تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی و ابعاد آن بر پزشکان در دوره همه گیری ویروس کرونا اثر ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی پزشکان در ایام کرونا
فصلنامه نفس,
دوره 8 شماره 4 (1400),
6 December 2021
چکیده
مقدمه: فرسودگی شغلی یکی از چالش های پزشکان در طی شیوع بیماری کرونا است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی و ابعاد آن بر پزشکان در دوره همه گیری ویروس کرونا انجام شد.
روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و روش آن به شیوه نیمه آزمایش و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل پزشکان مشغول به کار در بیمارستان های امام علی (ع) و کوثر در سال 1400 در دوران همه گیری ویروس کرونا بود. حجم نمونه 30 نفر از پزشکان مشغول در بیمارستان های مذکور که به صورت داوطلب انتخاب شده بودند که به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار داده شدند. سپس به منظور ارزیابی فرسودگی شغلی شرکت کنندگان پرسشنامه فرسودگی شغلی مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله بعد جلسات ذهن آگاهی بر اساس پروتکل ون سون و همکاران در قالب 8 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش ارائه شد. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS 22 پردازش شد.
نتایج: نتایج حاصل از یافته های تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره نشان دادند که از نظر فرسودگی شغلی و مولفه های آن (خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و عدم کفایت شخصی)، در مرحله پس آزمون بین گروه ها تفاوت معناداری دیده می شود. بدین ترتیب فرضیه مورد نظر تایید شد و می توان گفت که آموزش ذهن آگاهی در کاهش فرسودگی شغلی و مولفه های در پزشکان موثر بوده است
نتیجه گیری: بنابراین ذهن آگاهی می تواند وضعیت پزشکان در دوران همه گیری بیماری کرونا را در زمینه فرسودگی شغلی و مولفه های آن را بهبود بخشد.
- ذهن آگاهی
- فرسودگی شغلی
- پزشکان
- کرونا
ارجاع به مقاله
مراجع
.
- چکیده مشاهده شده: 568 بار
- pdf دانلود شده: 106 بار