بررسی رابطه طرح تحول سلامت با کیفیت خدمات با استفاده از مدل سروکوال
مجله طب اورژانس ایران,
دوره 8 شماره 1 (2021),
,
صفحه e42
https://doi.org/10.22037/ijem.v8i1.37307
چکیده
مقدمه: دو مورد از بندهای طرح تحول سلامت اختصاصا مرتبط با افزایش کیفیت خدمات ویزیت و هتلینگ بوده است. تاکنون مطالعه ای در کرمانشاه اثر طرح تحول سلامت روی کیفیت درک شده از خدمات بیمارستانی را بررسی نکرده است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین طرح تحول سلامت و کیفیت خدمات درمانی انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی است و بر اساس مدل سروکوال 22 حیطه ادراک و انتظار بیماران از خدمات ارائه شده در بیمارستان های کرمانشاه را مورد بررسی قرار می دهد. معناداری رابطه طرح تحول سلامت با هر یک از متغیرهای کیفیت با استفاده از آزمون مناسب مشخص شده است. تحلیل داده ها با استفاده از روشهاي آمار توصيفي، آزمون t (برای آزمون فرضیات)، و آزمون فريدمن(براي رتبهبندي هر يك از عوامل مرتبط با اجزاي كيفيت خدمات) انجام شد. تحلیل ها در نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: 283 نفر(میانگین سن: 7/37) در مطالعه شرکت کردند. شکاف منفی بین نمرات ادراک و انتظار بیماران قبل و بعد از طرح تحول سلامت نشان می دهد که بیماران کیفیت خدمات را ضعیف تشخیص داده اند؛ اما این شکاف بعد از اجرای طرح تحول سلامت کاهش یافته است. در بیمارستان امام رضا بالاترین رتبه شاخص های کیفیت، اطمینان خاطر (3.61 و P =0.001) و کمترین رتبه عوامل محسوس (50/2 و P =0.001) میباشد. در بیمارستان فارابی بالاترین رتبه شاخصهای کیفیت پاسخگویی (3.38 و P =0.001) و کمترین رتبه عوامل محسوس (61/2 و P =0.001) میباشد. نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون T نشان می دهد که طرح تحول سلامت در همه ابعاد کیفیت مورد بررسی اثر معنادار داشته است. نتیجه گیری: هر چند طرح تحول سلامت نارضایتی را به طور کامل از بین نبرد، اما میزان آن را کاهش و کیفیت درک شده افراد را بهبود داد؛ لذا تغییر در نحوه ارائه خدمات سلامت هنوز هم می تواند کیفیت درک شده افراد را بهبود بخشد و رضایت آن ها را بهتر کند.
- طرح تحول سلامت
- سروکوال
- کیفیت خدمات سلامت
- کیفیت خدمات درمانی
ارجاع به مقاله
مراجع
Aghajani M, Harirchi I, Shahrami A, Maher A, Olyaeemanesh A, Kolivand P. lanning, Elaborating, and Implementating the Health Transformation Plan, Implementation of a National Plan with the Trusteeship of Ministry of Health and Medical Education Through the Creation of New Credit Resources and Extensive Inter-Sectoral Collaboration with the Overall Aim of Continuously Improving the Level of Health Alongside the Creation of Justice in Accessing and Benefiting and Protecting Citizens from Health Costs. Hakim Research Journal. 2017;20(2):110-21.
EMAMI RS. Health system reform plan in Iran: Approaching universal health coverage. 2016.
Organization WH. Delivering quality health services: a global imperative for universal health coverage. 2018.
Ginter PM, Duncan WJ, Swayne LE. The strategic management of health care organizations: John Wiley & Sons; 2018.
McKee M, Healy J. The role of the hospital in a changing environment. Bulletin of the World Health Organization. 2000;78:803-10.
Muhammad Butt M, Cyril de Run E. Private healthcare quality: applying a SERVQUAL model. International journal of health care quality assurance. 2010;23(7):658-73.
Khanam F, Rahman N. Measuring the Quality of Healthcare Services in Bangladesh. International Journal of Big Data and Analytics in Healthcare (IJBDAH). 2019;4(1):15-31.
Mohammad Mosadeghrad A. Healthcare service quality: towards a broad definition. International journal of health care quality assurance. 2013;26(3):203-19.
Ebrahimnejad Gorji A, Jadidi R, Delavari S. Comparison of costs and quality of inpatient services before and after the Health reform plan. Nursing Development in Health. 2016;7(1):5-14.
MOUSAVI SJ, MOHADESI H, FARHAD N, FATHI AA. EVALUATING SATISFACTION LEVEL AMONG IN-PATIENTSABOUT THE HEALTH SYSTEM EVOLUTION PROGRAM INAFFILIATED HOSPITALS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. 2016.
