بررسی رضایتمندی بیماران از زمان انتظار در اتاق عمل جنرال، جهت شروع عمل جراحی در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز
مجله انجمن آنستزیولوژی و مراقبتهای ویژه ایران,
دوره 2 شماره 120 (1401),
9 شهریور 2024,
چکیده: مقدمه: امروزه رضايتمندي بيماران به عنوان يکي از شاخص هاي مهم در کيفيت خدمات سلامت از طرف سازمان هاي بهداشتي درماني مورد توجه قرار گرفته است لذا باتوجه به اهمیت موضوع، این مطالعه با هدف بررسی رضایت مندی بیماران از زمان انتظار در اتاق عمل جنرال بیمارستان امام خمینی (ره) جهت شروع عمل جراحی انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه اپیدمیولوژیک توصیفی-تحلیلی و مقطعی است که بر روی 165 بیمار اتاق عمل جنرال بیمارستان امام خمینی (ره) در سال 1402 با استفاده از یک پرسشنامه 2 بخشی حاوی اطلاعات دموگرافیک و 30 سوال در زمینه رضایت سنجی بیماران انجام شد. نتایج: از میان 165 بیماری که در مطالعه ما شرکت کردند ؛6/43% رنج سنی 30-39 داشتند ،53% زن ، 47% اقا ،45% بیکار ،66%متاهل ،75%زیر دیپلم ،30% آنان عمل جراحی زنان و زایمان ، 48%سابقه عمل جراحی و 50% سابقه بیهوشی داشتند. میانگین مدت زمان انتظار 57 دقیقه بود. در حیطه اطلاعات 60% ،خدمات رسانی 3/73% ، ارتباط پرسنل-بیمار 9/67% ،ترس و نگرانی 9/13 % و بطور کلی4/56% رضایت زیاد داشتند. رضایت بیماران مرد در همه ی حیطه های فرعی به جز حیطه ترس و نگرانی بیشتر از زنان بود. تفاوت اماری معناداری برحسب تحصیلات در حیطه ترس و نگرانی ،خدمات رسانی ،اطلاعات و برحسب شغل در حیطه ارتباط پرسنل-بیمار ،خدمات رسانی ،اطلاعات و رضایت کلی ، برحسب سابقه بیهوشی در حیطه ترس و نگرانی و برحسب نوع عمل جراحی در همه ی حیطه ها ترس و نگرانی، ارتباط با پرسنل ،خدمات رسانی ،اطلاعات و رضایت کلی وجود داشت. میان رضایت کلی با زمان انتظار در اتاق عمل ، اطلاعات ،خدمات ، و ارتباط پرسنل-بیمار ارتباط معناداری دیده شد. نتیجه گیری: اکثر شرکت کنندگان ما از خدمات ارائه شده به آنها راضی بودند. فقدان اطلاعات کافی قبل از عمل جراحی و ترس از پیامدهای نامطلوب عمل جراحی مهمترین عوامل در کاهش رضایت کلی بیماران بود. واژگان کلیدی: رضايتمندي بيماران، زمان انتظار در اتاق عمل.