تاثیر 8 هفته تمرینات اصلاحی با و بدون تاکید بر خوداصلاحی فعال بر روی وضعیت اسکلتی _ عضلانی دانشآموزان
مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن),
دوره 3 شماره 1 (1401),
9 July 2022
,
صفحه 4-8
https://doi.org/10.22037/soren.v3i1.38208
چکیده
سابقه و هدف: با توجه به شيوع علائم اسكلتي - عضلاني در بين دانشآموزان و تهدید سلامتی آنها، در این مقاله به تاثیر یک دوره تمرینات اصلاحی بر اختلالات اسکلتی عضلانی در دانشآموزان پسر پرداخته شد.
روش کار: این تحقیق از نوع کاربردی و بر حسب روش توصیفی - تحلیلی و گردآوری اطلاعات آن به روش میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان شهر مشهد در سال 1400 بودند که بهصورت تصادفی خوشهای تعدادی از مدارس انتخاب شدند. نمونههای این پژوهش را دانشآموزانی تشکیل دادند که دارای اختلال اسكلتي -عضلاني بودن و بهصورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینات اصلاحي برای گروه مداخله بهصورت سه روز در هفته و بهمدت 45 تا 90 دقیقه و برای 8 هفته متوالی در باشگاه ورزشی ویژه دانشآموزان انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین فراوانی مشکلات اسکلتی عضلانی به ترتیب در ناحیه گردن (48/56 درصد)، زانو و مچ پا (42/38 درصد)، پشت (35/69 درصد)، کمر (33/92 درصد) مشاهده شد. نتایج آزمون نشان داد که تمرینات اصلاحی تاثیر معناداری بر اختلالات اسکلتی عضلانی گروه مداخله در ناحیه گردن (P = 0/05 وZ = 3/31)، ناحیه کمر (P = 0/05 وZ = 2/27) ، شانه (P = 0/05 and Z = 3/04) و ناحیه مچ دست (P = 0/05 وZ = 3/81) داشت. در گروه کنترل تغییری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: تمرینات اصلاحی طی 8 هفته با و بدون تاکید بر خوداصلاحی فعال بر روی وضعیت اسکلتی - عضلانی دانشآموزان تاثیرگذار است.
- تمرینات اصلاحی
- وضعیت اسکلتی عضلانی
- دانشآموزان
ارجاع به مقاله
مراجع
Whittfield JK, Legg SJ, Hedderly DI. The Weight and Use of Schoolbags in New Zealand Secondary Schools. Ergonomics 2001;44(9):819-24.
Whittfield J, Legg SJ, Hedderley DI. Schoolbag Weight and Musculoskeletal Symptoms in New Zealand Secondary Schools. Appl Ergon 2005;36(2):193-198.
Van Gent C, Dols JJ, de Rover CM. The Weight of Schoolbags and the Occurrence of Neck, Shoulder, and Back Pain in Young Adolescents. Spine 2003;28(9):916-21.
Puckree T, Silal SP, Lin J. School Bag Carriage and Pain in School Children. Disabil Rehabil 2004;7(1):54-59.
Forjuoh SN. School Backpack Weights: A Survey of Students in Ghana, Guatmala and USA. Inj Control Saf Promot 2004;11(4):287-9.
Pascoe DD, Pascoe DE, Yang YT. Influence of Carrying Book Bags on Gait Cycle and Posture of Youths. Ergonomics 2004;40(6):631-41.
Motmans RR, Tomlow S, Vissers D. Trunk Muscles Activity in Different Modes of Carrying Schoolbags. Ergonomics 2006;49(2):127-38.
Negrini S, Carabolona R, Sibilla P. Backpack as a Daily Load for Schoolchildren. Lancet 2010;35(4):91-94.
Jafari B, Yuosef Pour AR, Naji M. The Effect of a Corrective Exercise Course on the Musculoskeletal Disorders of a Military Unit Soldiers. J Mil Med 2020;22(3):235-243.
Karimian R, Rahnama N, Habibi E, Ghasemi GH, Karimian M. The effect of corrective exercises on musculoskeletal disorders. Health system research 2010; 6(3):540-548.
- چکیده مشاهده شده: 116 بار
- PDF دانلود شده: 65 بار