سرمقاله یا سخن ویژه


تاثير نماز بر سلامتی جسم و روان و ايجاد شادابي و نشاط

حسن لاری, امیر صادقی, سمیه جهانی شرافت

مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن), دوره 5 شماره 2 (1403), 3 شهریور 2024,
https://doi.org/10.22037/soren.v5i2.46874

تاثيرات بی نظیر و خارق العاده توصیه های دینی در سلامت جسم و روان در مطالعات گذشته ثابت شده است كه در این میان فواید نماز بسيار حيرت انگيز است. همیشه و در همه حال از اقامه نماز به عنوان یک وظیفه و رفتار دینی یاد شده است. یک واجب الهی که خداوند در پنج وعده روزانه برای هر انسان مقرر فرموده است و با اهمیت ترین و مهم ترین اثرات آن دریافت رحمت بیکران خداوند و تقرب به اوست. این فریضه واجب که از سوی خداوند بر انسان واجب شده است تاثیر بسیار زیادی بر تکامل فردی و اجتماعی و رشد او دارد. جالب اینجاست که امروزه با پیشرفته دانش بشری، تحقیقات و بررسی ها نشان داده اند که رابطه ای بین نماز و سلامتی وجود دارد.

علم پزشکی جهان در رابطه با نقش نماز و سلامت معنوی، تاثیر دینداری و دعا در سلامت روحی، جسمی و روانی به درجاتی نایل شده است که در این مقاله تاثیرات شگفت انگیزی اقامه نماز در سلامت مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.

اصیل/تحقیقاتی


تحلیل بازی‌سازان و اثرات تحول‌آفرین بازاریابی هوشمند در صنعت ورزش

شفق ابوالقاسمی آتانی, امیرحسین منظمی, میثم رحیمی زاده

مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن), دوره 5 شماره 2 (1403), 3 شهریور 2024,
https://doi.org/10.22037/soren.v5i2.45773

در دهه‌های اخیر، فناوری‌های پیشرفته به‌ویژه هوش مصنوعی (AI) به‌طور چشم‌گیری شیوه‌های بازاریابی در صنایع مختلف را متحول کرده‌اند. صنعت ورزش نیز از این تحولات بهره‌مند شده و بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین روش‌ها در این حوزه به کار گرفته شده است. این روش‌های نوین نه تنها امکان تعامل بیشتر با مخاطبان را فراهم می‌کنند، بلکه با تحلیل داده‌ها و رفتارهای مصرف‌کنندگان، توانایی ایجاد تجربیات شخصی‌سازی‌شده و افزایش اثربخشی کمپین‌های بازاریابی را نیز دارند. در این پژوهش، به شناسایی و واکاوی بازی‌سازان اصلی در بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی پیامدهای این تحولات در صنعت ورزش پرداخته شده است. این تحقیق با رویکرد کیفی و تحلیل مضمون (تحلیل تم) انجام شده و جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی در صنعت ورزش بوده است. نمونه‌گیری به روش هدفمند (قضاوتی) و گلوله برفی انجام شده و مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع نظری در مصاحبه دوازدهم ادامه یافت. برای تأیید روایی تحقیق از روش «مثلث‌سازی منابع داده‌ها، بازبینی توسط همکاران و بررسی توسط مشارکت‌کنندگان» و برای تأیید پایایی از «پایایی بین دو کدگذار و پایایی بازآزمون» استفاده شد. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار MAXQDA2020 و در سه مرحله کدگذاری (مصداق، تم اصلی، تم فرعی) انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازی‌سازان بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران شامل «دولت‌ها، نهادها، بخش خصوصی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌نویسان، فدراسیون‌ها، رسانه‌ها و پلتفرم‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و واحدهای فناور، پژوهشگاه تربیت بدنی، تیم‌های ورزشی، ورزشکاران، شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات ورزشی» هستند و پیامدهای آن شامل «کاهش هزینه‌ها، بهبود مدیریت منابع انسانی، بهبود عملکرد، بهبود مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه، تسریع روند ایجاد اشتغال، دستیابی به برنامه‌ریزی هدفمند، ارتباطات مؤثر با مشتریان، استفاده کاربردی در مباحث بیومکانیکی و کینزیولوژی، توسعه ورزش‌های همگانی و قهرمانی، گذر از دانش و رسیدن به یک فرادانش توسط هوش مصنوعی، دسترسی به بازار هدف گسترده، تنوع و سرعت در انتخاب، افزایش فروش» می‌باشد

تاثیر ریتم تنفسی بر عملکرد حرکتی ورزشکاران کاراته‌کار در شرایط احساسی متفاوت در محیط‌های ورزشی

Seyed Kazem Mousavi Sadati, zeynab dorosti, Abdolrasoul Daneshjoo

مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن), دوره 5 شماره 2 (1403), 3 شهریور 2024,
https://doi.org/10.22037/soren.v5i2.43221

سابقه و هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ریتم تنفسی بر عملکرد حرکتی ورزشکاران کاراته‌کار در شرایط احساسی متفاوت در محیط‌های ورزشی می­باشد.

