Publisher: Shahid Beheshti University of Medical Sciences
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن)

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • هیات تحریریه
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • شماره‌های مجله
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • راهنمای نویسندگان
    • راهنمای نویسندگان
    • فایل نمونه
  • ارسال مقاله
  • اطلاعیه‌ها
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 3 شماره 1 (1401)
  4. اصیل/تحقیقاتی

دوره 3 شماره 1 (1401)

تیر 2022

اثر بخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر مهارت¬های کنترل خشم، افسردگی و اضطراب در پسران رزمی¬کار مبتدی دوره دوم دبیرستان اثر بخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر مهارت¬های کنترل خشم، افسردگی و اضطراب در پسران رزمی¬کار

  • سعید پیری
  • ابراهیم پیری
  • لطفعلی بلبلی

مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن), دوره 3 شماره 1 (1401), 9 تیر 2022
https://doi.org/10.22037/soren.v3i1.41222 چاپ شده: 2023-05-03

  • مقاله
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

چکیده

مقدمه: انسان­ها در زندگی روزمره خود با فشارهای متعددی روبه­رو هستند. دوره نوجوانی یکی از دوره­های حساس هر فردی است. این دوران زمان کشف یا آگاهی از ارزش­های فرهنگی-معنوی، دوران تضاد­ها و تعارض­ها، تخیل و رویاهای اوست. لذا هدف از پژوهش حاضر اثر بخشي آموزش مديريت استرس شناختي–رفتاري بر مهارت­های کنترل خشم، افسردگی و اضطراب در پسران رزمی­کار مبتدی دوره دوم دبیرستان بود.

روش کار: پژوهش حاضر از نوع شبه­آزمایشی بود. روش اجرا به این صورت بود که از 50 آزمودنی پسر نوجوان رزمی­کار (تکواندو، جودو و وشو) خواسته شد تا پرسشنامه­های مربوط به کنترل خشم، افسردگی و اضطراب را به عنوان پیش­آزمون تکمیل کنند، سپس گروه آزمایشی تحت آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری طی 10 جلسه قرار گرفتند، (گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند). تجزیه و تحلیل آماری پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیری، و با استفاده از نرم­افزار spss انجام شد.

یافته­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری در گروه تجربی، منجر به تفاوت معنی­داری در متغیر مهارت کنترل خشم و اضطراب شده است (05/0>P). همچنین نتایج حاکی از آن است که آموزش مدیریت استرس شناختی رفتاری در گروه‌ تجربی، منجر به تفاوت معنی‌دار بین نمرات گروه‌های آزمایش و کنترل در متغیر افسردگی نشده است (87/0P=).

نتیجه­گیری: بر اساس پژوهش حاضر به نظر می­رسد که آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری سبب بهبود مهارت­های کنترل خشم و اضطراب نوجوانان رزمی­کار شده است.

کلمات کلیدی:
  • خشم، افسردگی، اضطراب، مهارت کنترل، درمان شناختی- رفتاری، رزمی¬کار.

ارجاع به مقاله

پیری س., پیری ا., & بلبلی ل. . (2023). اثر بخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر مهارت¬های کنترل خشم، افسردگی و اضطراب در پسران رزمی¬کار مبتدی دوره دوم دبیرستان : اثر بخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر مهارت¬های کنترل خشم، افسردگی و اضطراب در پسران رزمی¬کار . مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن), 3(1). https://doi.org/10.22037/soren.v3i1.41222
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

1. Elkind D. All grown up & no place to go: Teenagers in crisis: Addison-Wesley Reading, MA; 1984.
2. Bucci M, Marques SS, Oh D, Harris NB. Toxic stress in children and adolescents. Advances in pediatrics. 2016;63(1):403-28.
3. Bell CC, Jenkins EJ. Traumatic stress and children. Journal of health care for the poor and underserved. 1991;2(1):175-85.
4. Masarik AS, Conger RD. Stress and child development: A review of the Family Stress Model. Current opinion in psychology. 2017;13:85-90.
5. Thompson RA. Stress and child development. The future of children. 2014:41-59.
6. Holman D, Johnson S, O'Connor E. Stress management interventions: Improving subjective psychological well-being in the workplace. Handbook of well-being Salt Lake City, UT: DEF Publishers. 2018;2.
7. Forman SG. Stress-management training: Evaluation of effects on school psychological services. Journal of School Psychology. 1981;19(3):233-41.
8. Edmondson CB, Conger JC, Conger AJ. Social skills in college students with high trait anger. Journal of Social and Clinical Psychology. 2007;26(5):575-94.
9. Solhi M, Mohammadali L. Status of anger control skills in students. Military Caring Sciences Journal. 2016;2(4):238-45.
10. Jackson-Koku G. Beck depression inventory. Occupational Medicine. 2016;66(2):174-5.
11. Aalto A-M, Elovainio M, Kivimäki M, Uutela A, Pirkola S. The Beck Depression Inventory and General Health Questionnaire as measures of depression in the general population: a validation study using the Composite International Diagnostic Interview as the gold standard. Psychiatry research. 2012;197(1-2):163-71.
12. Sij ZD, Firoozabadi MD, Sharifzade G. Effects of cognitive-behavioral stress management on depression, anxiety, and pain control in patients with migraine headaches. Modern Care Journal. 2013;10(3).
13. Davazdah Emamy M, Roshan R, Mehrabi A, Attari A. The effectiveness of cognitive-behavioral stress management training on glycemic control and depression in patients with type 2 diabetes. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism. 2009;11(4):385-92.
14. Bernstein GA, Garfinkel BD, Hoberman HM. Self-reported anxiety in adolescents. The American journal of psychiatry. 1989.
  • چکیده مشاهده شده: 48 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

زبان

  • English
  • فارسی

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

##plugins.block.browse##

ارسال مقاله

ارسال مقاله
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به نشریه سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن) است.

 

مجله سورن تحت شرایط و معیارهای مجوز  Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC-BY-NC 4.0) منتشر می‌شود. 

 

شماره شاپای الکترونیک: 1981-2783

 

قدرت یافته از OJSPlus