; 2006. Vol.2 p.270-271. [Persian]
Al-Muzaffar MR. Usul al-Fiqh. Qom: Al-Joze al-Rabe; 1984. p.269-272. [Arabic]
Khouei SA. Misbah al-Fiqahe. Qom: Muasasat Ansaryan Liltabaeat Walnashr; 1996. Vol.1 p.283. [Arabic]
Kashani MM. Al-Vafi. Isfahan: Amir al-Momenin Library; 1985. Vol.12 p.356. [Arabic]
Khouei SA. Misbah al-Fiqahe. Qom: Muasasat Ansaryan Liltabaeat Walnashr; 1996. Vol.1 p.287-288. [Arabic]
Khouei SA. Misbah al-Fiqahe. Qom: Muasasat Ansaryan Liltabaeat Walnashr; 1996. Vol.1 p.294. [Arabic]
Firouzabadi A. Suggestion Suggestibility and Hypnotism. 1st ed. Shiraz: Navid Shiraz; 2004. p.108. [Persian]
Sarmadi E. Harmful Effects of Scene Hypnosis. Shadkami va Movafaghiyat Magazine 2008; 5(52): 38-39. [Persian]
Mirzamani M. Basic Hypnosis Education. 1st ed. Tehran: Golban; 2000. p.123. [Persian]
Firouzabadi A. Suggestion Suggestibility and Hypnotism. Shiraz: Navid Shiraz; 2004. p.122. [Persian]
Boemer MR, Sampaio MA. The Exercise of nursing in bioethical dimension. Rev Lat Am Enfermagem 1997; 5(2): 33-38.
Beauchamp TL, Childress J. Principles of Biomedical Ethics. 7th ed. USA: Oxford University Press; 2013.
Hamedani R. Hashia al-Makasib. Qom: Setareh; 1999. p.483. [Arabic]
Mehrpour H, Tafreshi MI, Abdali M. Ejraye Hoghoghe Akhlagh. Modares 2002; 5(4): 125-140. [Persian]
The Holy Quran. Hojorat: 12.
Larijani B. Physician and Ethical Considerations. 1st ed. Tehran: Nashr Frada; 2002. p.76. [Persian]
Jecker NS. A broader View of justice. American Journal of Bioethics 2008; 8(10): 2-10.
Rawls J. A Theory of Justice. 1st ed. Massachusetts: Oxford University Press; 1971. p.261-262.
Smith II, George P. Human Rights and Biomedicine. Hague: Kluwer Law International; 2000. p.12.
Alsan M. The Principles of Bioethics. Legal Research Journal 2007; 45(1): 153-183. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 273 بار
- PDF دانلود شده: 26 بار