روش کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با توجه به روش، نیمه­آزمایشی در قالب طرح پیش­آزمون، پس­آزمون با دو  گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه ورزشکاران پسر کاراته­کار باشگاه‌های کاراته شهر تهران بود که تعداد 45 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی ساده با در نظر­گرفتن ملاک­های ورود انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (15 نفر آزمایش اول (حالت خوشایند)، 15 نفر آزمایش دوم (حالت ناخوشایند) و 15 نفر کنترل (حالت خنثی)) قرار گرفتند. پرسشنامه عملکرد ورزشکاران چاربونیو برای گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرارگرفت. ریتم تنفسی با مترونوم چک گردید؛ از طریق نشان دادن 30 تصویر خوشایند، ناخوشایند و خنثی برگرفته از بوچانان و جانل حالات احساسی مختلف، در هر گروه ایجاد شد. از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم­افزار SPSS19 جهت تحلیل فرضیه‌ها استفاده­شد.

یافته­ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد ریتم تنفسی بر عملکرد حرکتی ورزشکاران کاراته‌کار در شرایط احساسی خوشایند تاثیر مثبت و معنی­دار و در شرایط احساسی ناخوشایند تاثیر منفی و معنی­دار دارد. شرایط احساسی بر ریتم تنفسی ورزشکاران کاراته­کار تاثیر معنی­دار داشت.

نتیجه­گیری: ورزش کاراته با نیاز به حرکات وابسته به برنامه‌ریزی، به عنوان یکی از فعالیت­های ورزشی متناوب با دوره­ی فعالیت و استراحت با شدت بالا می­باشد؛ در همین رابطه سرعت و عمق تنفس مستقیماً بر عملکرد کاراته­کاران در شرایط احساسی خوشایند و ناخوشایند تاثیر می­گذارد.

مطالعه عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در دانش آموزان

امید صفری, غلامرضا صفری

مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن), دوره 5 شماره 2 (1403), 3 شهریور 2024,
https://doi.org/10.22037/soren.v5i2.44284

پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در دانش آموزان از دیدگاه معلمان تربیت بدنی استان فارس اجرا شده است روش اجرای این تحقیق توصیفی پیمایشی می باشد جامعه آماری حدود 480 نفر کلیه فرهنگیان تربیت بدنی استان می باشد و نمونه آماری تعداد 200 نفر از معلمان تربیت بدنی استان فارس احمد در نظر گرفته شد. بر اساس نتايج حاصله از آزمون ضريب همبستگي پيرسون بین عوامل، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد زيرا سطح معناداري 03% می باشد. که فرضیه با 97% اطمینان مورد تایید است.  همچنین فعاليت هاي خانواده و گروه هاي همسالان بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در دانش آموزان از دیدگاه معلمان استان فارستاثیر دارد. فعاليت نهادهاي دولتي (سازمان هاي ورزشي، مدرسه و رسانه) بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در دانش آموزان از دیدگاه معلمان استان فارس تاثیر دارد. فعاليت هاي مشترك بخش دولتي و خصوصي بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در دانش آموزان از دیدگاه معلمان استان فارس تاثیر دارد. فعاليت هاي تسهيل كننده بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در دانش آموزان استان فارس تاثیر مثبت و معنادار دارد.

تعیین ارتباط علّی بین هویت برند تیمی، هویت هواداران با تیم¬های فوتبال، و وفاداری به برند تیمی در ایران

سید علی موسوی, فرشاد تجاری, علی زارعی

مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن), دوره 5 شماره 2 (1403), 3 شهریور 2024,
https://doi.org/10.22037/soren.v5i2.37924

سابقه و هدف: در فوتبال امروز توجه به هویت برند تیم، شناخت هوادار و وفاداری به برند تیم اهمیت و جایگاه ویژه‌ای یافته است. بنابراین ضرورت دارد که در کشور ما نیز دیدگاه مدیران باشگاه‌های فوتبال به این موضوع مهم و تاثیرگذار تغییر و تحولی اساسی پیدا کند و برنامه‌ریزی‌های راهبردی برای جذب هواداران بیشتر و کسب حمایت روزافزون هواداران از باشگاه­‌ها و تیم‌­های محبوب­شان صورت پذیرد. لذا در این پژوهش به بررسی ارتباط علّی بین هویت برند تیم، شناخت هوادار از تیم و وفاداری به برند پرداخته شده است.

روش کار: اين پژوهش از نظر هدف، كاربردي بوده و روش گردآوري داده‌ها از نوع توصيفي - پيمايشي با استفاده از مطالعات نظري و از طريق پرسشنامه صورت پذیرفته است. برای آزمون فرضیات تحقیق و تعیین روابط خطی ساختاری در مدل تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. عملیات آماری در سطح معنی‌­دار p < 0.05 انجام گرفته و از نرم‌­افزارهای SPSS و LISREL برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها استفاده شده است.

یافته­‌ها: نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که باشگاه­‌هاي ليگ برتر فوتبال ايران با مورد توجه قرار دادن و تقويت هويت برند باشگاه‌هاي خود، مي‌­توانند جذابيت هويت برند را براي هوادارانشان افزايش دهند.

نتیجه­‌گیری: از اين طريق باشگاه‌های فوتبال می‌­توانند از هواداراني بهره ببرند كه در هر حالتي و بدون توجه به هر نتيجه و در هر زماني از فصل پشتيبان تيم محبوب­شان باشند.