Khazaei Samira. The effect of implementing the Health Transformation Plan on the quality of health services. the Fourth International Conference on Modern Management and Accounting Studies in Iran; Karaj, Iran.: civilica; 2020.
Ranjbar M, Bazyar M, Jafari H, Pakdaman M, Pirasteh V. Investigating the effect of health transformation plan on the public hospitals performance indicators; a case study from Iran. BMC Health Services Research. 2021;21(1):1133.
Hashempour R, Bouzarjomehri H, Hadian-Shiva E, Chivaee D, Mokhtari-Payam M, Herandi Y. Satisfaction Level with the Health Transformation Plan in Iran: A Systematic. 2021.
Mohammad Hosseini Servak R, Sajadikhah G. Evaluation of the quality of health care services after implementation of the plan for the development of health system in Yasuj hospitals. Armaghane danesh. 2018;23(1):99-111.
Valenzuela F, Estocalenko J, Rojas J, Raymundo C. Lean service quality model to improve the performance of service in automotive dealer C3 - Advances in Intelligent Systems and Computing. 2020;1018:917-23.
Kumar V, Hundal BS. Evaluating the service quality of solar product companies using SERVQUAL model. International Journal of Energy Sector Management. 2019;13(3):670-93.
Gilavand A, Maraghi E. Assessing the quality of educational services of iranian universities of medical sciences based on the SERVQUAL evaluation model: A systematic review and meta-analysis. Iranian Journal of Medical Sciences. 2019;44(4):273-84.
Amenta P, Lucadamo A, D’Ambra A. Customer satisfaction evaluation by common component and specific weight analysis using a mixed coding system. Quality and Quantity. 2019;53(5):2491-505.
Bastani P, Mousa Kazemi Z, Ahmadzadeh MS. A comprehensive evaluation of the satisfaction rate related to implementation of health transformation plan in southern Iran in 2015. Daneshvar Medicine. 2017;25(2):75-86.
Akbari Sari A, Mosadegh Rad AM, Janbabaee Mola G, Mousavi SE. Cancer Patient Satisfaction Following Implementation of Health Transformation Plan in a Hospital: A Brief report. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2018;28(162):149-54.
Gholipoor K, Izadi S, Azimzadeh S, Taghavinejad-Namin S. Patients' Perspectives Regarding Implementation of Health System Transformation Plan in the East Azerbaijan Province Hospitals. Depiction of Health. 2017;8(2):88-96.
Rezaei S, RAHIMI FA, Arab M, Jaafaripooyan E. Effects of the new health reform plan on the performance indicators of Hamedan university hospitals. 2016.
Bahmani A, Farhanian A. Investigating the challenges affecting the health system development plan from the viewpoint of the managers and employees of Tehran province hospitals. Rāhburdhā-Yi Mudīriyyat Dar Niẓām-i Salāmat. 2018;3:80-9.
Rybarczyk-Szwajkowska A. Quality of healthcare services in the process of determining health priorities. Journal of Health Policy, Insurance & Management/Polityka Zdrowotna. 2016;18(8).
Aljaberi MA, Juni MH, Al-Maqtari RA, Lye MS, Saeed MA, Al-Dubai SAR, et al. Relationships among perceived quality of healthcare services, satisfaction and behavioural intentions of international students in Kuala Lumpur, Malaysia: a cross-sectional study. BMJ open. 2018;8(9):e021180.
Hashemi B, Baratloo A, Forouzafar MM, Motamedi M, Tarkhorani M. Patient satisfaction before and after executing health sector evolution plan. Iran J Emerg Med. 2015;2(3):127-33.
Hashemi N, Farhani Nezhad S, Faghih A. Evaluation of inpatient satisfaction from the implementation of the health system evolution program (HSEP). jpm hums ac ir. 2016.
Tavan H, Menati R, Alimardani O, Sayadi F, Borji M. Satisfaction with health reform plan from patients’ and their accompanimentin ShahidMostafa Khomeini Hospital of Ilamin 2015. NVJ. 2016;2(5):27-39.
Jamshidbeigi Y, Abbasi M. Assessment of nurses, patient satisfaction, patient attendants in educational hospitals in Ahvaz city health development plan in 2015. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2017;6(1):9-18.
Ghahramanian A, Rezaei T, Abdullahzadeh F, Sheikhalipour Z, Dianat I. Quality of healthcare services and its relationship with patient safety culture and nurse-physician professional communication. Health promotion perspectives. 2017;7(3):168.
Siddiq A. Quality of healthcare services in public and private hospitals of Peshawar, Pakistan: A comparative study using Servqual. City University Research Journal. 2016;6(2).
- چکیده مشاهده شده: 81 بار
- pdf دانلود شده: 29 بار