بررسی شادکامي و رضایت بین دانشجویان شرکتکننده در رشتههاي انفرادي و تيمي جشنوارههای ورزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400
مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن),
دوره 2 شماره 4 (1400),
15 March 2022
,
صفحه 55-60
https://doi.org/10.22037/soren.v2i4.37989
چکیده
سابقه و هدف: هنگام تحلیل رضایت و شادکامی دانشجویان، باید اهمیت فعالیت بدنی و ورزش را بهعنوان عوامل غالب در نظر گرفت. این مطالعه با هدف بررسی شادکامی و رضایت بین دانشجویان شرکتکننده در رشتههاي انفرادي و تيمي جشنوارههای ورزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400 انجام شد.
روش کار: آزمودنيها شامل 346 دانشجوي شرکتکننده در ورزشهاي انفرادي و 355 دانشجوي شرکتکننده در ورزشهاي تيمي جشنوارههای ورزشی بودند. براي دستیابی به اهداف تحقيق از پرسشنامه شادکامی آکسفورد استفاده شد که روایی و پایایی آن به تایيد متخصصين رسيد. پس از استخراج دادهها، برای مقایسه میزان شادکامی و عوامل مربوط به آن از آزمونهای آماری کلموکروف-اسمیرنف (K-S) و T مستقل استفاده شد.
یافتهها: نتايج حاکی از این بود که عوامل عزتنفس و کارآمدي هر دو گروه در يک سطح قرار دارد اما ميزان رضايت از زندگي، سلامت رواني و خلق مثبت دانشجویان شرکتکننده در ورزشهای تيمي بيشتر از دانشجویان شرکتکننده در ورزشهای انفرادي است.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، ميزان شادکامي دانشجويان شرکتکننده در ورزشهاي تيمي بيشتر از دانشجويان شرکتکننده در ورزشهاي انفرادي بود.
- رضایت
- شادکامی
- رشتههای انفرادی
- رشتههای تیمی
ارجاع به مقاله
مراجع
2. Jachimowicz V, Kostka T. Satysfakcja z życia starszych kobiet. Ginekol Prakt 2009; 17(3): 27-32.
3. Nascimento Junior, JR, Vieira LF, Souza EA, Vieira JLL. Level of athlete satisfaction and group cohesion in adult indoor soccer teams. Rev. Bras. Cineantropom. Desempenho Hum 2011; 13(2): 138-144.
4. CecićErpič S, Wylleman P, Zupančič M. The Effect of Athletic and Non-Athletic Factors on the Sports Career Termination Process. Psychology of Sport and Exercise 2004; 5(1): 45–59.
5. Brad AM. Psychology of Sports Behavior. Translated by Hassan Mortazavi, Physical Education Organization, Office of Education and Research, 1991 [In persian].
6. Fathi Ashtiani Ali, Asgari Alireza. The effect of physical exercise on reducing anxiety. Journal of Psychology 2002; 6 (4 (24 consecutive)): 365-374.
7. Pierce EF, Pate DW. Mood alterations in older adults following acute exercise. Percept Mot Skills 1994 Aug;79(1 Pt 1):191-4.
8. Cooper k. Aerobic program for total well-being. Bantam Books Toronto, Human Kintic, publish Inc, 1984.
9. Shakerinia I, Ramazani F. The relationship between physical exercise, religious beliefs and happiness in older women. Journal of Geriatric Nursing 2015; 2 (2): 25-36.
10. Brosnahan J, Steffen LM, Lytle L, Patterson J, Boostrom A. The relation between physical activity and mental health among Hispanic and non-Hispanic white adolescents. Arch Pediatr Adolesc Med. 2004 Aug;158(8):818-23.
11. Mcconvill B. Revealed nine ways to find your inner happiness. www.The costman.co.uk/in; e.cfm?id: 12627. 2003.
12. Khodaparast Sareshkeh S, Soleimani Keshayeh S, Bakhshalipour V, Keramati Moghadam M. The comparison of single-field and team athletes and non-athletic students’ mental health in tarbiat modares university. European Journal of Physical Education and Sport Science 2016.
13. Ghaderi N, Ghasemi A. The association between personal characters (Extroversion, Introversion) and emotional intelligence with choose type of sport (team and individually). Euro J Exp Bio 2012; 2(6): 2038-2042.
14. Willwéber T. Effectiveness of the “IAAF kids’ athletics project” in levelling changes of general physical performance among boys of early school age. J Phys Educ Health 2016; 5(8): 21-28.
15. Derbis R, Jedrek K. Poczucie jakości życia a osobowość sportowców dyscyplin indywidualnych i zespołowych [The sense of quality of life and personality of athletes in individual and team disciplines], Psychological Review 2010; 53 (1): 9–32.
16. Waez Mousavi SMK. Comparison of quality of life of individual and group athletes. Abstract of the Third International Conference on Physical Education and Sports Science. Physical Education Research Institute of the Ministry of Science, Research and Technology, 2001 [In persian].
17. Gracz J, Sankowski T. Psychologia aktywności sportowej [Psychology of Sport Activity], The Publishing House of Physical Education Academy 2007; p 468.
18. Mollazadeh M, Gharayagh Zandi H, Rostamizadeh M, Yavari Kateb M. Comparison of Personality Characteristics of Athletes in Team and Individual Sport. IJMCL 2020; 2 (1) :11-17.
19. Lewandowska E, Kostencka A, Dziembowska I et al. Happiness in active and retired athletes. Stud Sportiva 2017; (1): 265-275.
20. Merns, K. Mood and self-esteem enhancement in different exercise modes. Unpublished thesis, 1996.
21. Whitaker ED. The bicycle makes the eyes smile: exercise, aging, and psychophysical well-being in older Italian cyclists. Med Anthropol. 2005 Jan-Mar;24(1):1-43.
22. Knechtle B. Der günstige Einfluss von körperlicher Aktivität auf Wohlbefinden und Psyche [Influence of physical activity on mental well-being and psychiatric disorders]. Praxis (Bern 1994). 2004 Aug 25;93(35):1403-11. German.
23. MirNasuri R. Comparison of personality traits of male athletes in individual and team disciplines. Master Thesis in Physical Education. Trabiat Modares University, 1995 [In persian].
- چکیده مشاهده شده: 66 بار
- PDF دانلود شده: 34 بار