کرایونیک و اصول اخلاق پزشکی از دیدگاه اسلام
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 1 (1399),
28 June 2020
,
صفحه 119-131
https://doi.org/10.22037/bioeth.v10i1.29860
چکیده
یکی از شیوههای پزشکی آزمایشی در عصر حاضر کرایونیک است. در این شیوه با انجماد بدن انسان یا حیوان در دمای بسیار پایین (C o196 -) که پروتئینها و سلولهای بدن حفظ شده و فاسد نمیگردند، از آنها محافظت میشود، به امید اینکه با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی، بتوان دوباره حیات را به این افراد بازگرداند. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی میکوشد تا به تبیین فرآیند انجماد انسان و تطبیق آن با اصول اخلاق پزشکی از دیدگاه اسلام بپردازد. در این پژوهش مشاهده خواهد شد که اصول اخلاق پزشکی که عبارتند از: اصل احترام به آزادی فردی، اصل سودمندی و عدم اضرار و اصل عدالت، منطبق بر اصول و تعالیم حیاتبخش دین اسلام میباشند و به دلیل وحیانیبودن و فطریبودن، اصول مزبور در دین اسلام از پشتوانه محکمتری برخوردار هستند. همچنین از آنجا که کرایونیک با پایبندی به این اصول اخلاق پزشکی صورت میپذیرد، میتواند از این حیث در جوامع اسلامی موجه قلمداد شود.
- کرایونیک؛ اخلاق پزشکی؛ اصل احترام به اختیار فرد؛ اصل سودمندی؛ اصل عدم اضرار؛ اصل عدالت
ارجاع به مقاله
مراجع
Minerva F. The Ethics of Cryonics: Is it Immoral to be Immortal?. London: Springer; 2018. p.3-7.
Doyle J. Cryonic Life Extension: Scientific Possibility or Stupid Pipe Dream?. In: Doyle J. What Does it Mean to be Human? Life, Death, Personhood and the Transhumanist Movement. London: Springer; 2018. p.113-132.
Larijani B. Physician and ethical considerations. A review of the basics of medical ethics. Tehran: Baraye Farad; 2003. Vol.1 p.105. [Persian]
Alcor. What is Cryonics?. 2019. Available at: https://www.alcor.org/AboutCryonics/index.html. Accessed August 1, 2019.
Beykaee A. What do you know about cryonics?. Salamat Journal 2008; 3(11): 12-32. [Persian]
Alcor. Alcor Procedures. 2019. Available at: https://www.alcor.org/procedures.html. Accessed August 1, 2019.
Abbasi M, Safaei S. A study of the four principles of biological ethics from the perspective of Islamic jurisprudence and law. Bioethics Journal 2011; 1(2): 11-40. [Persian]
Ebrahimizadeh A, Sobhani S. Complementary Issues of beliefs. Tehran: Yaghut; 2004. p.117. [Persian]
Tabarsi F. Majma 'al-Bayan fi Tafsir al-Quran. 3rd ed. Tehran: Naser Khosro; 1993. Vol.6 p.661-662. [Persian]
Moghniye M. Tafsire Kashef. Translated by Danesh M. Qom: Daftare Tablighate Eslami; 1999. Vol.5 p.112-114. [Persian]
Herzfeld N. Religion and the New Technologies. Basel: MDPI; 2018. p.80-82.
Conway H. The Law and the Dead. Hague: Routledge; 2016. p.53-54.
Walker E. Matter Over Mind: Cosmos, Chaos and Curiosity. Indianapolis: Dog Ear Publishing; 2016. p.248-249.
Ghorbani A. Simulation from the perspective of ethics, religions, jurisprudence and law. Tehran: Markaz Tahghighate Pezeshkiye Ghanooni; 2014. p.92-93. [Persian]
Jomhur M. Awali al-Layali al-Aziziya fi al-Ahadith al-Diniya. Qom: Dare Seye al-Shohada; 1985. Vol.1 p.222. [Arabic]
Montazeri H. Studies in the jurisprudence and jurisprudence of the Islamic state. 2nd ed. Qom: Tafakor; 1989. Vol.2 p.342. [Arabic].
