کاربرد ابزارهای بازاریابی عصبی در ورزش
مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن),
دوره 2 شماره 4 (1400),
15 اسفند 2022,
صفحه 1-9
https://doi.org/10.22037/soren.v2i4.37818
بازاریابی عصبی شاخهای از تحقیقات علوم اعصاب است که هدف آن درک بهتر مصرفکننده کالا یا خدمات از طریق فرآیندهای ناخودآگاه است و در بازاریابی ورزشی برای توضیح دادن ترجیحات، انگیزهها و انتظارات مصرفکننده ورزشی، پیشبینی رفتار و توضیح موفقیتها یا شکست پیامهای تبلیغاتی ورزشی کاربرد دارد. مرور مقالات مرتبط نشان میدهد که استفاده از ابزارهای تصویربرداری عصبی، پتانسیل ارائه بینش ارزشمندی را در مورد مصرفکننده ورزشی و موارد مدنظر آن دارد و میتواند تحقیقات بازاریابی ورزشی را توسعه دهد. در این راستا، پژوهش پیش رو با تجزیه و تحلیل شکافهای موجود در تحقیقات بازاریابی سنتی آغاز میشود. سپس، مزایا و محدودیتهای استفاده از این روشهای جایگزین نسبتاً جدید، مانند تصویربرداری عصبی یا تجزیه و تحلیل سیگنالهای مغزی در تحقیقات بازاریابی عصبی ورزشی را مورد بررسی و بحث قرار میدهد. همچنین با ارائه تصویر کلی از تکنیکهای بازاریابی عصبی به پژوهشگران حوزه ورزش دیدگاههایی برای پژوهش در این حوزه ارائه میکند. در نهایت این پژوهش با پیشبینی نیازهای تکاملی استفاده از این ابزارها به پایان میرسد.