تطابق برنامه های بازآموزی های برگزار شده در حوزه طب اورژانس با سرفصل های ضروری آموزشی در این رشته
مجله طب اورژانس ایران,
دوره 2 شماره 4 (2015),
21 October 2015
,
صفحه 161-168
https://doi.org/10.22037/ijem.v2i4.10287
چکیده
مقدمه: در حال حاضر اطلاع دقیقی از میزان تطابق دوره های بازآموزی رشته طب اورژانس با سرفصل های ضروری آموزشی این رشته وجود ندارد. لذا مطالعه حاضر در نظر دارد تا میزان تطابق بازآموزی های برگزار شده طی سال های 1389 تا 1393 با سرفصل های آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس را مورد بررسی قرار داد. روش کار: در مطالعه مقطعی حاضر اطلاعات ثبت شده از بازآموزی های مرتبط با رشته تخصصی طب اورژانس از سامانه آموزش مداوم وزارت بهداشت جمع آوری گردید. سپس 30 آیتم از مهمترین مباحث آموزشی رشته طب اورژانس با نظر 3 متخصص طب اورژانس انتخاب شد و اقدام به ارزیابی تطابق بازآموزی ها از لحاظ مدت زمان آموزش، روند تغییرات سالیانه و کفایت با سرفصل های آموزشی رشته طب اورژانس گردید. يافته ها: طی سال های 1389 تا 1393 به طور مجموع، 10147 ساعت بازآموزی مرتبط با سرفصل های آموزشی رشته طب اورژانس ارائه شده بود. بیشترین فراوانی (1015 ساعت) بازآموزی ها مرتبط با اورژانس های جراحی بود. در رتبه بعدی بازآموزی در زمینه اورژانس مسمومیت با میزان 810 ساعت (8/0درصد) اورژانس های نورولوژیک با میزان 700 ساعت (6/9 درصد)، اورژانس های اطفال با میزان 695 ساعت (6/8 درصد)، اورژانس های داخلی با 675 ساعت (6/7 درصد) و احیا قلبی ریوی با 555 ساعت (5/5 درصد) قرار داشتند. علاوه بر این مشخص گردید که هیچ یک از باز آموزی ها تطابق کامل با استانداردهای مورد انتظار ندارند. آزمون کاپای کوهن نشان داد میزان توافق بین وضعیت موجود بازآموزی ها با استاندارد تنها 46/7 درصد (با فاصله اطمینان 95 درصدی برابر 52/55-40/9) بود که در طبقه موافقت ضعیف قرار می گیرد (0/19=p). نتيجه گيری: یافته های پژوهش حاضر حاکی از توافق ضیف باز آموزی های انجام شده در حوزه طب اورژانس با استانداردهای مورد انتظار بود.
- بازآموزی؛ سرفصل های آموزشی؛ میزان تطابق
ارجاع به مقاله
مراجع
Schlechtriemen T, Armbruster W, Adler J, et al. The challenge of emergency physician services. Further training concept for a demanding field of medical activity. Notfall Rettungsmedizin. 2014;17(1):39-45.
Rosen P. Emergency medicine: concepts and clinical practice. New York, USA: CV Mosby; 1998. p.
Asadi P, Kasmaie VM, Zohrevandi B, Ziabari SMZ, Marzbani BBMB. Disposition of Patients Before and After Establishment of Emergency Medicine Specialists. Iran J Emerg Med. 2014;1(1):28-33. [Persian].
Baratloo A, Rahmati F, Forouzanfar MM, Hashemi B, Motamedi M, Safari S. Evaluation of Performance Indexes of Emergency Department. Iran J Emerg Med. 2015;2(1):12-9. [Persian].
Richards T. Continuing medical education. BMJ. 1998;316(7127):246.
Parulekar S. Continuing medical education. J Postgrad Med. 2011;57(2):177.
Eder AF, Young PP, Schäfer R. Continuing Medical Education Program in Transfusion. Transfusion (Paris). 2015;55(2):440.
Luchtefeld M. Continuing Medical Education. The ASCRS Textbook of Colon and Rectal Surgery: Springer; 2011. p. 901-5.
Shojania KG, Silver I, Levinson W. Continuing medical education and quality improvement: a match made in heaven? Ann Intern Med. 2012;156(4):305-8.
Jaffari F, Yousefy A. The Viewpoints of Continuing Medical Education Directors and Experts about the Characteristics of an Effective Needs Assessment Model for Physicians, Dentists and Pharmacists. Iranian Journal of Medical Education. 2004;4(2):43-51.
Zobeiri M, Ataei M, Abdolmaleki P. Continuing Medical Education (CME) Programs Efficiency and Needs of General Practitioners (GPs) (Kermanshah 2003). J Kermanshah Uni. 2007;11(1):161-8. [Persian].
Reihani Kermani H, Nohi E, Nakheii N. Investigation of educational needs correspondence with educational content of workshops in prevalent psychiatry & pediatric diseases according to subjects of continuing education in Kerman University of Medical Sciences. Iran J Med Edu. 2002;2(3):34-. [Persian].
Mansouri M, Lockyer J. A meta‐analysis of continuing medical education effectiveness. J Contin Educ Health Prof. 2007;27(1):6-15.
Cheston CC, Flickinger TE, Chisolm MS. Social media use in medical education: a systematic review. Acad Med. 2013;88(6):893-901.
Davis D. Clinical practice guidelines and the translation of knowledge: the science of continuing medical education. Can Med Assoc J. 2000;163(10):1278-9.
Gidday JM, Perez-Pinzon MA, Zhang JH. Innate Tolerance in the CNS: Translational Neuroprotection by Pre-and Post-Conditioning: Springer Science & Business Media; 2012. p.
Schiller SZ. Practicing learner-centered teaching: Pedagogical design and assessment of a second life project. J Inform Systems Edu. 2009;20(3):369-81.
Picciano AG. Beyond student perceptions: Issues of interaction, presence, and performance in an online course. J Asynchronous Learn Net. 2002;6(1):21-40.
Phipps R, Merisotis J. What's the difference? A review of contemporary research on the effectiveness of distance learning in higher education. Institute for Higher Education Policy, Washington, DC., 1999.
DeTure M. Cognitive style and self-efficacy: Predicting student success in online distance education. Am J Distance Edu. 2004;18(1):21-38.
Rivera JC, Rice ML. A comparison of student outcomes & satisfaction between traditional & web based course offerings. Online J Distance Learn Admin. 2002;5(3):n3.
Allen M, Bourhis J, Burrell N, Mabry E. Comparing student satisfaction with distance education to traditional classrooms in higher education: A meta-analysis. Ame J Distance Edu. 2002;16(2):83-97.
- چکیده مشاهده شده: 277 بار
- PDF دانلود شده: 375 بار
- HTML دانلود شده: 60 بار