شناسایی عوامل اثرگذار بر حسادت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه فرهنگیان (استان های شمال غرب کشور)
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 10 شماره 35 (1399),
1 تیر 2020
,
صفحه 1-17
https://doi.org/10.22037/bioeth.v10i35.27450
چکیده
زمینه و هدف: حسادت سازمانی یکی از جنبههای منفی روابط میان افراد در سازمان است که به صورت نامشهود بر بهرهوری نیروی کار و در نتیجه بهرهوری سازمان تأثیر میگذارد و باعث بروز مشکلات فراوان برای فرد و سازمان میشود. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر حسادت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه فرهنگیان (استانهای شمال غرب کشور) است.
مواد و روشها: این پژوهش، یک پژوهش کیفی با طرح پدیدار شناسی تفسیری است که بدین منظور نمونه پژوهش شامل 24 نفر از متخصصان و خبرگان دانشگاههای فرهنگیان شمال غرب کشور، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و دادهها از طریق مصاحبه با این افراد گردآوری شد. متن مصاحبهها پس از مكتوبسازی با رویكرد به روش دیكلمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادکه عوامل اثرگذار بر حسادت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه فرهنگیان به 73 مفهوم و در قالب 19 مضمون فرعی و 7 مضمون اصلی با عناوین رفتارهای ضد شهروندی، فرهنگ سازمانی، ویژگیهای شخصیتی، وجود فاصله بین مدیر و کارکنان (تبادل رهبر ـ عضو)، جو سازمانی نامطلوب، قابلیتهای یادگیری سازمانی و رهبری معنوی تقسیم میشوند.
ملاحظات اخلاقی: در تدوین این تحقیق حفظ اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، مدیریت دانشگاه میتواند با تأمل بیشتر بر روی عوامل منفی تأثیرگذار بر رفتار و روابط بین کارکنان و با کاهش و تعدیل این عوامل و ایجاد جو سازمانی مطلوب و کاهش فاصله با کارکنان و تقویت روایط با آنها و با رهبری معنوی خود موفقیت سازمان تحت مدیریت خویش را تضمین کند.
- حسادت سازمانی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ کارکنان؛ جو اخلاقی
ارجاع به مقاله
مراجع
Wong.k-l.,Tan,p.sin,ng,Y.k.,& fong,c.Y,.(2013).The rol e of Hrm in enhancing organizational performance ,human resource management Research, 3(1),11-15
Gholipur, Aryan; Mohammad Esmaeili, Neda and Parsa, Fariba (1397). Investigating the Impact of Exchanging Leader Leadership on Organizational Envy (Case Study: Staff of the National Bank of Iran), Journal of Governmental Administration, Vol. 10, No. 3, p. 442-
Ilgan, A. & Ata, A.; Zepeda, S. J. & Ozu cengiz, O. (2014). Validity and reliability study of Quality of School Work Life (QSWL) scale. International Journal of Human Sciences, 11 (2), 114 – 137.
Özkoç, A. G., & Çaliskan, N. (2015). The Impact of Organizational Envy on Organizational Climate Created among Employees: An Application in Accommodation Enterprises. International Journal of Business and Management, 10(1), 40.
Alvani,s,M.(2012).productivity based on positive organizational behavior, jornal of development evalution management ,8.p.p.1-6.
Smith, R. H., & Kim, S. H. (2007). Comprehending envy. Psychological Bulletin, 133, 46–64.
Kim S, Oneill J, Minche H.(2010). When dose an employee not help coworkers? The effect of leader – member exchange on employee envy and organizational citizenship behavior .International journal of hospitality management.
Cohen-Charash, Y., Mueller, J.S. (2007). Does perceived unfairness exacerbate or mitigate interpersonal counterproductive work behaviors related to envy?,
Mishra, P. (2009). "Green- eyed monsters in the workplace; Antecedents and consequences of envy". Academy of Management Proceeding, Agust1. Pp 6-11.
Duffy, K., Shaw, D.; Schaubroeck, M. (2008). Envy in organization life. In Smith, R. (Ed), Envy: Theory and research, Oxford University Press.
