سابقه و هدف: انسانها در زندگی روزمره خود با فشارهای متعددی روبهرو هستند. دوره نوجوانی یکی از دوره های حساس هر فردی است. این دوران زمان کشف یا آگاهی از ارزشهای فرهنگی- معنوی، دوران تضادها و تعارضها، تخیل و رویاهای اوست. لذا هدف از پژوهش حاضر اثربخشي آموزش مديريت استرس شناختي- رفتاري بر مهارتهای کنترل خشم، افسردگی و اضطراب در پسران رزمیکار مبتدی دوره دوم دبیرستان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی بود. روش اجرا به این صورت بود که از 50 آزمودنی پسر نوجوان رزمیکار (تکواندو، جودو و وشو) خواسته شد تا پرسشنامههای مربوط به کنترل خشم، افسردگی و اضطراب را به عنوان پیشآزمون تکمیل کنند، سپس گروه آزمایشی تحت آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری طی 10 جلسه قرار گرفتند، (گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند). تجزیه و تحلیل آماری پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیری، و با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری در گروه تجربی، منجر به تفاوت معنیداری در متغیر مهارت کنترل خشم و اضطراب شده است (0.05>P). همچنین نتایج حاکی از آن است که آموزش مدیریت استرس شناختی رفتاری در گروه تجربی، منجر به تفاوت معنیدار بین نمرات گروههای آزمایش و کنترل در متغیر افسردگی نشده است (0.87=P).
نتیجهگیری: بر اساس پژوهش حاضر به نظر میرسد که آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری سبب بهبود مهارتهای کنترل خشم و اضطراب نوجوانان رزمیکار شده است.