بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری ایران در بیمارستانهای آموزشی تبریز
مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 5 شماره 17 (1392),
24 February 2014
,
صفحه 113-139
https://doi.org/10.22037/mhj.v5i17.5798
چکیده
ملاحظات درمانی توجه کرد. در این راستا هرگونه خلل در رعایت اخلاق پرستاری میتواند علمیترین و بهترین مراقبتهای پرستاری را تحت تأثیر قرار دهد. امروزه، در پرستاری دنیا این امر با تعریف و تدوین کدهای اخلاق حرفهای نمود یافته است که اساس آن توجه به مقولات انسانی واخلاقی در برقراری ارتباط بین پرستار و بیمار در ارائه مراقبت است. کدهای اخلاقی باید توسط پرستاران درک و در هر بعد از عملکرد پرستاری استفاده شود، لذا این مطالعه با هدف بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری ایران در بیمارستانهای آموزشی تبریز انجام شد.
روش: این مطالعه توصیفی در سال 1391 با مشارکت 345 پرستار شاغل در بخشهای داخلی ـ جراحی بیمارستانهای آموزشی تبریز و با نمونهگیری آسان انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساختهای بر اساس آیین اخلاق پرستاری ایران گردآوری و پایایی به روش آلفای کرونباخ و روایی صوری و محتوایی انجام شد، سپس با نرمافزار آماری SPSS نسخه 13 و آمار توصیفی و استنباطی و آزمونهای t مستقل و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون، در سطح معنیداری 05/0 p< تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: بیشترین درصد پرستاران، زن، متأهل و دارای مدرک کارشناسی پرستاری بودند که (1/79 درصد) آنان واحد آموزشی اخلاق پرستاری را در دانشگاه و (6/53 درصد) دورههای بازآموزی اخلاق حرفهای را در طول خدمت گذرانده بودند و (5/40 درصد) بیان کردند آیین اخلاق پرستاری به صورت مدون در اختیار آنها قرار گرفته است. 4/86 درصد پرستاران به آيين اخلاق پرستاري آگاهي داشتند. 9/91 درصد پرستاران به آيين اخلاق پرستاري عمل کردند. بین عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری و متغیرهایی مانند بخش کاری و منابع کسب اطلاع در زمینه راهنماهای اخلاقی از جمله شرکت در همایشها، آموزش ضمن خدمت و آییننامهها رابطه آماری معنیداری مشاهده شد. بین آگاهی از آیین اخلاق پرستاری و متغیرهایی مانند شیفت کاری، رضایت از حرفه و سابقه شکایت از پرستاران توسط بیماران رابطه آماری معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: آگاهی و عملکرد اخلاقی پرستاران مورد مطالعه نشان داد، در حال حاضر جامعه پرستاری ایران آمادگی دارد با بکارگیری آیین اخلاق پرستاری ایران و آگاهی از کدهای اخلاق حرفهای و مفاهیم اخلاقی مؤثر بر عملکرد بالینی، مسیر حرفهایشدن خود را هرچه پویاتر و پرانرژیتر بپیماید.
- پرستار؛ آگاهی؛ عملکرد؛ کدهای اخلاقی؛ آیین اخلاق پرستاری ایران
ارجاع به مقاله
مراجع
منابع فارسی:
ابراهیمی، حسین. یادآور نیکروش، منصوره. اسکویی، سیده فاطمه. احمدی، فضلاله. (1386 ش.). استرس: واکنش عمده پرستاران به بافت تصمیمگیری اخلاقی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران. دوره چهاردهم، شماره پنجاه و چهارم، صص 21-5.
تفاق، محمدرضا. نیکبخت نصرآبادی، علیرضا. مهران، عباس. دینمحمدی، ناصر. (1383 ش.). بررسی میزان رعایت اخلاق حرفهای در اجرای دستورات دارویی توسط پرستاران. فصلنامه حیات. دوره دهم، شماره بیست و سوم، صص 85-77.
