تبیین مدل بازاریابی محتوا با استفاده از رسانههای اجتماعی با تأکید بر رفتار شهروندی (مطالعه موردی: خردهفروشان بندرعباس و قشم)
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 9 شماره 1 (1398),
15 June 2019
,
صفحه 225-240
https://doi.org/10.22037/bioeth.v9i1.27039
چکیده
زمینه و هدف: امروزه شبکههای اجتماعی نقش قابل توجهی در شکلگیری افکار، دیدگاهها و انتخاب شهروندان دارند. در همین راستا، پژوهش حاضر درصدد است تا با تبیین مدل بازاریابی محتوا با هدف تقویت قصد خرید مشتریان از طریق رسانههای اجتماعی، رفتارهای شهروندی را در شهرهای بندرعباس و قشم مورد بررسی قرار دهد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی ـ همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری روی 500 نفر از خردهفروشان شهرهای بندرعباس و قشم انجام شد. به همین منظور از روش تئوریسازی (گرند تئوری) به صورت عمیق و نیمهساختاریافته و از روش کمی به صورت پرسشنامهای بهره بردهایم. جامعه آماری پرسشگران 500 نفر از خردهفروشان بندرعباس و قشم بودند. جهت انجام تجزیه و تحلیلهای توصیفی و استنباطی، از نرمافزارهای SPSS و Lisrel استفاده شد.
یافتهها: سادهبودن پیام تبلیغی بر قصد خرید شهروندان تأثیر معنادار دارد (سطح معنیداری 9/11)؛ کوتاهبودن پیام تبلیغی بر قصد خرید شهروندان تأثیر معنادار دارد (سطح معنیداری 10/79)؛ پیام تبلیغی بر مزیتهای رقابتی بر قصد خرید شهروندان تأثیر معنادار دارد (سطح معنیداری 10/51)؛ رعایت اصول روانشناسی رنگ در پیام تبلیغی بر قصد خرید شهروندان تأثیر معنادار دارد (سطح معنیداری 11/30)؛ استفاده از تداعیکنندهها در طراحی پیام تبلیغی بر قصد خرید شهروند تأثیر معنادار دارد (سطح معنیداری 11/80) و قدرت ترغیبکنندگی پیام تبلیغی بر قصد خرید شهروند تأثیر معنادار دارد (سطح معنیداری 11/71). مدل برازششده تحقیق همراه با ضرایب معناداری Z(t-values) حاکی از همسویی مدل برازش با جامعه آماری پژوهش است.
نتیجهگیری: طراحی ساده پیامهای تبلیغی صنعت خردهفروشی در شبکههای اجتماعی تأثیر بیشتری بر خرید شهروندان دارد. اگر محتوای پیامهای تبلیغی صنعت خردهفروشی در شبکههای اجتماعی، در عین سادگی، پرمعنا طراحی شوند، تأثیر بیشتری بر خرید شهروندان دارند. همچنین اگر پیامهای تبلیغی صنعت خردهفروشی در شبکههای اجتماعی، به صورت مختصر و مفید طراحی و تولید شوند، نقش بیشتری در جذب شهروندان دارند. بهتر است که پیامهای تبلیغی صنعت خردهفروشی در شبکههای اجتماعی بر محور مزیت یا مزیتهای رقابتی محصول یا برند طراحی شوند. پیامهای تبلیغی صنعت خردهفروشی در شبکههای اجتماعی از گزافگویی اجتناب کنند. پیامهای تبلیغی صنعت خردهفروشی در شبکههای اجتماعی، رنگها به صورت اصولی و صحیح استفاده شوند.
- Social Media
- Behavior of Citizens
- Grounded Theory
- Content Marketing
ارجاع به مقاله
مراجع
Khorram Rad M. Effectivity of advertising in social media, third national conference of researches of management and human sciences in Iran. Tehran: Modabber Management Studies Institute; 2016. p.148.
Karami M. Culture and behavior of consumer focusing on Iranian culture. Tehran: Atra Press; 2016. p.53.
Kheiri B, Fath Ali M. A Study of the effective factors of purchase intention of luxury products. Journal of Marketing Management 2016; 26(10): 1-24.
Azami M. Internet marketing with the approach of commercial intelligence. Tehran: Raze Nahan; 2016. p.260.
Rezvani M. A Study of the effect of internet advertising on the behavior of the Iranian customer in social media (A Case study of the users living in Shiraz). MA Thesis, Faculty of Electronic Education. Isfahan: University of Isfahan; 2012. p.285.
Shafei Nikabadi M, Zarei A. Effectivity of advertising in social electronic media. Journal of Investigations of Business Management 2017; 17(9): 149-173.
Vosough F, Andalib A. Content Marketing as a new approach for the attraction of customers in social media and websites, first national conference of engineering management, Astaneh Ashrafyyah. Mashhad: Mehr Astan Institute of Higher Education Gilan; 2016. p.147.
Doosti Shakib M, Ansari G. Content Marketing, International Conference of Management Elites. Tehran: Institute of Saramad; 2016. p.88.
Yahyazadehfar M, Shirkhodaei M, Ramezani A. A Study of the approach of marketing and organizational citizenship behavior on the organizational function in University of Mazandaran. Journal of Administrative Management 2012; 4(8): 157-176.
Feiz D, Hemmati M. Implementation of marketing as a strategy for improvement of the function of insurance companies. Journal of Modern Marketing 2006; 6(3): 15-28.
Fattahi Zafarghandi S. Investigating the incarceration’s substitutive punishments in the international and Iran as well as various countries’ documents. Law Studies 2016; 5(1): 131-140.
Behdadmanesh B. Content Marketing, Second National Conference on Innovation in Human Sciences. Shiraz: Institute of Sciences and Technology of Kharazmi; 2017. p.132.
Shiani M. Citizenship and social welfare. Seasonal Scientific-Research Journal of Social Welfare 2002; 16(2): 136-144.
Karami M. Culture and Behavior of the consumer focusing on Iranian culture. Tehran: Atra Institute; 2016. p.28.
Azami M. Internet Marketing focusing on business intelligence. Tehran: Raze Nahan Press; 2016. p.233.
Neely A, Adams C, Kennerley M. The performance prism: The scorecard for measuring and managing business success. Prentice Hall Financial Times 2016; 13(3): 90-110.
Doosti S, Marjan Ansari G. Content Marketing, International Conference on Management Elites. Qom: Karin Institute; 2016. p.141.
- چکیده مشاهده شده: 191 بار
- PDF دانلود شده: 105 بار