تحلیل بازیسازان و اثرات تحولآفرین بازاریابی هوشمند در صنعت ورزش
مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن),
دوره 5 شماره 2 (1403),
3 شهریور 2024
https://doi.org/10.22037/soren.v5i2.45773
چکیده
در دهههای اخیر، فناوریهای پیشرفته بهویژه هوش مصنوعی (AI) بهطور چشمگیری شیوههای بازاریابی در صنایع مختلف را متحول کردهاند. صنعت ورزش نیز از این تحولات بهرهمند شده و بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین روشها در این حوزه به کار گرفته شده است. این روشهای نوین نه تنها امکان تعامل بیشتر با مخاطبان را فراهم میکنند، بلکه با تحلیل دادهها و رفتارهای مصرفکنندگان، توانایی ایجاد تجربیات شخصیسازیشده و افزایش اثربخشی کمپینهای بازاریابی را نیز دارند. در این پژوهش، به شناسایی و واکاوی بازیسازان اصلی در بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی پیامدهای این تحولات در صنعت ورزش پرداخته شده است. این تحقیق با رویکرد کیفی و تحلیل مضمون (تحلیل تم) انجام شده و جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی در صنعت ورزش بوده است. نمونهگیری به روش هدفمند (قضاوتی) و گلوله برفی انجام شده و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری در مصاحبه دوازدهم ادامه یافت. برای تأیید روایی تحقیق از روش «مثلثسازی منابع دادهها، بازبینی توسط همکاران و بررسی توسط مشارکتکنندگان» و برای تأیید پایایی از «پایایی بین دو کدگذار و پایایی بازآزمون» استفاده شد. تحلیل دادهها با نرمافزار MAXQDA2020 و در سه مرحله کدگذاری (مصداق، تم اصلی، تم فرعی) انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازیسازان بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران شامل «دولتها، نهادها، بخش خصوصی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، برنامهنویسان، فدراسیونها، رسانهها و پلتفرمها، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد و واحدهای فناور، پژوهشگاه تربیت بدنی، تیمهای ورزشی، ورزشکاران، شرکتهای تولیدکننده تجهیزات ورزشی» هستند و پیامدهای آن شامل «کاهش هزینهها، بهبود مدیریت منابع انسانی، بهبود عملکرد، بهبود مدیریت برنامهریزی و بودجه، تسریع روند ایجاد اشتغال، دستیابی به برنامهریزی هدفمند، ارتباطات مؤثر با مشتریان، استفاده کاربردی در مباحث بیومکانیکی و کینزیولوژی، توسعه ورزشهای همگانی و قهرمانی، گذر از دانش و رسیدن به یک فرادانش توسط هوش مصنوعی، دسترسی به بازار هدف گسترده، تنوع و سرعت در انتخاب، افزایش فروش» میباشد
- بازاریابی الکترونیکی ، هوش مصنوعی ، صنعت ورزش ایران،روش تحلیل مضمون
ارجاع به مقاله
مراجع
Sarlab R, Gholami Heydariani L, Sarlab M. Economic factors affecting the reopening of sports business in MENA countries. J Sport Manag. 1401;14(2):163-151. doi: 10.22059/jsm.2021.303679.2496
Sa'at Chian V, Seyedi Z, Dehghan Ghafarokhi A, Azizi B. Identification of effective indicators on pricing of services in physical fitness and aerobic sports clubs. J Sport Manag. 1401;14(3):182-164. doi: 10.22059/jsm.2021.295201.2390
Rezvani M, Darvishi A, Pourzabihsarhamami K. Paradigmatic resilience model design for sports businesses based on grounded theory. J Sport Manag. 1401;14(2):182-164. doi: 10.22059/jsm.2021.312699.2609
Rahimi Kelor H, Akbari Arbatan G. Exploration of challenges and opportunities of artificial intelligence on entrepreneurship development and growth of startups. J Inf Manag Sci. 1402;9(4):205-232. doi: 10.22091/stim.2023.9411.195
Tariqi R, Shirdel Shahmiri F. Designing a hybrid internet marketing model in the sports industry. J Sport Manag. 1401;14(2):212-195. doi: 10.22059/jsm.2021.320901.2699
Karimian Sh, Askari E, Fallah ZA, Behlakeh T. Strategies for digital economy development in sports in Iran. J Sport Manag. 1401;14(3):227-217. doi: 10.22059/jsm.2021.325606.2742
Naghiloo Z, Ketabi F, Namvar M. Structural model of personality traits and purchasing intention of sports consumers. J Sport Manag. 1401;14(3):216-201. doi: 10.22059/jsm.2021.320914
Almohsen E, Henari T, Al Rawi A, Salman H, Fardan M. Evaluating customer usage and satisfaction in Bahrain towards AI-enabled e-commerce websites. In: 2022 International Conference on Innovation and Intelligence for Informatics, Computing, and Technologies (3ICT); 2022 Nov; pp. 117-123. IEEE.