جولایی، سودابه. بخشنده، بابک. محمدابراهیم، مینا. عسگرزاده، مژگان. واشقانی فراهانی، علی. شریعت، اسماعیل. علوی لواسانی، فیروزه. معلمی، هما. قاسمینژاد، زهرا. (1389 ش.). کدهای اخلاق پرستاری در ایران: گزارش بخشی از یک مطالعه اقدام پژوهی. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی. دوره سوم، شماره دوم، صص 53-45.
حبیبزاده، حسین. احمدی، فضلاله. ونکی، زهره. (1389ش.). اخلاقیات در عملکرد حرفهای پرستاران. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی. دوره سوم، شماره پنجم، صص 36-26.
دهقانی، علی. محمدخان کرمانشاهی، سیما. (1391 ش.). میزان رعایت معیارهای اخلاق حرفهای در عملکرد پرستاری از دیدگاه کارکنان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، مراقبتهاي نوین. فصلنامه علمی دانشکده پرستاري و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. دوره نهم، شماره سوم، صص 14-206.
سنجری، مهناز. زاهدی، فرزانه. اعلاء، مریم. پیمانی، مریم. پارساپور، علیرضا. آرامش، کیارش. سیدباقر مداح، سادات. چراغی، محمدعلی. میرزابیگی، غضنفر. لاریجانی، باقر. (1390 ش.). آیین اخلاق پرستاری ایران. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی. دوره پنجم، شماره اول، صص 28-17.
مردانی هموله، مرجان. شهرکی واحد، عزیز. (1388 ش.). بررسی موانع گزارش خطا از دیدگاه پرستاران. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی. دوره دوم، شماره چهارم، صص 61-55.
منابع انگلیسی:
Adams, D. Miller, BK. (2001). Professionalism in nursing behaviors of nurse practitioners. J Prof Nurse. 17(4): 203-10.
Baillie, L. Ford, P. Gallagher, A. Wainwright, P. (2009). Nurses, views on dignity in care. Nurse Older People. 21 (8): 22-9.
Butts, JB. Rich, K. (2005). Nursing ethics: Across the Curriculum and into Practice. Jones & Bartlett Learning. 146-9.
Chinn, PL. Kramer, MK. (1999). Theory and nursing: integrated knowledge development. 5-29.
Chiou Few, L. Meei Shiow, L. Hsien-Hsien, C. Chun Chih, C. (2007). Using a Citizen Consensus Conference to Revise the Code of Ethics for Nurses in Taiwan. J Nurse Scholars’. 39(1): 95-101.
Dinc, L. Gorgulu, RS. (2002). Teaching ethics in nursing. Nurse Ethics. 9 (3): 259-68.
Donkor, NT. Andrews, LD. (2011). Ethics, culture and nursing practice in Ghana. INT Nurse Rev. 58 (1): 109-14.
Gastmans, C. Verpeet, E. ( 2006). 30th anniversary commentary on Esterhuizen: Is the professional code still the cornerstone of clinical nursing practice? Journal of Advanced Nursing. 53 (1): 111-2.
Grady, C. Danis, ML. Soeken, KL. O’Donnell, P. Taylor, C. Farrar, A. Ulrich, CM. (2008). Does ethics education influence the moral action of practicing nurses and social workers? AMJ Bioeth. 8 (4): 4-11.
Hariharan, S. Jonnalagadda, R. Walrond, E. Moseley, H. (2006). Knowledge, attitudes and practice of healthcare ethics and law among doctors and nurses in Barbados. BMC Med Ethics. 7 (7): 230-9.
Johnstone, MJ. Kanitsaki, O. (2006). The ethics and practical importance of defining, istinguishing and disclosing nursing errors: a discussion paper. INT J Nurse Stud. 43 (3): 367-76.
Malmsten, K. (1999). Reflective assent in basic care. Sweden: Elanders Gotab McDaniel C. (1998). Enhancing nurses' ethical practice: development of a clinical ethics program. Nurse Clin North Am. 33 (2): 299-311.
Numminen, OH. Leino-Kilpi, H. Van der Arend, A. Katajisto, J. (2010). Nurse educators’ teaching of codes of ethics. Nurse Education Today. 30 (2): 124-31.
- چکیده مشاهده شده: 1786 بار
- PDF (English) دانلود شده: 771 بار