Ghandehari M. Jurisprudence and medical issues. Qom: Daftare Tablighate Eslami; 2003. Vol.1 p.182-183, 218. [Arabic]
Sharafodin A. Sharia provisions for medical work. 2nd ed. Ghahereh: Jamee; 1987. p.26, 76-77. [Arabic]
Qomi M. New words in new issues. Qom: Daftare Entesharate Eslami; 1995. Vol.1 p.160, 178, 181. [Arabic]
Motahari M. Studies in the jurisprudence and jurisprudence of the Islamic state. 2nd ed. Qom: Manshurat al-Markaz al-Alami Lederasat al-Eslami; 1989. Vol.2 p.342. [Arabic]
Khomeyni R. Ketabe Beye. 3rd ed. Tehran: Moasesye Oruj; 2009. Vol.1 p.40-41. [Arabic]
Payandeh A. Nahjo al-Fesahe. Tehran: Javidan; 1945. Para.1500. [Persian]
Gheraati M. Tafsire noor. Tehran: Markaze Farhangi Darshai az Ghoran; 2009. Vol.4 p.570-571. [Persian]
Gheraati M. Tafsire noor. Tehran: Markaze Farhangi Darshai az Ghoran; 2009. Vol.1 p.306. [Persian]
Makarem N. Tafsire Nemooneh. 10th ed. Tehran: Daro al-Kotobe Eslamiye; 1992. Vol.4 p.253-254. [Persian]
Tamimi A. Ghoraro al-Hekam va Doraro al-Kalem. Qom: Daro al-Kotobe Eslamiye; 1990. p.419. [Arabic]
Hakimi M. Al-Hayah. Translated by Aram A. Tehran: Daftare Nashre Farhange Eslami; 1961. [Persian]
Shale S. Moral Leadership in Medicine: Building Ethical Healthcare Organizations. Cambridge: Cambridge University Press; 2011. p.23-24.
Rudnick A. Bioethics in the 21st Century. Rijeka: Sandra Bakic; 2011. p.145-146.
Damad M. Qavaed Fegh. 12th ed. Tehran: Markaze Nashre Olume Eslami; 1986. Vol.1 p.131. [Persian]
Damad M. Feghhe Pezeshki. Tehran: Bahar; 2012. p.112. [Persian]
Ansari M. Fraede Osul. Qom: Majmao al-Fekre Eslami; 1998. Vol.2 p.460. [Arabic]
Akhond A. Kefayato al-Osul. Qom: Moaseseye al-Albeyt; 1989. p.381. [Arabic]
Naraghi M. Eawayid al-Iyam fi byan qawaeid al-Ahkam w muhammat masayil al-Hilal w al-Hram. 2th ed. Qom: Manshurate Maktabeh; 1988. [Arabic]
Damad M. Feghhe Pezeshki. Tehran: Bahar; 2012. p.112-113. [Persian]
Damad M. Qavaed Fegh. 12th ed. Tehran: Markaze Nashre Olume Eslami; 1986. Vol.1 p.150-151. [Persian]
Devantier A, Turkington C. Extraordinary Jobs in Health and Science. New York: Ferguson; 2006. p.22-23.
Quigley C. The Corpse: A History. North Carolina: McFarland; 2015. p.233-236.
Motahari M. Adle Elahi. Tehran: Sadra; 2012. p.36-37, 54-58. [Persian]
Majlesi A. Bahar al-Anwar. 2th ed. Qom: Al-Vafa; 1983. Vol.10 p.170. [Arabic]
Aareji Z. Al-Eadalat al-Aijtimaeyt w dawabit twzye al-Tharwat fi al-Islam. Qom: Jamee; 1994. Vol.1 p.119.
- چکیده مشاهده شده: 460 بار
- pdf دانلود شده: 178 بار