Byon KK, Phua J. Digital and interactive marketing communications in sports. J Interact Advert. 2021;21(2):75-78.
Evans ZCT, Gee S, Eddy T. Building bridges: Connecting sport marketing and critical social science research. Front Sports Act Living. 2022;4.
Fowler S, Bhatt J, Brown S, Fleming L, Mayell S, Sinha I, Bush A. E-cigarette company tactics in sports advertising. Lancet Respir Med. 2022;10(7):634-636.
Hansopaheluwakan S, Polla JR, Kristiyanto J, Prabowo H, Hamsal M, Lukmanto B. The influence of social media marketing, website quality, e-WOM, and perceived value on the purchase intention (Case study: PT. Vita Nova Atletik's local brand sports shoes). In: 2020 International Conference on Information Management and Technology (ICIMTech); 2020 Aug; pp. 916-921. IEEE.
Xu M, David JM, Kim SH. The fourth industrial revolution: opportunities and challenges. Int J Financ Res. 2018;9(2):90-95.
Huang X, Ding W. A comparison on the development mode of traditional and emerging cultural innovation-A case analysis of electronic sports-League of Legends. In: Advances in Physical, Social & Occupational Ergonomics: Proceedings of the AHFE 2021 Virtual Conferences on Physical Ergonomics and Human Factors, Social & Occupational Ergonomics, and Cross-Cultural Decision Making; 2021 Jul 25-29; USA. Springer.
Jabbari Z, Kashef SM, Keshkar S. Developing a model for the relationship between cultural factors and customer attraction in electronic marketing of the sports industry. Sport Sci. 2020;13(1):43-49.
Ramkumar PN, Luu BC, Haeberle HS, Karnuta JM, Nwachukwu BU, Williams RJ. Sports medicine and artificial intelligence: a primer. Am J Sports Med. 2022;50(4):1166-1174.
Lv J, Jiang X, Jiang A. Application of virtual reality technology based on artificial intelligence in sports skill training. Wireless Commun Mobile Comput. 2022.
Mastromartino B, Wang JJ, Suggs DW, Hollenbeck CR, Zhang JJ. Dimensions of sense of membership in a sport fan community: factors, outcomes, and social capital implications. Commun Sport. 2022;10(6):1229-1256.
Ratten V. Sports technology and innovation: assessing cultural and social factors. Springer; 2019.
Santos TO, Correia A, Biscaia R, Pegoraro A. Examining fan engagement through social networking sites. Int J Sports Mark Spons. 2019;20(1):163-183.
Sawan N, Eltweri A, De Lucia C, Pio Leonardo Cavaliere L, Faccia A, Roxana Moşteanu N. Mixed and augmented reality applications in the sport industry. In: 2020 2nd International Conference on E-Business and E-Commerce Engineering; 2020 Dec; pp. 55-59.
Soni D. Emerging roles of artificial intelligence in ecommerce. Int J Trend Sci Res Dev. 2020;4(5):223-225.
Sabharwal D, Verma M. Studying the relationship between artificial intelligence and digital advertising in marketing strategy.
Tarighi R, Sajjadi SN, Hamidi M, Khabiri M. Factors affecting the development of the electronic marketing capacity of professional sports federations. Ann Appl Sport Sci. 2017;5(2):87-96.
Venkat Srinivasan. AI & learning: A preferred future. Available from: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100062.
Yang J, Zhang X, Pei Y. Digital transformation of the business models of Chinese sporting goods enterprises in the post-COVID-19 era: a knowledge-management perspective. J Knowl Manag. 2023.
Yan X. Research on financial field integrating artificial intelligence: application basis, case analysis, and SVR model-based overnight. Appl Artif Intell. 2023;37(1):2222258.
Wei S. Analysis of marketing innovation under the new retail mode-taking "Luckin coffee" as an example. In: E3S Web of Conferences; 2021; Vol. 235, p. 01074. EDP Sciences
- چکیده مشاهده شده: 148 بار