تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب کرونا و مولفه های آن بر پزشکان در دوره همه گیری بیماری کرونا تاثیر ذهن آگاهی بر اضطراب کرونا و مولفه های آن بر پزشکان
فصلنامه نفس,
دوره 8 شماره 2 (1400),
15 مرداد 2021
چکیده
زمینه: از مشکلات شایع کادر درمان از جمله پزشکان در دوره همه گیری کرونا وجود اضطراب کرونا در آنان اشاره کرد. در این پژوهش هدف تعیین تاثیر ذهن آگاهی بر اضطراب کرونا و مولفه های آن در پزشکان در دوران همه گیری ویروس کرونا بود.
روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و روش آن به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل پزشکان مشغول به کار در بیمارستان های علی(ع) و کوثر در دوران همه گیری ویروس کرونا بود. حجم نمونه 30 نفر از پزشکان مشغول در بیمارستانهای مذکور که به صورت داوطلب انتخاب شده بودند که به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شده بودند. سپس به منظور ارزیابی اضطراب، پرسشنامه اضطراب کرونا (CDAS) استفاده گردیده است. در مرحله بعد جلسات ذهن آگاهی بر اساس پروتکل ون شون و همکاران در قالب 8 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش ارائه گردید. پس از پایان آموزش نیز بار دیگر آزمون های اضطراب کرونا و مولفه های آن برای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS 22 پردازش شد.
یافته ها: نتایج حاصل از یافته های تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره نشان دادند که از نظر اضطراب کرونا و مولفه های آن(علائم جسمانی، علائم روانی) در مرحله پس آزمون بین گروه ها تفاوت معناداری دیده می شود. بدین ترتیب فرضیه موردنظر مورد تایید قرار گرفت و میتوان گفت که آموزش ذهن آگاهی در کاهش اضطراب کرونا و مولفه های آن در پزشکان موثر بوده است.
نتیجه گیری: بنابراین ذهن آگاهی می تواند وضعیت پزشکان در دوران همه گیری بیماری کرونا را در زمینه های اضطراب کرونا و مولفه های آن را بهبود بخشد.
- ذهن آگاهی
- اضطراب کرونا
- پزشکان
- بیماری کرونا
ارجاع به مقاله
مراجع
.
- چکیده مشاهده شده: 1333 بار
- pdf دانلود شده: 537 بار