اثر بخشی آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر راهبردارهای مقابله ای زوجین و انطباق پذیری خانوادگی در زنان دارای تعارضات زناشویی ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا
فصلنامه نفس,
دوره 9 شماره 1 (1401),
27 اسفند 2022
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر راهبردهای مقابله ای زوجین و انطباق پذیری خانوادگی در زنان دارای تعارضات زناشویی ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی زنانیکه به دلیل تعارضات زناشویی ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا به مرکز مشاوره محیا تهران در فروردین سال 1400مراجعه کرده بودند را تشکیل دادند. در این پژوهش با توجه به معیارهای ورود به روش در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. ابزار گرد آوری شامل برنامه درمان آموزش تحلیل رفتار متقابل بر اساس پروتکل ساخت یافته، پرسش نامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن CSQ(1988)، پرسشنامه انطباق و انسجام خانوادگی السون و همکاران FACES-III دیوید اچ. السون، جویس پورتنر و یوآو لاوی (1985)، داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل (TA) بر افزایش راهبردهای مقابله ای و انطباق پذیری خانوادگی در سطح موثر بود. در دو بازه زمانی پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی داری بین دو گروه کنترل و آزمایش نشان می دهد.
- آموزش تحلیل رفتار متقابل
- راهبردهای مقابله ای زوجین
- انطباق پذیری خانوادگی
- تعارضات زناشویی
- ویروس کرونا
ارجاع به مقاله
مراجع
.
- چکیده مشاهده شده: 211 بار