اثر بخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر مهارتهای کنترل خشم، افسردگی و اضطراب در پسران رزمیکار مبتدی دوره دوم دبیرستان The effectiveness of cognitive-behavioral stress management training on anger, depression and anxiety control skills in martial arts beginners
مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن),
دوره 3 شماره 1 (1401),
9 July 2022
https://doi.org/10.22037/soren.v3i1.41222
چکیده
سابقه و هدف: انسانها در زندگی روزمره خود با فشارهای متعددی روبهرو هستند. دوره نوجوانی یکی از دوره های حساس هر فردی است. این دوران زمان کشف یا آگاهی از ارزشهای فرهنگی- معنوی، دوران تضادها و تعارضها، تخیل و رویاهای اوست. لذا هدف از پژوهش حاضر اثربخشي آموزش مديريت استرس شناختي- رفتاري بر مهارتهای کنترل خشم، افسردگی و اضطراب در پسران رزمیکار مبتدی دوره دوم دبیرستان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی بود. روش اجرا به این صورت بود که از 50 آزمودنی پسر نوجوان رزمیکار (تکواندو، جودو و وشو) خواسته شد تا پرسشنامههای مربوط به کنترل خشم، افسردگی و اضطراب را به عنوان پیشآزمون تکمیل کنند، سپس گروه آزمایشی تحت آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری طی 10 جلسه قرار گرفتند، (گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند). تجزیه و تحلیل آماری پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیری، و با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری در گروه تجربی، منجر به تفاوت معنیداری در متغیر مهارت کنترل خشم و اضطراب شده است (0.05>P). همچنین نتایج حاکی از آن است که آموزش مدیریت استرس شناختی رفتاری در گروه تجربی، منجر به تفاوت معنیدار بین نمرات گروههای آزمایش و کنترل در متغیر افسردگی نشده است (0.87=P).
نتیجهگیری: بر اساس پژوهش حاضر به نظر میرسد که آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری سبب بهبود مهارتهای کنترل خشم و اضطراب نوجوانان رزمیکار شده است.
- خشم، افسردگی، اضطراب، مهارت کنترل، درمان شناختی- رفتاری، رزمی¬کار.
ارجاع به مقاله
مراجع
2. Bucci M, Marques SS, Oh D, Harris NB. Toxic stress in children and adolescents. Advances in pediatrics. 2016;63(1):403-28.
3. Bell CC, Jenkins EJ. Traumatic stress and children. Journal of health care for the poor and underserved. 1991;2(1):175-85.
4. Masarik AS, Conger RD. Stress and child development: A review of the Family Stress Model. Current opinion in psychology. 2017;13:85-90.
5. Thompson RA. Stress and child development. The future of children. 2014:41-59.
6. Holman D, Johnson S, O'Connor E. Stress management interventions: Improving subjective psychological well-being in the workplace. Handbook of well-being Salt Lake City, UT: DEF Publishers. 2018;2.
7. Forman SG. Stress-management training: Evaluation of effects on school psychological services. Journal of School Psychology. 1981;19(3):233-41.
8. Edmondson CB, Conger JC, Conger AJ. Social skills in college students with high trait anger. Journal of Social and Clinical Psychology. 2007;26(5):575-94.
9. Solhi M, Mohammadali L. Status of anger control skills in students. Military Caring Sciences Journal. 2016;2(4):238-45.
10. Jackson-Koku G. Beck depression inventory. Occupational Medicine. 2016;66(2):174-5.
11. Aalto A-M, Elovainio M, Kivimäki M, Uutela A, Pirkola S. The Beck Depression Inventory and General Health Questionnaire as measures of depression in the general population: a validation study using the Composite International Diagnostic Interview as the gold standard. Psychiatry research. 2012;197(1-2):163-71.
12. Sij ZD, Firoozabadi MD, Sharifzade G. Effects of cognitive-behavioral stress management on depression, anxiety, and pain control in patients with migraine headaches. Modern Care Journal. 2013;10(3).
13. Davazdah Emamy M, Roshan R, Mehrabi A, Attari A. The effectiveness of cognitive-behavioral stress management training on glycemic control and depression in patients with type 2 diabetes. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism. 2009;11(4):385-92.
14. Bernstein GA, Garfinkel BD, Hoberman HM. Self-reported anxiety in adolescents. The American journal of psychiatry. 1989.
- چکیده مشاهده شده: 196 بار
- PDF دانلود شده: 48 بار