ناشر: مرکز آموزشی، پژوهشی، و درمانی سل و بيماري‌های ريوی- بيمارستان دکتر مسيح دانشوری
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

فصلنامه نفس

  • Home
  • درباره
    • هیئت تحریریه
    • نمایه نامه ها
    • اطلاعات تماس
  • شماره جاری
  • بایگانی‌ها
  • ارسال مقاله
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 9 شماره 4 (1401)
  4. مقالات مروری

دوره 9 شماره 4 (1401)

October 2022

آموزش دانشجویان علوم پزشکی در زمان پاندمی کرونا: مقاله مروری

  • مهدیه رحیمی
  • شادی شفقی
  • خلیل علی محمدزاده

فصلنامه نفس, دوره 9 شماره 4 (1401), 30 October 2022
چاپ شده: 2022-12-01

  • مقاله
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه: همه‌گیری بیماری کوید -19 باعث اختلال بی‌سابقه‌ای در سیستم‌های آموزش پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان شد. ویژگی  این بیماری موجب چالش هایی برای آموزش های پزشکی حضوری شد که با جایگزین شدن روش های آموزش های الکترونیکی چالش هایی برای دانشجویان به وجود آورد.

روش انجام مطالعه: بر این اساس مطالعه حاضر با هدف مرور مطالعات انجام شده در خصوص آموزش دانشجویان علوم پزشکی در زمان پاندمی کرونا طراحی شده است. مطالعه حاضر یک مقاله مروری با جستجو از کلیدواژه‌های آموزش آنلاین، آموزش مجازی، آموزش الکترونیکی، کووید-19، کرونا ویروس، دانشجویان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و E-Learning،  Medical Education، Pandemic Time، Electronic Skills Training، Coronavirus، Virtual Education، Medical Sciences، In-service training، COVID-19 Epidemic برای بازیابی مقالات به هر دو زبان فارسی و انگلیسی صورت گرفت تمامی مطالعات مقطعی منتشرشده وارد مطالعه شدند.

ارزیابی کیفیت مطالعات و استخراج داده‌ها: متن کامل مقالات منتخب پس از تأیید از نظر واجد شرایط بودن، با استفاده از چک‌لیست استروب مخصوص مطالعات مقطعی از نظر کیفیت ارزیابی شد.

نتایج: نتایج مطالعه نشان داد آموزش الکترونیک اگر چه نسبت به آموزش های حضوری می تواند فوایدی داشته باشد، ولی چالش هایی از جمله نبود زیر ساخت های مناسب، اختلال در وب سایت ها و قطعی اینترنت، هزینه های اینترنت، عدم تعامل استاد و دانشجو کاهش پیشرفت دانشجویان در موارد بالینی که نیاز به حضور بر بالین بیمار را دارند و کافی نبودن دانش اساتید و یا دانشجویان از استفاده از نوآوری های الکترونیک از جمله چالش های موجود در آموزش های الکترونیک در دوران پاندمی کرونا بوده است.

بحث: نتیجه گیری اینکه اگر چه دانشگاه های علوم پزشکی در زمینه آموزش های الکترونیک تا حدودی موفق عمل کرده اند، اما هنوز هم با چالش هایی روبرو هستند که باعث ضعف این روش یادگیری خواهد شد و باید در این زمینه اقدامات مناسبی صورت گیرد.

کلمات کلیدی:
  • آموزش الکترونیک
  • پاندمی کرونا ویروس
  • دانشگاه های علوم پزشکی

ارجاع به مقاله

رحیمی م., شفقی ش., & محمدزاده خ. ع. (2022). آموزش دانشجویان علوم پزشکی در زمان پاندمی کرونا: مقاله مروری. فصلنامه نفس, 9(4). Retrieved از https://journals.sbmu.ac.ir/nafas/article/view/40100
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

.

  • چکیده مشاهده شده: 307 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس
قدرت یافته از OJSPlus