مقایسه معاینه بیماران از طریق فناوری پزشکی از راه دور و بر بالین بیمار: معاینه ریه
فصلنامه نفس,
دوره 2 شماره 2 (1394),
6 September 2015
چکیده
تلهمديسين بهمعناي ارائه خدمات بهداشتي درماني توسط فناوريهاي ارتباطی ميباشد. در بيشترخدمات بهداشتي درماني جز اصلي و اوليه ارائه خدمات شامل شرح حال و معاينه باليني ميباشد. لذا براي ارائه اين خدمات از طريق تلهمديسين نياز به حصول اطمينان از قابل اعتماد بودن اين معاينات وجود دارد.
در اين مطالعه بر آن شديم تا به توافق معاینه ریه بیماران با استفاده از سیستم تلهمديسين با معاینه از طریق بالین در بیمارستان مسیح دانشوری بپردازيم. برای انجام این مطالعه بیماران به صورت تصادفی از بخشهاي مختلف بيمارستان دکتر مسيح دانشوري انتخاب میشدند. پزشک معاینه کننده در اتاق جداگانهای حضور داشت و پس از مشاهده و سمع قسمتهای مختلف ریه از راه دور و با استفاده از گوشی پزشکی دیجیتال، یافتههای معاینه خود را در پرسشنامه پر میکرد. سپس همان پزشک بر بالین بیمار رفته و تمام معاینات را خود مجددا انجام میداد و در نهایت برای بار دوم پرسشنامه را پر مینمود و تشخیص نهایی را ارائه میداد. از میان 84 متغیر مورد بررسی 58 مورد توافق بین معاینه از راه دور و نزدیک وجود داشت که 47 مورد (95/55%) از این توافقها با کاپای بین 8/0-1 بود که به معنای توافق عالی است و 10 مورد (9/11%) از توافقها دارای کاپای 6/0-8/0 بود که توافق قابل قبول میباشد و یک مورد (19/1%) توافق 4/0 تا 6/0 داشت که توافق متوسط است. در 95/30% از موارد، توافق بين معاينات از راه دور و نزديك وجود نداشت.
مطالعه حاضر بيانگر توافق معاينات ريه از طريق تلهمديسين و بر بالين بيماران ميباشد كه ميتواند سبب اطمينان بيشتر پزشكان جهت انجام مشاوره از طريق اين تكنولوژي شود.
- پزشکی از راه دور
- معاینه بالینی
- بیماری ریوی
ارجاع به مقاله
مراجع
- چکیده مشاهده شده: 138 بار
- pdf دانلود شده: 60 بار