فرصت ها و چالش های مدیریت دانش در نظام بهداشت و درمان ایران با تمرکز بر اپیدمی کووید19
فصلنامه نفس,
دوره 8 شماره 2 (1400),
15 August 2021,
امروزه اساس رقابت تغییر کرده است و موفقيت سازمانها به ميزان تاكيد و توجه آنان بر دانش مرتبط است. در این دوران مزيت اصلي در سرمايه دانشي سازمانها نهفته است. بنابراین بزرگترين شـركتهـاي دنيا، برتري اصلي خود را نه در داراييهاي مالی خود، بلكه در دانش موجود در فرآيندهاي خود كسب نمودهاند. اين مساله سازمانهاي پيشرفته را بر آن داشته تا دانش را در سازمان خود مديريت كرده و از آن به بهترين شكل ممكن، استفاده نمایند. مدیریت دانش، شامل همه روشهایی است که سازمان، داراییهای دانشی خود را اداره میکند که شامل چگونگی جمعآوری، ذخیره سازی، انتقال، بکارگیری، بروزسازی و ایجاد دانش است.
سازمانهای بهداشتی و درمانی به واسطه برخی ویژگیها مانند طیف گسترده کارکنان، خدمات متنوع با تکیه بر تجربه و دانش روز، گستره وسیع خدمترسانی در شهرها و روستاها، غنای اطلاعاتی و سر و کار داشتن با سلامت مردم و جامعه، یکی از مهمترین سازمانها از نظر اجرا و پیادهسازی مدیریت دانش هستند. در اپیدمی کووید 19 نقش مدیریت دانش در ارایه اطلاعات به مدیران تصمیمگیر در سریعترین زمان و به روش درست گویای اهمیت آن بوده است.
برای بکارگیری مدیریت دانش در حوزه بهداشت و درمان اهداف متعدد و کاربردهای گوناگونی ذکر شده است. در این مقاله سعی نمودیم تا با بیان این اهداف و کاربردها، چگونگی اجرا و پیادهسازی آنها را در نظام مدیریت بهداشت و درمان کشور بررسی نموده و چالش ها و فرصتهای پیش رو را مورد نقد و ارزیابی قرار دهیم و نگاهی به راهکارهای اخیر در خصوص بیماری کووید 19 داشته باشیم.