Cohen- Charash, Y.: Mueller. J. S. (2007). "Does perceived unfairness exacerbate or mitigate interpersonal counterproductive work behaviors related to envy?" Journal of Applited Psychology, 92, 666-680.
Gino, F., & Pierce, L. (2009). Dishonesty in the name of equity. Psychological Science, 20,
-116.
Tai, K., Narayanan, J., & McAllister, D. J. (2012). Envy as pain: Rethinking the nature of envy and its implications for employees and organizations. Academy of Management Review, 37(1), 107-129.
Van de Ven, N., Zeelenberg, M., & Pieters, R. (2011a). Why envy outperforms admiration. Personality and Social Psychology Bulletin, 37, 784–795
Afrasiabi, Hossein et al. (1395). Social context of jealousy in day-to-day interactions among Yazd university students, applied sociology, year 23, successive (64 º), fourth: 152-
Shiazadeh, Elaheh, Abedi Jafari, Hassan, Seyyed Hossein, Sayeda Samira (1393). The effect of jealousy on the desire to quit serving nurses to mediate self-respect and non-Christian behavior. Quarterly journal of organizational culture management, 12 (4): 786- 763.
Mortazavi, Saeed, Legzian, Mohammad, Seyyed Hosseini and Sayyed Samira (1392). The role of the mediator of jealousy on the effect of leadership style of leader-member exchange on the sharing of knowledge and behaviors of nurses in non-urban areas of Iran, Journal of Nursing, Volume 26, Number 83:
Kim, S., Jung, D., & Lee, J. (2013). Service employees’ deviant behaviors and leader–member exchange in contexts of dispositional envy and dispositional jealousy. Service Business, 7(4), 583-602
Lindsey Hall, K. K., Baker, T. L., Andrews, M. C., Hunt, T. G., & Rapp, A. A. (2016). The Importance of Product/Service Quality for Frontline Marketing Employee Outcomes: The Moderating Effect of Leader-Member Exchange (LMX). Journal of Marketing Theory and Practice, 24(1), 23-41
Özkoç, A., Çalışkan, N. (2015). The Impact of Organizational Envy on Organizational Climate
Demirates, O. T., Hannah, S., Gok, K., Arsalan, A., & Capar, N. (2015). The Moderated Influence
Smith, R. H., Kim, S. H., & Parrott, W. G. (1988). Envy and jealousy semantic problems and experiential distinctions. Personality and Social Psychology Bulletin, 14(2), 401-409.
Erdil O ,Muceldili B. (2014) The effects of envy on job engagement and turnover intention .10th International strategic management conference. envy.Journal of research in personality. doctoral dissertation, Bar-Ilan University, Ramat-Gan, Israel.
Janssen o, van yperen NW.Employees'goal orientations, the quality of leader –member exchange, and the outcomes of job performance and job satisfaction . Acad manage j.2004 ;47(3):368 -84
Danaeefard, Hassan; Rajabzadeh, Ali; and Darvishi, Azar (2010). Description of the role of moral morality and service culture in improving public accountability of public hospitals, Journal of Ethics and Medical History
Zohreh Dehdashti, Shahrokh, Abdolali, Hamed, Mohammad Pour Dostokhoei, Marzieh (2012). Relationship between emotional intelligence and emotional intelligence in organization. Tadbir Quarterly, 246: 50-
Noor alizadeh, Rahman (2010). Spiritual Leadership (New Pattern of Leadership in the Third Millennium). Two Human Development Policies, Fifth Edition, Sixth, Pages 111-101.
Kim S, Oneill J, Minche H.(2010). When dose an employee not help coworkers? The effect of leader – member exchange on employee envy and organizational citizenship behavior .International journal of hospitality management.
Caliph, Joseph (1391). Investigating the relationship between manager-employee exchange, employee jealousy and job satisfaction. Master's thesis, Faculty of Economics, Literary Sciences, Semnan University.
- چکیده مشاهده شده: 484 بار
- pdf دانلود شده: 113 بار